کاربرد عینک محافظ در دستگاه های لیزر صنعتی

در دنیای علم و فناوری مدرن، لیزرها به‌عنوان فناوری ضروری در زمینه‌های مختلف، از پزشکی و تولید گرفته تا انواع تحقیقات و سرگرمی‌ها مورداستفاده قرار گرفته‌اند. آن‌ها با تطبیق‌پذیری و قدرت استثنایی خود، صنایع بی‌شماری را متحول ساخته‌اند و کارهایی را که زمانی غیرممکن تلقی می‌شدند، تسهیل کرده‌اند. با این‌حال، در درخشش مسحورکننده و قدرتمند پرتوهای لیزر، تهدیدی خاموش برای ارزشمندترین اندام حسی ما نهفته است: چشم. از همین‌رو اهمیت ابزار محافظ مانند عینک دستگاه لیزر مشخص می‌شود.

01

عینک دستگاه لیزر چیست؟

عینک دستگاه لیزر یک عینک تخصصی محسوب می‌شود که با استفاده از مواد تخصصی و تکنیک‌های ساخت‌وساز برای محافظت از چشم در برابر اثرات بالقوه مضر اشعه لیزر طراحی شده است. این عینک یک قطعه ضروری از مجموعه تجهیزات حفاظت فردی برای کسانی خواهد بود که در صنایع مختلف مستقیما با لیزر سروکار دارند. این عینک‌ها چندین عملکرد مهم دارند:

طول‌موج

عینک‌های ایمنی لیزری برای محافظت در برابر طول‌موج‌های لیزر خاص یا طیف وسیعی از طول‌موج‌ها طراحی شده‌اند. لیزرهای مختلف، نور را در طول‌موج‌های مختلف ساطع می‌کنند. هر طول‌موج نیاز به نوع خاصی از حفاظت دارد. عینک‌های ایمنی لیزری با توجه‌به درجه‌بندی چگالی نوری (OD) دسته‌بندی شده‌اند که نشان‌دهنده توانایی آنها در کاهش نور لیزر در یک طول‌موج خاص است.

انواع مختلفی از عینک دستگاه لیزر بر اساس طول‌موج و توان خروجی لیزر موردنظر تولید می‌شوند که هرکدام میزان محافظت مشخصی در برابر لیزرهای خاص ارائه می‌کنند.

مکانیزم فیلتر

عینک‌های ایمنی لیزری از فیلترها و روش‌های مختلف برای جذب، بازتاب، انتشار یا مسدودکردن نور لیزر با طول‌موج مشخص استفاده می‌کنند و درعین‌حال اجازه عبور نور مرئی را می‌دهند. تکنولوژی دقیق و مواد مورداستفاده برای این فیلترها می‌تواند بسته به طراحی عینک و خطر لیزر خاصی که برای محافظت در برابر آن در نظر گرفته شده است، متفاوت باشد.

انواع متنوع

عینک‌های ایمنی لیزری برای محافظت در برابر کلاس‌های لیزر خاص طراحی شده‌اند. کلاس‌های لیزر بر اساس احتمال آسیب‌ و خطرشان دسته‌بندی می‌شوند که کلاس یک کم‌خطرترین و کلاس 4 خطرناک‌ترین نوع است. انتخاب مناسب عینک ایمنی لیزر به کلاس و طول‌موج لیزر بستگی دارد.

چگالی نوری

عینک دستگاه لیزر باتوجه‌به مقدار چگالی نوری (OD) درجه‌بندی می‌شوند. OD نشان‌دهنده سطح حفاظتی ارائه‌شده توسط عینک خواهد بود. مقدار OD بالاتر به معنی محافظت بیشتر در برابر تابش لیزر خواهد بود.

طراحی قاب و لنز

عینک‌های ایمنی لیزری معمولا دارای طراحی متمایز با لنزهای مات یا رنگی و قاب مناسب هستند. فریم به‌گونه‌ای طراحی شده است که از ورود نور لیزر از طرفین یا بالای شیشه جلوگیری ‌کند.

رنگ و سبک

عینک دستگاه لیزر در سبک‌ها، رنگ‌ها و فریم‌های مختلف برای مطابقت با اولویت‌ها و نیازهای محل کار تولید و عرضه می‌شود. برخی از آنها برای راحتی و کارایی بیشتر روی عینک‌های طبی قرار می‌گیرند.

راحتی و دوام

راحتی و تناسب 2 مورد از فاکتورهای ضروری برای اطمینان دوام و تاثیر عینک ایمنی لیزری هستند. عینک‌ها باید به‌طور ایمن و بدون هیچ‌گونه شکافی روی صورت اپراتور قرار بگیرند و استفاده از آنها برای مدت طولانی راحت باشد. عینک‌ها باید در برابر ضربه‌های احتمالی یا خطرات محل کار مقاومت بالایی داشته باشند.

مطابقت

توجه‌به این نکته ضرورت دارد که همه عینک‌های ایمنی لیزری برای تمام لیزرها مناسب نیستند. لیزرهای مختلف، نور را در طول‌موج‌های مختلف ساطع می‌کنند. استفاده از نوع اشتباه عینک ایمنی لیزری می‌تواند منجر به محافظت ناکافی شود. بنابراین، شناسایی خطرات خاص لیزر در یک محیط و انتخاب عینک ایمنی لیزر مناسبی که مطابق استانداردها باشد ضرورت دارد.

از سوی دیگر، انواع مختلفی از عینک دستگاه لیزر وجود دارد که هر کدام برای طول‌موج خاصی از لیزرها طراحی شده‌اند. شما باید هنگام خرید عینک محافظ دستگاه لیزر نوع مناسب را تهیه کنید تا چشمتان از آسیب در امان باشد. عینک شما باید مطابق با شرایط اپراتور و محیط کار در نظر گرفته شود؛ به‌عنوان‌مثال، برای اپراتوری که عینک‌طبی دارد، عینک لیزری که روی عینک‌طبی قرار می‌گیرد را خریداری کنید.

عینک دستگاه های لیزر از چه چیزی ساخته شده است؟

ترکیبات و فرایند ساخت هر عینک بسته به نوع لیزر و میزان شدت و خطر آن بستگی دارد. در ادامه برخی از جنبه‌های کلی نحوه ساخت این عینک‌ها را بررسی کردیم:

مواد فیلتر

عینک دستگاه لیزر عمدتا از موادی ساخته می‌شود که توانایی جذب یا مسدودکردن طول‌موج‌های خاص لیزر را دارد. مواد رایج مورداستفاده در لنزها عبارتند از:

رنگ‌های جذبی

آن‌ها نوعی از رنگ‌های آلی هستند که در مواد لنز گنجانده می‌شوند. کاربرد این رنگ‌ها جذب و دفع انرژی نور لیزر است تا این نور به چشم نرسد. انتخاب رنگ بستگی به طول‌موج لیزری دارد که در برابر آن محافظت می‌شود.

پوشش‌های غیرآلی

برخی از عینک‌های ایمنی لیزری از پوشش‌های نازک و غیرآلی روی سطح لنز برای ایجاد حفاظت بیشتر در مقابل طول‌موج‌های خاص استفاده می‌کنند. این پوشش‌ها برای بازتاب، جذب یا پراکنده‌کردن نور لیزر طراحی شده‌اند.

زیرلایه

زیرلایه لنز ماده پایه‌ای است که بدنه لنز را تشکیل می‌دهد. این ماده یکپارچگی ساختاری و پشتیبانی از عناصر مواد فیلتر را فراهم می‌کند. مواد متداول برای زیرلایه‌های لنز شامل شیشه و انواع مختلف پلاستیک (به‌عنوان‌مثال، پلی‌کربنات یا اکریلیک) خواهد بود. انتخاب زیرلایه به عواملی مانند خواص نوری موردنظر، وزن و مقاومت ضربه بستگی دارد.

مواد قاب

قاب عینک دستگاه لیزر معمولا از موادی ساخته می‌شود که بادوام، سبک‌وزن و غیر رسانا هستند. مواد متداول قاب شامل پلاستیک (مانند نایلون یا پلی‌پروپیلن) و آلیاژهای فلزی (مانند آلومینیوم یا فولاد ضدزنگ) است. طراحی مناسب و تخصصی قاب نیز برای اطمینان از تناسب و جلوگیری از ورود نور لیزر از طرفین اهمیت دارد.

پوشش‌های ضد انعکاس

بسیاری از عینک‌های ایمنی لیزری دارای پوشش‌های ضد انعکاس بر روی سطوح لنز برای کاهش انعکاس تابش‌های شدید لیزری هستند. این پوشش‌ها دید و راحتی را هنگام استفاده از عینک افزایش می‌دهند. توجه به این نکته مهم است که فرایند تولید و مواد استفاده‌شده توسط تولیدکنندگان برای هر عینک و کاربردی تفاوت دارد.

کاربران باید همیشه عینک‌های ایمنی لیزری را برگزینند که دارای گواهینامه و برچسب تاییدشده و معتبر برای محافظت در برابر طول‌موج لیزری باشد که در معرض آن قرار می‌گیرند.

انواع

عینک‌های ایمنی لیزری انواع مختلفی دارند که هر کدام برای محافظت در برابر طول‌موج‌های خاص و سطح توان تابش لیزر طراحی شده‌اند. لیزرهای مورداستفاده در صنایع مختلف بسته به طول‌موج، توان خروجی و مدت‌زمان نوردهی، سطوح مختلفی از خطر را به همراه دارند.

بنابراین برای هر کدام از لیزرها، یک نوع عینک طراحی شده است. استفاده از نوع اشتباه عینک ایمنی لیزری نه‌تنها محافظتی ارائه نمی‌دهد؛ بلکه در مواردی می‌تواند خطرناک هم باشند. در اینجا چند نوع رایج عینک دستگاه لیزر و کاربرد آنها به‌طور خلاصه بررسی شده است:

عینک‌های ایمنی لیزری Nd:YAG

لیزرهای نوع Nd:YAG در زمینه‌های مختلفی از جمله پزشکی (برای جراحی لیزر و پوست)، صنعت (برای برش و جوشکاری فلزات) و تحقیقات (برای طیف‌سنجی و پردازش مواد) استفاده می‌شود. متخصصان پزشکی، تکنسین‌های لیزر و محققان هنگام کار با این لیزرها از عینک ایمنی لیزر Nd:YAG استفاده می‌کنند. این عینک‌ها به‌طور معمول برای طول‌موج‌های حدود 1064 نانومتر (مادون قرمز) طراحی شده‌اند.

عینک‌های ایمنی لیزر CO2

لیزر CO2 در فعالیت‌های پزشکی (مانند لایه‌برداری پوست و جراحی)، برش و حکاکی صنعتی (به‌ویژه با استفاده از دستگاه لیزر حکاکی بر روی مواد غیرفلزی) و تحقیقات علمی استفاده می‌شود. متخصصان پوست، جراحان پلاستیک و کارگران صنعتی از جمله کسانی هستند که از عینک ایمنی لیزر CO2 استفاده می‌کنند. طول‌موج این عینک برای محافظت در برابر طول‌موج‌های مادون‌قرمز متوسط، معمولا تا 10600 نانومتر در نظر گرفته می‌شود.

عینک ایمنی لیزری Alexandrite

لیزر الکساندرایت معمولا در درماتولوژی برای رفع موهای زائد و خدمات تتو و خال‌کوبی استفاده می‌شود. پزشکان در زمینه پوست و زیبایی از این عینک دستگاه لیزر برای محافظت از چشم بهره می‌گیرند. عینک مناسب این دستگاه برای محافظت در برابر طول‌موج خاص لیزرهای الکساندرایت 755 نانومتری (نزدیک به مادون ‌قرمز) طراحی می‌شود.

عینک ایمنی لیزر Excimer

لیزرهای اگزایمر در صنایعی مانند ساخت نیمه‌هادی‌ها و جراحی انکساری پزشکی (مانند لیزیک) کاربرد دارند. کارگران و چشم‌پزشکان از عینک ایمنی لیزر اگزایمر استفاده می‌کنند. عینک مربوط به دستگاه لیزر اگزایمر برای مسدودکردن موثر نور فرابنفش (UV) اغلب در حدود 193 نانومتر طراحی می‌شوند.

عینک‌های ایمنی لیزری سبز

لیزرهای سبز در نجوم برای ستاره‌های راهنمای لیزری، در نشانگرهای لیزری و گاهی در تحقیقات علمی مورداستفاده قرار می‌گیرند. ستاره‌شناسان، محققان و هر کسی که از لیزر سبز برای انجام کارهای نمایشی یا هم‌ترازی استفاده می‌کند، می‌تواند از این عینک‌ها استفاده کند. طول‌موج لیزر سبز 532 نانومتر است.

عینک ایمنی لیزری آبی

لیزرهای آبی در کاربردهای مختلف علمی و صنعتی مانند پردازش مواد و نمایشگر لیزری استفاده می‌شود. محققان، مهندسان و اپراتورهای لیزری که با لیزرهای آبی کار می‌کنند، نیاز به محافظت مناسب از چشم دارند. شما به یک عینک دستگاه لیزر 445 نانومتری جهت دفع لیزرهایی که نور آبی ساطع می کنند احتیاج دارید.

عینک‌های ایمنی لیزری با طول‌موج چندگانه Multi-Wavelength

در محیط‌هایی که کارگران در معرض لیزر با طول‌موج‌های مختلف قرار می‌گیرند، باید از عینک‌های ایمنی لیزری طول‌موج چندگانه استفاده کرد. این عینک‌ها در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی یا تاسیسات صنعتی با تجهیزات لیزری متنوع مورداستفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها اغلب چگالی نوری بالاتری نسبت به سایر عینک‌ها دارند.

عینک ایمنی نور پالس شدید (IPL)

سیستم‌های IPL در درمان‌های پوستی و زیبایی برای رفع موهای زائد و درمان‌های پوستی استفاده می‌شوند و فلاش‌های شدید نور را در طول‌موج‌های مختلف انتشار می‌دهند. پزشکان در این زمینه‌ها از عینک دستگاه لیزر IPL بهره می‌برند. این عینک‌ها برای محافظت در برابر سیستم‌های نور پالسی شدید که طیف گسترده‌ای از طول‌موج‌های نور، از جمله مرئی و مادون قرمز نزدیک را ساطع می‌کنند، طراحی شده‌اند.

هنگام کار با لیزر، انجام ارزیابی صحیح خطر لیزر، شناسایی ویژگی‌های خاص لیزر و انتخاب عینک ایمنی لیزری مناسب که استانداردهای ایمنی لازم را دارد، ضرورت دارد. شما می‌توانید از یک کارشناسان ایمنی لیزر برای انتخاب عینک صحیح جهت کاربردهای مختلف لیزر کمک بگیرید و از امنیت خود و محیط کار اطمینان حاصل کنید.

نحوه استفاده از عینک دستگاه لیزر

عینک دستگاه لیزر برای محافظت از چشمان شما زمان کار مستقیم با لیزر ضرورت دارد. استفاده از این عینک مانند عینک‌های معمولی است؛ اما ازآنجایی‌که کاربرد صنعتی دارد، بعضی از نکات باید رعایت شوند:

آموزش اپراتور

اپراتورهایی که با لیزر سروکار دارند باید آموزش‌های مناسب در مورد پروتکل‌های ایمنی لیزر از جمله استفاده صحیح از عینک ایمنی لیزر دریافت کنند. آنها باید از خطرات احتمالی آگاه باشند و بدانند در مواقع اضطراری، مانند مواجه تصادفی با لیزر و آسیب چشم، چگونه واکنش نشان دهند.

انتخاب عینک مناسب

عینک‌های ایمنی لیزری برای فیلترکردن طول‌موج‌های لیزر خاص و ایجاد محافظت در برابر یک کلاس لیزری خاص طراحی شده‌اند. انتخاب عینک مناسب برای لیزری که با آن کار می‌کنید، بسیار اهمیت دارد. به‌عنوان‌مثال، باید از عینک دستگاه لیزر فایبر برای محافظت از چشم در برابر فایبر لیزر استفاده کنید. به‌طورکلی برای هر دستگاه، باید به دنبال عینکی با OD مناسب باشید.

بعضی از افراد ندانسته از عینک معمولی یا عینک‌آفتابی در فضای کار استفاده می‌کنند درحالی‌که آن‌ها محافظت کافی در برابر اشعه لیزر ندارند. عینک دستگاه‌های لیزر به‌طور ویژه برای مسدودکردن طول‌موج‌های خاصی از نور لیزر طراحی شده‌ است، درحالی‌که عینک‌های استاندارد هیچ محافظتی ندارند.

بازرسی عینک

عینک‌های ایمنی لیزری را قبل از هر بار استفاده بازرسی کنید تا از سالم‌بودن آنها مطمئن شوید. عینک را از نظر هرگونه آسیب‌دیدگی، مانند خط‌وخش، ترک یا شل‌شدن فریم، مورد بررسی قرار دهید. عینک‌های آسیب‌دیده امکان دارد محافظت کافی ارائه ندهند یا در مواردی باعث آسیب بیشتر شوند.

زدن عینک

قبل از روشن‌کردن دستگاه و شروع کار با لیزر، عینک ایمنی لیزر را بزنید و موارد زیر را رعایت کنید:

  • عینک را به‌خوبی روی صورتتان یا عینک‌طبی‌تان تنظیم کنید. یک عینک مناسب نباید به هیچ یک از اجزای صورت شما فشار مضاعف بیاورد یا سر بخورد.
  • عینک باید به‌خوبی چشم و فضای اطراف آن را بپوشاند.
  • از یک عینک سبک و خوش‌ساخت استفاده کنید تا در طولانی‌مدت به مشکل نخورید.
  • عینک دستگاه لیزر را همواره در مجاورت لیزر، حتی در هنگام ترازکردن و نصب دستگاه‌ها، روی چشم خود نگه دارید.
  • هیچ یک از قسمت‌های عینک مانند فیلترها یا محافظ‌های جانبی را به‌دلخواه تغییر و حذف نکنید. این کار می‌تواند قابلیت‌های محافظتی آن‌ها را کم کند.
  • زمانی که از عینک استفاده نمی‌کنید آن را در کیف محافظ نگه‌داری کنید تا از هرگونه آسیب یا آلودگی دور بماند.

کاربردهای عینک دستگاه لیزر

عینک‌های ایمنی در طیف وسیعی از کاربردها از جمله پزشکی، علمی، آموزشی نظامی و دفاعی، نجوم خدمات زیبایی و صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پزشکی

عینک‌های ایمنی لیزر برای متخصصان پزشکی که از لیزر در جراحی‌ها، پوست، چشم‌پزشکی، آزمایشگاه‌ها و دندانپزشکی استفاده می‌کنند بسیار مهم است.

صنعتی

در محیط‌های صنعتی، عینک محافظ فایبر لیزر از کارگرانی که از دستگاه حکاکی لیزر فایبر، دستگاه لیزر برش و دستگاه لیزر صنعتی استفاده می‌کنند در برابر لیزر فایبر و سایر لیزرها محافظت می‌کند.

علمی

دانشمندان و محققانی که در آزمایشگاه‌ها با لیزر کار می‌کنند، برای جلوگیری از آسیب‌های چشمی در طول آزمایش‌ها از عینک دستگاه لیزر بهره می‌برند.

نجوم

ستاره‌شناسانی که از ستاره‌های راهنمای لیزری برای کالیبراسیون تلسکوپ استفاده می‌کنند، برای محافظت از چشمان خود در برابر لیزرهای قدرتمند مورداستفاده به عینک‌های ایمنی لیزری نیاز دارند.

درماتولوژی و زیبایی

متخصصان پوست و زیبایی از لیزر برای رفع موهای زائد، خال‌کوبی و درمان‌های پوستی بهره می‌برند؛ بنابراین برای محافظت از چشم خود نیاز به عینک ایمنی لیزری دارند.

02

نظامی و دفاعی

پرسنل نظامی و پیمانکاران دفاعی هنگام کار با مسافت‌یاب لیزری، تعیین‌کننده هدف و انواع سلاح‌ها از عینک‌های ایمنی لیزری استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های یک عینک دستگاه لیزر مناسب

یک عینک استاندارد لیزر به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که پارامترها و الزامات خاصی را برآورده و به‌طور موثر از چشمان اپراتور در برابر تابش لیزر محافظت کند. این پارامترها عبارتند از:

محدوده طول‌موج

عینک‌های ایمنی لیزری برای مسدودکردن یا تضعیف نور لیزر در محدوده طول‌موج خاصی طراحی شده‌اند. آنها بر اساس طول‌موج لیزر موردنظر انتخاب می‌شوند. برچسب و اطلاعات سازنده عینک باید به‌وضوح محدوده طول‌موج پوشش‌داده‌شده را مشخص کند.

چگالی نوری (OD)

چگالی نوری (OD) معیاری محسوب می‌شود که قدرت محافظت عینک دستگاه لیزر از چشم در برابر پرتوهای لیزر را می‌سنجد. طبق این معیار، مشخص می‌شود که یک عینک چقدر می‌تواند شدت نور لیز را در طول‌موج‌های خاص کاهش دهد و قدرت آن برای مسدود یا جذب تابش لیزر چقدر است. OD معمولا به‌صورت یک مقدار لگاریتمی بیان می‌شود و هر چقدر بالاتر باشد، محافظت بیشتری ارائه می‌دهد. OD یک عینک مناسب باید با توان خروجی و طول‌موج لیزر مورداستفاده مطابقت داشته یا بیشتر از آن باشد.

انتقال نور مرئی

وظیفه عینک دستگاه لیزر، مسدود یا ضعیف‌کردن نور خطرناک لیزر است؛ اما چشمان ما برای دیدن اجسام نیاز به نور مرئی دارد. یک عینک مناسب باید دارای فیلترهایی باشد که از ورود نور لیزر جلوگیری کنند؛ اما درصد مشخصی نور مرئی را عبور دهند تا دید اپراتور مختل نشود.

سطح حفاظت

عینک‌های ایمنی لیزری بر اساس چگالی نوری و نوع لیزری که برای محافظت در برابر آن طراحی شده‌اند به سطوح مختلف حفاظتی (به‌عنوان‌مثال L1، L2، L3) طبقه‌بندی می‌شوند. عینک شما باید برای سطح قدرت و طول موج لیزر مورداستفاده مناسب باشد.

طراحی قاب

عینک دستگاه لیزر در طرح‌ها و سبک‌های فریم مختلفی برای مطابقت با ترجیحات مختلف کاربر ارائه می‌شوند. برخی احتمال دارد محافظ‌های جانبی برای محافظت بیشتر داشته باشند و برخی دیگر برای قرارگرفتن روی عینک‌های طبی طراحی شده‌اند.

راحتی و تناسب

راحتی برای استفاده طولانی‌مدت ضرورت دارد، بنابراین به‌دنبال عینک با ویژگی‌های قابل‌تنظیم و طرح‌های ارگونومیک باشید. تناسب استاندارد باعث می‌شود عینک در حین انجام کارهای مربوط به لیزر در جای خود بماند و سر نخورد.

علامت‌گذاری‌ها و انطباق

عینک دستگاه لیزر استاندارد باید با اطلاعات مربوطه، از جمله طول موج(هایی) که در برابر آن محافظت می‌کنند، چگالی نوری آنها و هرگونه استاندارد یا مقررات ایمنی قابل‌اجرا که با آنها مطابقت دارند برچسب‌گذاری و مشخص شوند.

مواد لنز

مواد لنز عینک باید بادوام و مقاوم در برابر خراش یا آسیب باشد. مواد متداول مورداستفاده برای عینک‌های ایمنی لیزری شامل شیشه، پلی‌کربنات و اکریلیک است.

نگهداری و مراقبت

عینک‌های ایمنی لیزری باید دستورالعمل‌هایی برای نگهداری و مراقبت مناسب داشته باشند تا از اثربخشی آنها در طول زمان اطمینان حاصل شود.

تست و صدور گواهینامه

عینک‌های ایمنی لیزری معتبر توسط سازمان‌ها یا آزمایشگاه‌های معتبر آزمایش و تایید می‌شوند تا از انطباق آنها با استانداردها و مقررات ایمنی اطمینان حاصل شود.

اثرات استفاده‌نکردن از عینک دستگاه لیزر

امتناع از استفاده از عینک ایمنی لیزری در محیط‌های صنعتی می‌تواند عواقب جدی برای سلامت و ایمنی چشم کارگران داشته باشد. در اینجا برخی از آسیب‌ها و پیامدهای احتمالی ذکر شده است:

آسیب چشم

آسیب اولیه عدم استفاده از عینک‌های دستگاه لیزر هنگام کار با لیزر، خطر آسیب به چشم خواهد بود. پرتوهای لیزر نور شدید و متمرکزی تولید می‌کنند که به بافت‌های ظریف چشم از جمله قرنیه، شبکیه و عدسی آسیب می‌رساند. شدت آسیب به عواملی مانند قدرت لیزر، طول‌موج و مدت‌زمان قرارگرفتن در معرض آن بستگی دارد.

آسیب شبکیه

قرارگرفتن در معرض تابش لیزر بدون محافظت می‌تواند باعث آسیب شبکیه چشم شود. این منجر به علائمی مانند کاهش بینایی، بیشترشدن نقاط کور یا ازدست‌دادن دائمی بینایی می‌شود که لزوم استفاده از عینک دستگاه لیزر را نشان می‌دهد. میزان آسیب به ویژگی‌های لیزر و مدت‌زمان قرارگرفتن در معرض آن بستگی دارد.

فتوکراتیت

قرارگرفتن کوتاه‌مدت در معرض نور شدید لیزر، حتی برای یک‌لحظه کوتاه، احتمال دارد شرایطی به نام فوتوکراتیت ایجاد کند. این اساسا یک التهاب دردناک و موقت قرنیه و چیزی شبیه به آفتاب‌سوختگی چشم محسوب می‌شود. علائم شامل درد، پارگی، قرمزی و حساسیت به نور است. اگرچه این شرایط معمولا موقتی خواهد بود، اما می‌تواند بسیار دردناک باشد.

مشکلات مزمن چشم

قرارگرفتن مکرر یا طولانی‌مدت در معرض تابش لیزر بدون محافظت کافی، احتمال دارد به مشکلات چشمی مزمن، از جمله آب‌مروارید، آسیب شبکیه و سایر مشکلات مربوط به بینایی در طول زمان منجر شود.

03

نابینایی دائمی

در موارد کار با لیزرهای بسیار قوی، فقدان عینک دستگاه لیزر می‌تواند منجر به نابینایی دائمی یا اختلال دید شدید و غیرقابل‌برگشت شود.

عواقب قانونی و مقرراتی

عدم رعایت مقررات ایمنی، از جمله استفاده از عینک‌های دستگاه لیزر در صورت لزوم، احتمال دارد عواقب قانونی و نظارتی را هم برای کارگر و هم برای کارفرما به‌دنبال داشته باشد. ممکن است جریمه‌های احتمالی برای صدمات به اشخاص یا دستگاه‌ها اعمال شود.

تاثیر روانی

آسیب‌دیدگی چشم یا تجربه مشکلات بینایی به دلیل قرارگرفتن در معرض لیزر نیز می‌تواند تاثیر روانی قابل‌توجهی بر فرد مبتلا داشته باشد و منجر به استرس، اضطراب و کاهش کیفیت زندگی شود.