راهنمای سفر با سالمندان

سفر کردن می‌تواند روحیه افراد را عوض کند و شور و نشاط دوباره‌ای را به آن‌ها ببخشد؛ سالمندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سفر کردن محدود به سن خاصی نیست و هر کسی در هر سن و سالی با بازدید از شهرهای دیدنی و جاذبه‌های آن مقصد، شور و نشاط دوباره‌ای پیدا خواهد کرد.

بااین‌وجود باید در نظر داشته باشید که سالمندان در طول سفر، به‌ویژه سفرهای طولانی، به برخی مراقبت‌ها و پرهیزهای ویژه نیاز دارند. اگر شما نیز به همراه عزیزان و نزدیکانتان که سنشان بالا رفته است، قصد دارید به سفر بروید یا می‌خواهید برای آن‌ها برنامه سفر بچینید، بهتر است که این مقاله را تا انتها بخوانید.

انتخاب مقصد مناسب

یکی از مهم­ترین نکاتی که لازم است در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر با سالمندان به آن توجه کنید، انتخاب مقصد مناسب سفر است. اگر قرار است که او را خوشحال کنید یا آرامش بیشتری را به او هدیه بدهید، بهتر است که با علایق سفرش آشنا باشید. اگر از دیدن مناظر طبیعی لذت می­برد، می‌توانید مقصد سفرتان را در یک شهرهای نزدیک به طبیعت انتخاب کنید. اگر فکر می‌کنید که با دیدن آثار تاریخی خوشحال می‌شود، می‌توانید شهری را انتخاب کنید که آثار تاریخی جذابی در آن وجود دارد.

انتخاب وسیله نقلیه مناسب سفر

اگرچه شما برای رسیدن به مقصد سفرتان می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل مختلفی استفاده کنید، اما هنگامی‌که با افراد سالمند به سفر می‌روید، حتماً باید وسیله‌ای را انتخاب کنید که راحتی بیشتری را برای او به همراه دارد.

اگر فکر می‌کنید که او با وسیله شخصی راحت‌تر است یا ماشین خوبی در اختیار دارید، می‌توانید با خودروی شخصی­تان او را به سفر ببرید. اگر نه می‌توانید از میان وسایل نقلیه مختلف قطار یا هواپیما را انتخاب کنید.

با خرید بلیط قطار این امکان برای شما وجود دارد که یک کوپه را به طور دربست رزرو کنید. در نزدیکی کوپه شما سرویس بهداشتی وجود دارد تا هر زمان که او نیاز به دست‌شویی داشت، برای آن اقدام کند. از طرفی برخی از قطارهای داخلی ۵ ستاره هستند و امکانات خوبی را برای مسافرانشان تدارک دیده‌اند. ازجمله این امکانات خوب می‌توان به تخت‌ها و صندلی‌های نرم و راحت و امکان تنظیم دمای هوای کوپه اشاره کرد.

با خرید بلیط هواپیما این امکان برای شما وجود دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد موردنظرتان برسید. اگر افراد سالمند نیاز به ویلچر یا خدمات این‌چنینی داشته‌اند، حتماً باید از چند روز زودتر ایرلاین موردنظر را در جریان قرار دهید یا چند ساعت زودتر به فرودگاه بروید تا مراحل اداری دریافت ویلچر یا حتی بالابر برای حمل مسافر سالمند را به داخل هواپیما طی کنید.

02

اگر فرد سالمند نمی‌تواند برای مدت‌زمان طولانی بر روی صندلی بنشیند یا تکان‌های مختلف ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در او شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ خرید بلیط اتوبوس نروید و به‌جای آن با هواپیما یا قطار سفر کنید.

انتخاب زمان سفر

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که لازم است در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر با سالمندان به آن توجه کنید، انتخاب زمان مناسب سفر است. اگر در فصل زمستان به یک شهر سردسیر بروید احتمال زیادی وجود دارد که فرد سالمند اذیت شود و نتواند از سفر خود لذت ببرد. از طرفی شاید شهرهای گرمسیر و شرجی نیز برای برخی از سالمندان سخت و آزاردهنده باشد. به همین دلیل توجه به شرایط جسمی فرد سالمند و همچنین آب‌وهوای مقصد معیارهایی است که باید در هنگام انتخاب زمان سفر با افراد سالمندان به آن دقت کنید.

یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر با سالمندان فصل بهار است. در این فصل آب‌وهوای معتدلی در شهرهای مختلف حکم‌فرما است و هوا نه آن‌قدر سرد است و نه گرم که فرد سالمند اذیت شود.

انتخاب اقامتگاه مناسب

اگر می‌خواهید پدر یا مادر سالمند خود را خوشحال کنید می‌توانید برای او از میان هتل‌های ۴ ستاره یا ۵ ستاره مقصد موردنظرتان اتاق بگیرید. ترجیحاً هتلی را رزرو کنید که به‌دور از سروصدا و شلوغی باشد تا در مدت‌زمان اقامت در مقصد، فرد سالمند آرامش بیشتری داشته باشد. برخی از هتل‌ها نیز امکانات اسپا و ماساژ یا حمام ترکی ارائه می‌دهند که می‌تواند برای سالمندان بسیار جذاب و لذت‌بخش باشد.

توجه به وعده‌های غذایی او

یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر با افراد سالمند باید به آن توجه کنید، انتخاب محل‌های مناسبی برای غذا خوردن است. اگر خودتان به همراه دوستانتان به یک شهر جدید سفر می‌کنید، احتمالاً دوست داشته باشید که انواع غذاهای محلی آن مقصد را امتحان کنید. اما اگر با افراد سالمند به سفر می‌روید، ممکن است دستگاه گوارش آن‌ها یا حتی میل آن‌ها به امتحان کردن غذاهای متنوع و جذاب زیاد نباشد. بهتر است که با برنامه غذایی آن‌ها آشنا شوید. ممکن است برخی از آن‌ها به دلیل بیماری که دارند از خوردن برخی از خوراکی‌ها اجتناب کنند. توجه به این نکته به شما کمک می‌کند تا بتوانید سفر لذت‌بخش و آرامش­بخش­تری را برای عزیزان خود که سالمند هستند، تدارک ببینید.

برداشتن لباس و وسایل موردنیاز

حتماً در زمان بستن ساک یا چمدان افراد سالمند به آن‌ها کمک کنید تا بتوانند لباس‌های مناسبی را باتوجه‌به مقصد فصل سفر انتخاب کنند. در این هنگام، باید به داروها و وسایل موردنظر آن‌ها توجه داشته باشید. ممکن است بخواهید با خود برخی از وسایل نظیر دستگاه تست قند یا فشارخون را نیز همراه ببرید. بسته به شرایط جسمی فرد سالمند می‌توانید داروهای موردنظرشان را نیز در ساک یا چمدانشان قرار دهید.

خرید بیمه مسافرتی

اگر با تور به سفر می‌روید حتماً به این نکته توجه کنید که در خدمات آن بیمه مسافرتی نیز گنجانده شده باشد. اگر نه شما می‌توانید برای خود و افراد سالمندی که همراهتان هستند، بیمه مسافرتی تأمین کنید تا اگر اتفاق ناگواری در سفر پیش آمد، از ابتلا به برخی از بیماری‌ها گرفته تا آسیب دیدن یا حتی تمام شدن داروهای ضروری در کشور خارجی، بتوانید از پوشش بیمه استفاده کنید.

انتخاب فعالیت‌های مناسب در سفر

حتماً در زمان برنامه‌ریزی برای سفر با سالمندان به این نکته نیز توجه کنید که ممکن است آن‌ها توان جسمی جوانی خود را نداشته باشند و نیاز به استراحت بیشتری داشته باشند و پیاده‌روی برای مدت‌زمان طولانی یا بالا و پایین رفتن از برخی از خیابان‌ها برایشان کمی سخت و آزاردهنده باشد. به‌خصوص اگر افراد سالمند دچار آسیب در کمر، زانو یا بخش‌هایی از بدنشان هستند که حرکت را برای آن‌ها سخت­تر می‌کند.

اگر می‌خواهید آن‌ها را به طبیعت ببرید حتماً محلی را انتخاب کنید که نیاز به پیاده‌روی طولانی نداشته باشد یا ناهمواری‌های زیادی ندارد و می­توانید به‌راحتی با خودروی شخصی تا نزدیکی جاذبه طبیعی موردنظر بروید.

03

جمع‌­بندی

سفر با سالمندان در مقایسه با سفرهای عادی ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد. اگر شما می‌خواهید برای افراد سالمند نزدیک خود برنامه‌ی سفر بچینید، بهتر است که به شرایط جسمی او توجه کنید و متناسب با آن مقصد و زمان مناسب سفر، وسیله حمل‌ونقل، اقامتگاه و موارد دیگر را انتخاب کنید. داروهای موردنیازش را در هنگام بستن چمدان بردارید و حتماً از بیمه مسافرتی استفاده کنید.