با انواع اتاق های هتل آشنا شوید

هنگام رزرو آنلاین هتل، احتمالا با کلمه‌ها و اصطلاحاتی مواجه شد‌ه‌اید که معنی آن‌ها را نمی‌دانستید. بدون‌شک این موضوع، انتخاب و رزرو هتل را برایتان دشوار کرده است. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع اتاق های هتل و اصطلاحات رایج در هتل بپردازیم. اگر می‌خواهید بدون نیاز به کمک و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اتاق دلخواهتان را پیدا و آن را رزرو کنید، به‌هیچ‌وجه مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

اتاق تک نفره Single

اتاق تک نفره یا سینگل (Single) که با علامت اختصاری SGL نمایش داده می‌شود، برای پذیرایی از یک مهمان طراحی شده است. داخل این اتاق‌ها، یک تخت تک‌نفره یا دونفره وجود دارد و امکانات آن‌ها با توجه به نوع و سطح هتل، متفاوت است. اتاق سینگل هتل معمولا قیمت بالاتری از اتاق‌ دونفره دارد؛ زیرا یک اتاق اختصاصی و پرطرفدار محسوب می‌شود.

اتاق دو نفره دبل Double

اتاق دو نفره دبل (Double) که با علامت اختصاری DBL نمایش داده می‌شود، یک تخت دونفره دارد و برای زوج‌ها مناسب است. ابعاد این تخت با توجه به صلاح‌دید هتل، متغیر خواهد بود. برخی از هتل‌های ارزان‌قیمت، با قرار دادن دو تخت تک‌نفره کنار یکدیگر، اتاق دو نفره دبل درست می‌کنند؛ البته در هتل‌های چهار و پنج ستاره شاهد چنین مواردی نخواهید بود. امکانات اتاق دو نفره دبل با توجه به درجه‌بندی هتل، متفاوت است و مساحت استاندارد آن بین ۴۰ تا ۴۵ مترمربع در نظر گرفته می‌شود.

اتاق دو نفره تویین Twin

اتاق دو نفره تویین (Twin) دو تخت تک‌نفره دارد. اندازه تخت‌ها و همچنین امکانات موجود در اتاق با توجه به کیفیت هتل، متفاوت است. طبق قوانین هتل، یک یا دو نفر می‌توانند در این اتاق‌ها اقامت کنند. اگر اتاق را برای دو نفر رزرو کنید، طبیعتا امکانات موردنیاز برای دو نفر برایتان فراهم می‌شود. مساحت اتاق تویین معمولا بین ۳۲ تا ۴۰ مترمربع است و هزینه‌ای برابر با اتاق‌های دبل دارد. 

اتاق سه نفره Triple

اتاق سه نفره یا تریپل (Triple) که با علامت اختصاری TPL نشان داده می‌شود، برای سه نفر ظرفیت دارد. این اتاق‌ها معمولا شامل یک تخت دونفره به‌علاوه یک تخت تک‌نفره یا سه تخت تک‌نفره هستند. ابعاد تخت‌ها و امکانات موجود در اتاق‌ها با توجه به نوع و کیفیت هتل، تغییر می‌کنند. مساحت اتاق سه نفره معمولا حدود ۴۵ تا ۶۵ مترمربع در نظر گرفته می‌شود.

6

اتاق چهار نفره Quad

اتاق چهار نفره یا کواد (Quad) نیز یکی دیگر از انواع اتاق های هتل ها است. این نوع اتاق‌ها، ظرفیت چهار نفر را دارند و از چهار تخت تک‌نفره یا دو تخت دونفره در آن‌ها استفاده می‌شود. مساحت اتاق‌های کواد معمولا بین ۷۰ تا ۸۵ مترمربع است و فضای بسیار مناسبی برای خانواده‌ها دارد؛ البته برخی هتل‌ها اتاق چهار نفره ندارند؛ زیرا این نوع اتاق کم‌طرفدار است و صرفه اقتصادی ندارد.

اتاق کینگ King

در تیپ بندی اتاق های هتل بر اساس نوع تخت، نوبت به معرفی اتاق کینگ (King) رسیده است. این اتاق‌ها برای یک یا دو نفر طراحی شده‌ و حدود ۳۲ تا ۵۰ مترمربع مساحت دارند. ابعاد تخت‌های کینگ حدود ۱۸۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر یا بیشتر است و فضای بسیار مناسبی را برای خواب ارائه می‌دهد. هنگام رزرو اتاق، حتما به نوع و اندازه تخت توجه کنید تا دقیقا متناسب با نیازهایتان باشد.

اتاق کانکت یا متصل Connecting Rooms

اتاق کانکت (Connecting Rooms)، متصل یا تودرتو به اتاق‌هایی گفته می‌شود که به‌وسیله راهرو یا در به یکدیگر وصل می‌شوند. ممکن است ورودی این اتاق‌ها، مشترک یا جداگانه باشد. اگر در هتل با چنین اتاق‌های مواجه شدید، تعجب نکنید؛ زیرا اتاق کانکت از انواع اتای‌های هتلی به شمار می‌رود و برای سفرهای خانوادگی یا دوستانه بسیار مناسب است. مساحت این اتاق‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ مترمربع خواهد بود.

7

اتاق دلوکس Deluxe

دلوکس (Deluxe) واژه‌ای فرانسوی به معنای لوکس است. اتاق دلوکس نیز به اتاق‌های مجلل و لاکچری با امکانات کامل گفته می‌شود. این اتاق‌ها معمولا دو تخت دونفره دارند و شامل امکاناتی همچون فضای نشیمن، تلویزیون، سرویس بهداشتی، مینی‌بار و چای‌ساز هستند. اتاق‌های دلوکس برای چهار نفر یا بیشتر، مناسب بوده و معمولا در هتل‌های پنج ستاره قابل رزرو هستند.

اتاق دابل دابل Double-double

اتاق‌های دابل دابل (Double-double) برای دو تا چهار نفر مناسب هستند و دو تخت دونفره دابل یا کوئین در آن‌ها قرار می‌گیرد. اغلب خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند، از این اتاق‌ها استقبال می‌کنند. مساحت یک اتاق دابل دابل حدود ۵۰ تا ۷۰ مترمربع است و با توجه به نوع و کیفیت هتل، تجهیز می‌شود. هرچه تعداد ستاره‌های هتل بیشتر باشد، امکانات بهتر و کامل‌تری در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد.

اتاق هالیوود تویین Hollywood Twin

اتاق هالیوود توئین (Hollywood Twin Room) برای یک یا دو نفر طراحی شده و شامل دو تخت تک‌نفره متصل به یکدیگر است. این اتاق‌ها معمولا در هتل‌های خارجی موجود هستند؛ در نتیجه ممکن است در فهرست اتاق هتل‌های ایرانی با چنین عنوانی مواجه نشوید. اتاق تویین هالیوود معمولا بین ۳۲ تا ۴۰ مترمربع مساحت دارد.

اتاق پارلر Parlor

یکی از جالب‌ترین اتاقهای هتل که شاید کمتر کسی نام آن را شنیده باشد، اتاق پارلر (Parlor Room) است. این اتاق هیچ تختی ندارد و فقط با تعدادی مبل دکور شده است؛ زیرا نقش اتاق کنفرانس را بازی می‌کند و از آن برای جلسات کاری استفاده می‌شود. در سفرهای تجاری خود می‌توانید برای بحث و گفتگو با همکاران، اتاق پارلر رزرو کنید.

اتاق کوئین Queen

اتاق کوئین (Queen)، شباهت بسیاری به اتاق کینگ دارد؛ با این تفاوت که ابعاد تخت‌های کوئین حدود ۱۶۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر و از تخت‌های کینگ، کوچکتر است. این اتاق‌ها برای یک یا دو نفر طراحی شده‌اند و مساحت استانداردشان به ۳۲ تا ۵۰ مترمربع می‌رسد. امکانات اتاق کوئین با توجه به نوع و درجه‌بندی هتل، متفاوت است.

اتاق کابانا Cabana

اتاق‌هایی که خارج از محوطه هتل و در مجاورت استخر یا دریا قرار دارند، کابانا (Cabana) نام‌گذاری می‌شوند. اندازه این اتاق‌ها معمولا بیشتر از ۳۰ متر است و از گزینه‌های گران‌قیمت هتل‌ها به شمار می‌روند. اتاق کابانا ممکن است با تخت یا بدون تخت باشد. البته برخی از اتاق‌ها در هتل‌های ایرانی که با نام کابانا از آن‌ها یاد می‌شود، در نزدیکی استخر یا دریا نیستند، بلکه فقط خارج از محوطه هتل قرار دارند و بزرگتر از سایر اتاق‌ها هستند.

8

استودیو Studio

استودیو (Studio) یکی دیگر از انواع اتاق های هتل است. این نوع اتاق‌ها در روز نقش پذیرایی و در شب نقش اتاق خواب را ایفا می‌کنند. در حقیقت، مبلمان موجود در استودیو تختخواب‌شو است. اغلب استودیوها آشپزخانه و حمام دارند و مساحت آن‌ها بین ۲۵ تا ۴۰ مترمربع است. با توجه به ظرفیت استودیو و قوانین هتل می‌توانید تعداد کاناپه‌های تختخواب‌شو را افزایش دهید.

ویلا Villa

ویلاها از مجهزترین انواع اتاق های هتلی هستند که معمولا در هتل‌های پنج ستاره پیدا می‌شوند. اغلب ویلاهای لاکچری، امکاناتی همچون نشیمن، بالکن، حمام، جکوزی و سرویس بهداشتی دارند و برای خانواده‌ها بسیار مناسب هستند. البته ابعاد و امکانات هر ویلا به نوع و کیفیت هتل بستگی دارد. حتی در برخی ویلاهای لوکس، اتاق سیگار نیز در نظر گرفته شده تا افرادی که عادت به سیگار دارند، بدون آزار سایر افراد با دود و بوی نامطبوع، از سفر لذت ببرند.

آپارتمان Apartment

هتل آپارتمان بهترین گزینه برای افرادی است که قصد سفر طولانی دارند. قیمت آپارتمان (Apartment) در مقایسه با ویلا کمتر و ابعاد آن کوچک‌تر است. امکاناتی همچون نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه و سرویس بهداشتی در هتل آپارتمان‌ها پیدا می‌شود. اغلب این واحدهای اقامتی برای دو نفر مناسب هستند؛ البته می‌توانید آپارتمان بزرگ‌تر را برای افراد بیشتر رزرو کنید. اگر می‌خواهید مدت‌زمانی طولانی در سفر کاری یا تفریحی باشید، آپارتمان‌ها مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها هستند.

9

سوئیت Suite

تفاوت سوئیت (Suite) با اتاق در ابعاد و امکانات آن‌ها است. سوئیت‌ها مجهزتر و بزرگ‌تر هستند و با توجه به نوع هتل، ابعاد متفاوتی بین ۷۰ تا ۱۰۰ مترمربع دارند. هر سوئیت حداقل شامل یک اتاق و نشیمن است، امکانات کاملی دارد و برای اقامت دو نفر یا بیشتر مناسب است. سوئیت‌ها از سایر واحدهای اقامتی گران‌تر هستند و در بخش مجلل هتل قرار دارند.

فیستا سوییت Fiesta Suite

فیستا سوییت (Fiesta Suite) در هتل‌هایی قرار دارد که شامل تالار هستند. این سوییت پس از مراسم در اختیار عروس و داماد قرار می‌گیرد تا یک شب را در آن‌جا سپری کنند؛ البته فیستا سوییت در ایران بسیار کمیاب است. هزینه فیستا سوییت معمولا روی تالار محاسبه می‌شود و جداگانه نیست. این اتاق‌ها اغلب یک تخت دونفره دارند و امکانات آن‌ها مشابه سوییت‌های معمولی است.

سوییت پرزیدنتال Presidential Suite

سوییت پرزیدنتال یا رویال، لاکچری‌ترین نوع سوئیت در دنیا است و تفاوت قابل‌توجهی با سوییت‌ها و اتاق‌های دیگر دارد. مساحت سوییت پرزیدنتال بین ۸۰ تا ۳۵۰ مترمربع است و امکاناتی همچون استخر، تخت‌خواب‌های کینگ، پیشخدمت شخصی و دکوراسیون ویژه دارد. این سوییت‌ها بسیار گران‌قیمت هستند و فقط در هتل‌های پنج ستاره و لوکس پیدا می‌شوند. با اقامت در سوئیت پرزیدنتال یا رویال، تجربه متفاوتی کسب خواهید کرد.

سوییت دوپلکس Duplex Suite

سوییت دوپلکس یکی دیگر از انواع سوییت‌های موجود در هتل‌ها است. این سوییت‌ها امکانات مشابهی با سوییت‌های معمولی دارند؛ اما ساختار آن‌ها متفاوت است. آشپزخانه، هال و پذیرایی در طبقه پایین و سایر امکانات از جمله اتاق خواب‌ها در طبقه بالای سوییت دوپلکس قرار می گیرند. این سوییت‌ها بسیار لوکس هستند و قیمت بالاتری در مقایسه با سوییت‌های معمولی دارند.

رایج ترین اصطلاحات اتاق های هتل

پس از آشنایی با نام انواع اتاق های هتل، نوبت به اصطلاحات هتلی رسیده است. احتمالا این کلمات را بارها شنیده‌اید؛ اما معنی آن‌ها را نمی‌دانید. در ادامه با رایج‌ترین اصطلاحات هتلی آشنا خواهید شد.

  • هاف برد (Half Board): اگر هنگام رزرو اتاق، گزینه هاف برد را انتخاب کنید، علاوه‌بر اتاق و صبحانه، تدارک شام یا نهار نیز برعهده هتل است.
  • فول برد (Full Board): اگر هنگام رزرو اتاق، گزینه فول برد را انتخاب کنید، یعنی پکیج اتاق، صبحانه، نهار و شام را انتخاب کرده‌اید.
  • آل اینکلوسیو (All Inclusive): در پذیرش All، شما می‌توانید از همه وعده‌های غذایی و همچنین نوشیدنی‌ها به‌صورت رایگان استفاده کنید. در اغلب هتل‌ها، استفاده از امکاناتی مانند استخر، ماساژ و سایر امکانات موجود در هتل نیز برای یک بار در طول اقامت، رایگان است.
  • فقط اتاق (Only Room): این پذیرش فقط شامل اتاق است و صبحانه، نهار یا شام را دربرنمی‌گیرد.
  • اتاق و صبحانه (Bed & Breakfast): پذیرش اقامت و صبحانه که با علامت اختصاری B&B نشان داده می‌شود، شامل اتاق و صبحانه رایگان است و برای سایر خدمات باید هزینه پرداخت کنید.
  • متل (Motel): این اصطلاح مربوط به اتاق‌های هتل نیست؛ بلکه تفاوت متل با هتل این است که اغلب در جاده‌ها و فضاهای بیرون شهری قرار داشته و برای مسافرانی مناسب است که با اتومبیل خود سفر می‌کنند.

یکی دیگر از اصطلاحات رایج، یوآل (Uall) است. امکانات هتل‌های یوآل کاملا مشابه هتل‌های آل است و فقط محدودیت‌های کمتری دارد. به‌عبارتی فرق هتل آل و یوآل این است که می‌توانید از تمام خدمات All به‌صورت 24ساعته و بدون محدودیت زمانی استفاده کنید. با دانستن این موارد به‌راحتی می‌توانید اتاق دلخواهتان را با امکانات موردنظر رزرو کنید.

سفر با تریپ و اقامت در بهترین هتل های دنیا

حال که با انواع اتاق های هتل و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدید، وقت آن است که قیمت بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان را چک کرده و برای سفری لذتبخش و اقامت در اتاقی آرامش‌بخش آماده شوید. آژانس هواپیمایی تریپ با ارائه انواع تور خارجی، هتل و پرواز به تمامی فرودگاه‌های بین‌المللی جهان، همراهی همیشگی و قابل‌اطمینان برای خاطره‌سازی‌های شماست.

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت www.trip.ir ارزانترین بلیط هواپیما را بیابید و نزدیک‌ترین پرواز به تاریخ موردنظرتان را رزرو کنید. اما با رزرو تور، تمامی امور سفر از دریافت ویزا تا رزرو هتل و پرواز خود را به ما خواهید سپرد. برای سفری رویایی آماده‌اید؟ فکر تعطیلاتی متفاوت برای نوروز را در سر می‌پرورانید؟ همین حالا با شماره‌تلفن 02175134000 تماس بگیرید.