لیست پل های زیبای اهواز که حتماً باید از آن‌ها عبور کنید

شهرهای استان خوزستان به مهمان‌نوازی مردمانش مشهور هستند. مرکز این استان، اهواز، به دلیل تمدن کهن منطقه که در اطراف رودخانه کارون شکل‌گرفته است شهرت فراوانی دارد. پل‌های اهواز بر روی رودخانه کارون، از جذابیت‌های ویژه شهر هستند که به‌ویژه در شب منظره‌ای خیره‌کننده در شهر می‌سازند. رودخانه کارون با پل‌های مهم و جذاب خود به صنعت کشاورزی و زیبایی شهر اهواز کمک شایانی کرده است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا پل‌های زیبای اهواز را به شما معرفی کنیم.

 

پل های اهواز

معرفی شهر اهواز و پل‌های دیدنی‌اش

اهواز یکی از شهرهای بزرگ ایران و بزرگ‌ترین شهر استان خوزستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است. رودخانه کارون طولانی‌ترین رودخانه ایران از این شهر می‌گذرد و هویت ویژه‌ای به شهر اهواز بخشیده است. پل‌های ساخته شده بر روی رودخانه کارون نه‌تنها برای تسهیل رفت‌و‌آمد و تجارت ضروری هستند، بلکه دارای اهمیت تاریخی هستند و قدمت برخی از آن‌ها به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد.

رود کارون که از ارتفاعات استان چهارمحال‌وبختیاری سرچشمه می‌گیرد، منجر به شکل‌گیری شهر اهواز شد. با گذشت زمان، پل‌هایی برای اتصال بخش‌های مختلف شهر بر روی رودخانه کارون ساخته شدند و هویت اهواز و مناطق اطراف آن را شکل دادند. به همین دلیل است که به شهر زیبا و دیدنی اهواز، به‌عنوان «شهر پل‌ها» نیز شناخته شود.

سالانه گردشگران متعددی برای تماشای جاذبه‌های اهواز به این شهر مهم سفر می‌کنند. اگر علاقه‌مند به تماشای شهر جذاب اهواز و پل‌های دیدنی‌اش هستید، می‌توانید پرواز تهران اهواز یا بلیط هوایی از سایر شهرهای کشور به مقصد اهواز را رزرو کرده و به این شهر سفر کنید. 

حال بیایید پل‌های زیبای اهواز را به طور کامل معرفی کنیم:

۱- پل سیاه اهواز

پل سیاه که به پل پیروزی نیز معروف است، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های اهواز است که روایتگر داستان‌های تاریخی جذابی است. این بنا که در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد، به دلیل نقش استراتژیک آن در حمل‌و‌نقل تجهیزات اهمیت دارد. ساخت و تکمیل پل در پیروزی نیروهای متفقین بسیار تأثیرگذار بود و به همین دلیل نام پل پیروزی را به خود اختصاص داد. این پل شامل 52 پایه بتنی است که در حال حاضر خط ریلی بندر امام خمینی (ره) را به خط ریلی خرمشهر تهران متصل می‌کند.

۲- پل سفید

پل سفید که به پل معلق نیز معروف بوده و یکی از معروف‌ترین پل‌های اهواز است. این پل بخش‌های شرقی و غربی شهر را که توسط رودخانه کارون از هم جدا شده‌اند را به هم متصل می‌کند. این بنا در سال 1312 در زمان رضاخان ساخته شد، به عنوان یک جاذبه گردشگری مهم شناخته می‌شود که پیوندی حیاتی بین بخش‌های صنعتی، مسکونی و تجاری اهواز ایجاد کرده است.

این پل به‌عنوان اولین پل معلق خاورمیانه توسط یک مهندس آلمانی و همسرش ساخته شد و چهارمین پل معلق جهان محسوب می‌شود. پل سفید با حمایت مالی بانک ملی ایران و سفارت ایران در استکهلم با هزینه‌ای بالغ بر 5.7 میلیارد ریال ساخته شد. رنگ سفید متمایز و شکل هلالی با نورپردازی خیره‌کننده در  شب، این پل را بسیار تماشایی می‌کند. پل معلق اهواز، به‌عنوان یکی از زیباترین پل‌های اهواز شناخته می‌شود که باعث جذابیت بیشتر شهر شده است.

 

پل سفید اهواز کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

۳- پل سوم

پل سوم که پل ترانزیتی نیز نامیده می‌شود، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اهواز بود که ساخت آن در شهریور 1336 آغاز شد و تا بهمن 1349 به بهره‌برداری رسید. این پل به این دلیل ساخته شد که کالاها از بندر امام به‌طور ترانزیتی به سایر مناطق کشور منتقل شود. البته در ابتدا قرار بود به راه‌آهن اهواز-تهران متصل شود، اما هیچوقت قطاری از آن عبور نکرد و این خط راه‌آهن بعداً در جریان مرمت پل در سال 1387 حذف شد.

۴- پل نادری

پل نادری در سال ۱۳۵۴ برای استفاده عموم افتتاح شد و تبدیل به چهارمین پل قدیمی اهواز شد. این پل که 576 متر امتداد دارد، خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی و میدان مولوی متصل می‌کند که به دلیل قدمت آن به پل چهارم و پل سلمان فارسی نیز معروف است.

۵- پل دانشگاه

پل دانشگاه که پل پنجم نیز نامیده می‌شود، در سوم خرداد 1375 به منظور رفع ازدحام ترافیکی پل چهارم اهواز احداث شد. این پل 480 متری ارتباطی بسیار مهم از خیابان دکتر شریعتی به بزرگراه گلستان اهواز ایجاد می‌کند و به‌عنوان یکی از چشمگیرترین پل‌های شهر شناخته می‌شود.

۶- پل صنایع فولاد

پل ششم معروف به پل صنعت فولاد در بلوار ساحلی غربی و در جنوبی‌ترین نقطه اهواز و در نزدیکی روستای چنیبه در غرب رودخانه کارون قرار دارد. این پل 740 متری که در سال 1386 افتتاح شد، به‌عنوان راه ارتباطی حیاتی بین کارخانه‌های مختلف صنعت فولاد اهواز شناخته می‌شود.

۷- پل گفت‌وگوی تمدن‌ها

پل گفتگوی تمدن‌ها که به پل آبشار نیز معروف است، یکی از خیره‌کننده‌ترین سازه‌های اهواز است که با جاذبه شگفت‌انگیزش متمایز است. جاذبه ویژه این پل، یک آبشار مصنوعی است که به‌عنوان طولانی‌ترین آبشار خاورمیانه شهرت دارد. این آبشار مصنوعی دارای ۶ الکتروپمپ ۹۰۰ کیلوواتی است. قوس‌های خارجی و داخلی آبشار به ترتیب 200 متر و 150 متر است. آب از رودخانه به بالای پل کشیده می‌شود و از طریق فواره‌های دو طرف پل به رودخانه بازمی‌گردد. این پل زیبا بخصوص در شب با نورپردازی جذابش، بسیار تماشایی است.

 

پل هفتم اهواز - ایرانگردی و جهانگردی گشت تور

۸- پل کابلی

پل کابلی که به آن پل غدیر نیز می‌گویند، به‌عنوان عامل اتصال غرب و شرق رودخانه کارون شناخته می‌شود که طول آن 1014 متر است. پل غدیر همچنین منطقه امانیه و خیابان تخت سلیمان را به خیابان زند متصل می‌کند. این سازه که در سال 1383 ساخته شد و تا پایان سال 1389 با هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید، بزرگترین پل کابلی خاورمیانه است.

۹- پل شمالی

پل شمالی که به پل نهم نیز معروف است، برای کاهش ترافیک سنگین در منطقه کیانپارس ساخته شده است. این پل 980 متری بلوار منتهی به فرودگاه اهواز را به خیابان 18 متری چهارم کیان‌آباد وصل می‌کند. شایان‌ذکر است، تعداد پایه‌های این پل در داخل رودخانه کارون کم است که برای حفظ سلامت رودخانه و کاهش رسوب‌گذاری بسیار مفید است.

۱۰- پل طبیعت کیانپارس

پل طبیعت کیانپارس در بزرگراه مدرس در کنار پارک ساحلی و پارک لاله‌ها قرار گرفته است. پل طبیعت در حقیقت، این دو پارک را به هم متصل می‌کند. این پل گردشگری که توسط مهندسان جوان ایرانی طراحی شده و در سال 1391 افتتاح شده است، 500 متر طول دارد و عابران می‌توانند از آن عبور کنند. سالانه گردشگران متعددی که بلیط قطار یا بلیط هواپیما اهواز را برای سفر به این شهر تهیه می‌کنند، برای تماشای پل طبیعت، به این منطقه مراجعه می‌کنند.

کلام آخر

پل‌های زیبای اهواز از جاذبه‌های مهم این شهر هستند که هویت این شهر را شکل می‌دهند. این سازه‌ها تمدن غنی اهواز و کارون را انعکاس می‌دهند و با نورپردازی و طراحی زیبایی که دارند، جلوه‌ای خاص به رودخانه کارون و شهر اهواز می‌بخشند. در این مقاله سعی کردیم پل‌های تماشایی اهواز را به شما معرفی کنیم. امیدواریم از خواندن این نوشته لذت برده باشید.