پربازدیدترین استان ها در میان مقاصد نوروزی 1403 کدام استان ها بودند؟

عید نوروز یکی از بهترین و تقریبا طولانی‌ترین تعطیلات سال برای ما ایرانی‌ها است. شروع سال جدید و نو شدن طبیعت به همراه تصمیم‌های جدی و مهم زندگی که مصادف می‌شوند با این روزها، همه حال و هوای خاص و بینظیری را ایجاد می‌کند. این تعطیلات در فرهنگ کشور ما به اندازه‌ای مهم و اساسی است که بسیاری مهمترین و تنها مسافرت سالیانه خود را در این روزها انجام می‌دهند. با توجه به گسترده‌تر شدن مسافرت‌های نوروزی در طی سالیان اخیر بسیاری از حوزه‌های گردشگری کشور در این ایام فرصت رشد پیدا می‌کنند..

پربازدیدترین استان ها در میان مقاصد نوروزی 1403 کدام استان ها بودند؟

امسال با توجه به اینکه نوروز 1403 با ماه رمضان متقارن شده، از تعداد سفرهای نوروزی خواه یا ناخواه کاسته می‌شود. چنانچه سفرهای نوروزی در حالی وارد هفته دوم می‌شود که آمار مسافرت‌ها تاکنون منفی و دارای ریزش نسب به سال‌های پیشین بوده است. با این وجود تعداد سفرها به گونه‌ای بوده که رزرو هتل و ظرفیت اقامتی در استان‌هایی مانند: فارس، هرمزگان و کردستان تکمیل شدند. با توجه به آب و هوای بسیار مناسب در جنوب کشور و معرفی جاذبه‌ها و پتانسیل مکان‌هایی مانند: بریس، چابهار و جزیره هرمز، تعداد تردد جاده‌ای در استان‌هایی مانند: سیستان و بلوچستان، فارس و هرمزگان نسبت به سال‌های گذشته افزایش رشد داشته است.

این آمار در حالی ارائه شده که بسیاری از استان‌ها دارای رشد منفی در حوزه پذیرش گردشگر بودند. استان‌هایی مانند کرمان، البرز چنانچه انتظار می‌رفت، پذیرش گردشگر نداشتند و در خصوص رزرو و اسکان در پایتخت و هتل تهران تا کنون به ظرفیت تکمیل شده نرسیدیم. البرز با این خبر شاهد کاهش منفی 27 درصد سفر به نسبت سال گذشته بوده است.

استان خراسان رضوی و مشهد برخلاف سال‌های پیشین که از تعداد بسیار بالای گردشگر از ابتدای سال تا هفته دوم سال جدید بود نیز با کاهش گردشگر روبرو بوده و تنها در لحظه سال تحویل بیشترین پذیرش را داشته است. چنانچه خراسان رضوی هرساله در زمان تعطیلات نوروزی با ظرفیت تکمیل شده از سوی ارگان‌های اسکان و رزرو هتل مشهد روبرو بود.

با همه این تفاصیل و براساس گزارش‌ها و آمارها استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، بوشهر و خوزستان به ترتیب رتبه اول تا پنجم را در پذیرش و اسکان مسافر و گردشگران را تاکنون دارند. در این میان استان فارس با ثبت 123 هزار و 239 نفر بیشترین تعداد بازدید کننده و گردشگر را به خود اختصاص داده است. پس از استان فارس، استان‌هایی مانند: اصفهان و تهران بیشترین تعداد گردشگر و مسافر را تجربه کردند.

پربازدیدترین استان ها در میان مقاصد نوروزی 1403 کدام استان ها بودند؟

تاکنون بیش از 370 میلیون تردد ثبت شده و نکته قابل توجه این است که این سفرها همچنان ادامه دارند و فعلا آمار نهایی برای سفرهای نوروزی اعلام نشده و بسیاری از افراد نیمه دوم ماه را برای سفر‌های خود انتخاب کردند. چنانچه سفرها در طی چهار روز گذشته پایان 13 روزه تعطیلات، نسبت به اوایل فروردین ماه 15 درصد افزایش یافته است.

این آمارها در حالی اعلام می‌شوند که هنوز وزارت میراث فرهنگی و گردشگری آمار سفرها را به صورت منسجم و کامل ارائه نداده و بیشتر آمارهای مربوط به مراکز اقامتی و بازدید مراکز فرهنگی و گردشگری در حال جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نهایی است.