آشنایی با انواع سایز و ابعاد کاغذ A و B و C به صورت استاندارد

کاغذ یک ورق نازک و صاف است که از خمیر الیاف سلولزی مانند چوب، پنبه و کتان به دست می‌آید. کاغذ برای نوشتن، چاپ، نقاشی، بسته بندی و مصارف دیگر استفاده می‌شود. سایز کاغذ به دلایل مختلفی اهمیت دارد.سایز کاغذ باید با دستگاه های چاپ، اسکن، فکس و ... سازگار باشد. استفاده از سایز مناسب کاغذ می تواند به کاهش ضایعات و صرفه جویی در مواد کمک کند.

سایز کاغذ باید متناسب با محتوای نوشته شده باشد. برای مثال، برای نوشتن متن های طولانی، از سایز A4 یا بزرگتر استفاده می شود. سایز کاغذ باید به گونه ای باشد که به راحتی قابل حمل و نقل باشد. سایز کاغذ باید با سیستم های بایگانی موجود سازگار باشد. در ایران، سایز A4 رایج ترین سایز کاغذ برای مصارف اداری و سایز A5 برای مصارف یادداشت برداری رایج است. سایزهای دیگر کاغذ نیز برای مصارف خاص مانند چاپ کتاب، پوستر و نقشه استفاده می شود.

آشنایی با انواع سایز و ابعاد کاغذ A و B و C به صورت استاندارد

انواع سایز کاغذ

  • سایزهای کاغذ به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:
  • سری A: این سری که رایج‌ترین نوع سایز کاغذ است، توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) تعریف شده است. در این سری، سایز A0 به عنوان پایه در نظر گرفته می‌شود و با نصف کردن هر سایز، سایز بعدی به دست می‌آید. به عنوان مثال، A1 نصف A0، A2 نصف A1 و A3 نصف A2 است.
  • سری B: این سری نیز توسط ISO تعریف شده است، اما کمتر از سری A رایج است. سایزهای سری B به گونه‌ ای انتخاب شده‌اند که با سایزهای سری A تناسب داشته باشند. به عنوان مثال، B0 طوری انتخاب شده است که با دو A0 کنار هم برابر باشد.
  • سری C: سری C یکی از سه سری اصلی در سیستم استاندارد ایزو برای اندازه کاغذ است. دو سری دیگر A و B هستند.
  • سایزهای دیگر: علاوه بر سری A و B، سایزهای دیگری نیز برای کاغذ وجود دارند که به طور رایج در مناطق مختلف دنیا استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا از سایزهای Letter و Legal استفاده می‌شود.
    آشنایی با انواع سایز و ابعاد کاغذ A و B و C به صورت استاندارد

    کاغذ سری A

    کاغذ سری A یکی از سه سری اصلی در سیستم استاندارد ایزو برای اندازه کاغذ است. دو سری دیگر B و C هستند. کاغذ سری A برای مصارف عمومی مانند چاپ اسناد، نامه ها، جزوات، بروشورها، کاتالوگ ها، کتاب ها و مجلات استفاده می شود. اندازه های مختلف سری A برای مصارف مختلف مناسب هستند. به عنوان مثال، A4 رایج ترین اندازه برای چاپ اسناد و نامه ها است، در حالی که A3 برای چاپ پوستر و نقشه ها استفاده می شود.

    استفاده از کاغذ سری A مزایای متعددی به همراه دارد، از جمله اندازه های سری A بر اساس نسبت طول به عرض 1:√2 (ریشه دوم 2) است. این نسبت تضمین می کند که هر اندازه کاغذ را نصف کنیم، دو نیمه حاصل شده دارای همان نسبت طول به عرض کاغذ اصلی خواهند بود. این امر به کارایی در تولید و استفاده از کاغذ کمک می کند. اندازه های سری A در سراسر جهان به عنوان استاندارد مورد استفاده قرار می استفاده از اندازه های استاندارد کاغذ به کاهش ضایعات کاغذ کمک می کند.

    ابعاد و اندازه و سایز کاغذ A6

    اندازه کاغذ A6 برابر با 148 در 105 میلی متر است. معادل این اندازه به سانتی متر و اینچ (سانتی متر: 14.8 × 10.5 سانتی متر، اینچ: 5.8 × 4.1 اینچ)  کاغذ A6 از نصف کردن کاغذ A5 به دست می‌آید. دو کاغذ A7 را می‌توان کنار هم قرار داد تا یک کاغذ A6 تشکیل شود. از کاغذ A6 برای مصارف مختلفی مانند چاپ کارت پستال، بروشور، یادداشت و ... استفاده می‌شود.

    ابعاد و اندازه و سایز کاغذ A5

    ابعاد و اندازه کاغذ A5 برابر با 210 در 148 میلی‌متر است. معادل این اندازه به سانتی متر و اینچ ( سانتی متر: 21 × 14.8 سانتی متر، اینچ: 8.3 × 5.8 اینچ)  کاغذ A5 از نصف کردن کاغذ A4 به دست می‌آید. دو کاغذ A6 را می‌توان کنار هم قرار داد تا یک کاغذ A5 تشکیل شود. از کاغذ A5 برای مصارف مختلفی مانند چاپ جزوه، دفترچه یادداشت، سربرگ و ... استفاده می‌شود.

    ابعاد و اندازه و سایز کاغذ A4

    ابعاد و اندازه کاغذ A4 برابر با 297 در 210 میلی‌متر است. معادل این اندازه به سانتی متر و اینچ ( سانتی متر: 29.7 × 21 سانتی متر، اینچ: 11.7 × 8.3 اینچ) کاغذ A4 از نصف کردن کاغذ A3 به دست می‌آید. دو کاغذ A5 را می‌توان کنار هم قرار داد تا یک کاغذ A4 تشکیل شود. از کاغذ A4 برای مصارف مختلفی مانند چاپ نامه، قرارداد، جزوه و ... استفاده می‌شود. این سایز رایج‌ترین سایز کاغذ در جهان است.

    ابعاد و اندازه و سایز کاغذ A3

    ابعاد و اندازه کاغذ A3 برابر با 420 در 297 میلی‌متر است. معادل این اندازه به سانتی متر و اینچ (سانتی متر: 42 × 29.7 سانتی متر، اینچ: 16.5 × 11.7 اینچ) کاغذ A3 از نصف کردن کاغذ A2 به دست می‌آید. دو کاغذ A4 را می‌توان کنار هم قرار داد تا یک کاغذ A3 تشکیل شود. از کاغذ A3 برای مصارف مختلفی مانند چاپ پوستر، نقشه، نمودار و ... استفاده می‌شود.

    ابعاد و اندازه و سایز کاغذ A2

    ابعاد و اندازه کاغذ A2 برابر با 594 در 420 میلی‌متر است. معادل این اندازه به سانتی متر و اینچ (سانتی متر: 59.4 × 42 سانتی متر، اینچ: 23.4 × 16.5 اینچ) کاغذ A2 از نصف کردن کاغذ A1 به دست می‌آید. دو کاغذ A3 را می‌توان کنار هم قرار داد تا یک کاغذ A2 تشکیل شود. از کاغذ A2 برای مصارف مختلفی مانند چاپ پوستر، نقشه، نمودار و ... استفاده می‌شود.

    ابعاد و اندازه و سایز کاغذ A1

    ابعاد و اندازه کاغذ A1 برابر با 841 در 594 میلی‌متر است. معادل این اندازه به سانتی متر و اینچ (سانتی متر: 84.1 × 59.4 سانتی متر، اینچ: 33.1 × 23.4 اینچ)  کاغذ A1 از نصف کردن کاغذ A0 به دست می‌آید. دو کاغذ A2 را می‌توان کنار هم قرار داد تا یک کاغذ A1 تشکیل شود. از کاغذ A1 برای مصارف مختلفی مانند چاپ پوستر، نقشه، نمودار و ... استفاده می‌شود.

    ابعاد و اندازه و سایز کاغذ A0

    ابعاد و اندازه کاغذ A0 برابر با 1189 در 841 میلی‌متر است. معادل این اندازه به سانتی متر و اینچ (سانتی متر: 118.9 × 84.1 سانتی متر، اینچ: 46.8 × 33.1 اینچ) کاغذ A0 بزرگترین سایز در سری کاغذهای A است. از نصف کردن کاغذ A0، کاغذ A1 به دست می‌آید. از کاغذ A0 برای مصارف مختلفی مانند چاپ پوسترهای بزرگ، نقشه‌های مهندسی و ... استفاده می‌شود.

    کاغذ سری B

    کاغذ سری  B، یکی از دو سیستم استاندارد جهانی برای اندازه کاغذ است که توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) تعریف شده است. این سیستم شامل طیف وسیعی از اندازه‌ها است که از B0 تا B10 و B11 و ... ادامه می‌یابد. ابعاد کاغذ سری B بر اساس یک نسبت ابعادی خاص (√2 یا تقریباً 1.41421) تعیین می‌شود. به این معنی که هر اندازه کاغذ  B، با نصف کردن اندازه قبلی به صورت طولی، به دست می‌آید. برای مثال، B0 با نصف کردن B1 به صورت طولی، B1 با نصف کردن B2 به صورت طولی و ...

    کاغذ سری B در موارد مختلفی از جمله چاپ پوستر، چاپ کتاب، چاپ پاکت، چاپ بروشور و کاتالوگ، نقاشی و طراحی، گرافیک و چاپ کاربرد دارد. نسبت ابعادی √2، تناسب و زیبایی بصری را در طرح‌ها و تصاویر ایجاد می‌کند. تنوع اندازه‌ها در سری B، امکان انتخاب سایز مناسب برای هر نوع کاربرد را فراهم می‌کند. استفاده از این سیستم در سراسر جهان، تبادل و اشتراک‌گذاری اطلاعات را آسان‌تر می‌کند.

    کاغذ سری C

    کاغذ سری C نوعی کاغذ با ابعاد استاندارد است که در کنار سری‌های A و B، برای مصارف مختلف از جمله پاکت نامه، یادداشت برداری، چاپ کارت و اسناد به کار می‌رود. ابعاد کاغذ سری C بر اساس میانگین هندسی ابعاد کاغذ سری A و B تعیین می‌شود. به این ترتیب، هر سایز کاغذ C بین دو سایز A و B با همان شماره قرار می‌گیرد. برای مثال، C4 بین A4 و B4، C5 بین A5 و B5 و به همین ترتیب است.

    پرکاربردترین نوع کاغذ C برای ساخت پاکت نامه است. به عنوان مثال، پاکت C4 برای نامه‌های A4 و پاکت C5 برای نامه‌های A5 مناسب است. کاغذهای C5 و C6 برای یادداشت برداری و لیست نویسی مناسب هستند. از کاغذهای C4 و C5 برای چاپ کارت پستال، کارت ویزیت و کارت‌های تبریک استفاده می‌شود. می‌توان از کاغذ C4 برای چاپ اسناد و جزوات به صورت دو رو استفاده کرد.

    نحوه انتخاب سایز مناسب کاغد

    انتخاب سایز مناسب کاغذ به کاربرد آن بستگی دارد. به عنوان مثال، A4 برای چاپ نامه، A3 برای چاپ بروشور و A2 برای چاپ پوستر مناسب است. انتخاب سایز مناسب کاغذ به عوامل مختلفی بستگی دارد، برای نوشتن نامه، یادداشت و ... سایز A4 مناسب است. برای چاپ متن، سایز A4 یا A3 مناسب است. برای چاپ تصاویر، سایز A4، A3 یا A2 مناسب است. برای چاپ بروشور، سایز A4 یا A3 مناسب است. برای چاپ پوستر، سایز A2 یا A1 مناسب است.

    اگر محتوای شما کوچک است، می توانید از سایز A5 یا A6 استفاده کنید. اگر محتوای شما بزرگ است، می توانید از سایز A3 یا A2 استفاده کنید. اگر تعداد صفحات شما کم است، می توانید از سایز A4 یا A5 استفاده کنید. اگر تعداد صفحات شما زیاد است، می توانید از سایز A3 یا A2 استفاده کنید. سایزهای بزرگتر کاغذ معمولاً گرانتر هستند. سایزهای بزرگتر کاغذ فضای بیشتری را اشغال می کنند.

آشنایی با انواع سایز و ابعاد کاغذ A و B و C به صورت استاندارد

سایز استاندارد کاغذ در ایران

در ایران، سایز استاندارد کاغذ برای مصارف عمومی A4 است. این سایز برای چاپ نامه، یادداشت، جزوه، برش و تولید دیوایدر و ... مناسب است. سایر سایزهای استاندارد کاغذ که در ایران رایج هستند عبارتند از:

  • A3: برای چاپ بروشور، پوستر، و نقشه مناسب است.
  • A2: برای چاپ پوسترهای بزرگ و نقشه های مهندسی مناسب است.
  • A5: برای چاپ کارت پستال، بروشورهای کوچک، و دفترچه یادداشت مناسب است.
  • A6: برای چاپ کارت ویزیت، بروشورهای بسیار کوچک، و یادداشت های کوچک مناسب است.
  • علاوه بر سایزهای استاندارد، سایزهای دیگری نیز وجود دارند که به طور غیررسمی در ایران استفاده می‌شوند.

قبل از انتخاب سایز کاغذ، به کاربرد آن فکر کنید. اگر مطمئن نیستید چه سایزی را انتخاب کنید، از یک متخصص چاپ یا گرافیک کمک بگیرید.

تفاوت بین کاغذ A4 و Letter

A4  در بیشتر نقاط جهان به عنوان سایز استاندارد برای چاپ اسناد، نامه‌ها، جزوات و ... استفاده می‌شود. Letter  در ایالات متحده، کانادا و مکزیک به عنوان سایز استاندارد برای چاپ اسناد، نامه‌ها، جزوات و ... استفاده می‌شود. کاغذ A4 از کاغذ Letter 6 میلی‌متر (0.24 اینچ) باریک‌تر است. کاغذ A4 از کاغذ Letter 18 میلی‌متر (0.71 اینچ) بلندتر است.  هر دو کاغذ از نظر نسبت ابعاد (ریشه مربع 2) تقریباً مشابه هستند.

می‌توان یک سند A4 را بدون تغییر حاشیه‌ها در کاغذ Letter چاپ کرد. برای چاپ یک سند Letter در کاغذ A4، باید حاشیه‌ها را کمی تنظیم کرد. A4 و Letter دو سایز رایج برای کاغذ هستند. A4 در بیشتر نقاط جهان و Letter در آمریکای شمالی به عنوان سایز استاندارد استفاده می‌شود. A4 از Letter کمی باریک‌تر و بلندتر است. می‌توان اسناد را بین این دو سایز بدون تغییر محتوای اصلی تبدیل کرد.

مضرب ها و تقسیمات کاغذ

مضرب، هر اندازه کاغذی که به طور کامل در اندازه دیگر جا شود، مضرب آن اندازه محسوب می‌شود. به عنوان مثال، A4 مضرب A5 است، زیرا می‌توان دو A5 را کنار هم قرار داد تا یک A4 تشکیل شود. تقسیم، هر اندازه کاغذی که بتوان آن را به دو یا چند اندازه دیگر تقسیم کرد، تقسیم آن اندازه محسوب می‌شود. به عنوان مثال،A4  تقسیم A3 است، زیرا می‌توان A3 را به دو A4 تقسیم کرد. سری A0 تا A7 رایج‌ترین سری کاغذ در جهان است. سری B و سری C نیز وجود دارند که اندازه‌های آنها کمی متفاوت از سری A است. اندازه‌های کاغذ با توجه به نیازهای مختلف طراحی شده‌اند. برای انتخاب اندازه مناسب کاغذ، باید به نوع کاربرد آن توجه کرد.

اندازه کاغذ برش نشده

اندازه کاغذ برش نشده به نوع کاغذ و استانداردی که از آن پیروی می‌کند بستگی دارد.اندازه A0 بزرگترین اندازه در سری A است. کاغذ A0 برش نخورده به صورت یک ورق بزرگ 841 × 1189 میلی‌متر است. اندازه‌های کاغذ برش نخورده ممکن است در برخی از کشورها یا برای کاربردهای خاص کمی متفاوت باشد.

اندازه های انگلیسی یا اینچ کاغذ

در ایالات متحده و کانادا، سیستم اندازه کاغذی متفاوتی از سیستم بین المللی (ISO) استفاده می شود که به آن سیستم اندازه کاغذ ANSI یا Letter می گویند. اندازه های کاغذ انگلیسی تقریباً به اندازه های سری A در سیستم ISO نزدیک هستند. به عنوان مثال، اندازه Letter تقریباً معادل A4 است. اندازه های کاغذ انگلیسی برای مصارف مختلفی مانند چاپ نامه ها، اسناد، فرم ها و ... استفاده می شوند. رایج ترین اندازه های کاغذ انگلیسی عبارتند از:

  • Letter: 215.9 × 279.4 میلی‌متر (8.5 × 11 اینچ)
  • Legal: 215.9 × 355.6 میلی‌متر (8.5 × 14 اینچ)
  • Ledger: 431.8 × 279.4 میلی‌متر (17 × 11 اینچ)
  • Tabloid: 279.4 × 431.8 میلی‌متر (11 × 17 اینچ)
  • Junior Legal: 203.2 × 254 میلی‌متر (8 × 10 اینچ)
  • Executive: 184.2 × 266.7 میلی‌متر (7.25 × 10.5 اینچ)
  • Government Letter: 203.2 × 279.4 میلی‌متر (8 × 11 اینچ)
  • Monarch: 108 × 191 میلی‌متر (4.25 × 7.5 اینچ)
  • Statement: 139.7 × 215.9 میلی‌متر (5.5 × 8.5 اینچ)

تاریخچه ایجاد سایزهای کاغذ

در دوران باستان، مردم از لوح‌های گلی، پاپیروس، پوست حیوانات و پارچه برای نوشتن استفاده می‌کردند. اندازه این مواد به طور طبیعی متغیر بود و هیچ استانداردی برای آنها وجود نداشت. در قرن دوم میلادی، کاغذ در چین اختراع شد. در ابتدا، کاغذ به صورت دستی و از الیاف گیاهی مانند کنف و بامبو ساخته می‌شد. اندازه کاغذ در این دوره نیز متغیر بود. در قرن هشتم میلادی، اولین تلاش‌ها برای استانداردسازی اندازه کاغذ در چین انجام شد. در این دوره، سیستم اندازه کاغذی "تنگ" معرفی شد که بر اساس نسبت طول به عرض 1:√2 بود. سیستم تنگ به تدریج در سایر نقاط آسیا نیز مورد استفاده قرار گرفت.

در قرن دوازدهم میلادی، کاغذ توسط اعراب به اروپا معرفی شد. در ابتدا، کاغذ در اروپا به عنوان کالای لوکس به حساب می‌آمد. با افزایش تقاضا برای کاغذ، کارخانه‌های کاغذسازی در اروپا تاسیس شدند. در قرن پانزدهم میلادی، اولین تلاش‌ها برای استانداردسازی اندازه کاغذ در اروپا انجام شد. در این دوره، سیستم اندازه کاغذی "Imperial" معرفی شد که بر اساس اندازه صفحات کتاب‌های مذهبی بود.

سیستم Imperial به طور گسترده در اروپا مورد استفاده قرار گرفت. در قرن بیستم میلادی، سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO)  سیستم اندازه کاغذی ISO را معرفی کرد. سیستم ISO بر اساس نسبت طول به عرض 1:√2 و اندازه A0 (841 × 1189 میلی‌متر) بود. سیستم ISO به طور جهانی به عنوان استاندارد اندازه کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایزو کاغذ چیست؟

ایزو کاغذ به سیستم استانداردی برای اندازه کاغذ گفته می‌شود که توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) تعریف شده است. این سیستم با نام ISO 216 شناخته می‌شود و در اکثر کشورهای جهان به جز ایالات متحده و کانادا به عنوان استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس نسبت طول به عرض 1:√2 (ریشه دوم 2) است. این نسبت خاص تضمین می‌کند که هر اندازه کاغذ را نصف کنیم، دو نیمه حاصل شده دارای همان نسبت طول به عرض کاغذ اصلی خواهند بود. شامل سه سری اصلی A، B  و C است. سری A رایج‌ترین سری برای مصارف عمومی مانند چاپ اسناد، نامه‌ها و جزوات است. سری B برای مصارف خاص مانند پوستر و نقشه‌ها استفاده می‌شود.

سری C برای پاکت نامه‌ها و سایر مصارف اداری استفاده می‌شود. اندازه‌های کاغذ در هر سری با یک عدد مشخص می‌شوند. به عنوان مثال، A4 رایج‌ترین اندازه کاغذ در سری A است. واحد اندازه‌گیری در ایزو کاغذ میلی‌متر است. کارایی تولید و استفاده از کاغذ را افزایش می‌دهد. سهولت در تبادل اسناد بین المللی را فراهم می‌کند. کاهش ضایعات کاغذ را به همراه دارد.

آشنایی با انواع سایز و ابعاد کاغذ A و B و C به صورت استاندارد

پر استفاده ترین سایزهای کاغذ در صنعت چاپ

برای خرید کاغذ باید با سایز های مختلف آن آشنا بود. پر استفاده ترین سایزهای کاغذ در صنعت چاپ عبارتند از:

کاغذ سری A

  • A4: این سایز برای چاپ اسناد، نامه ها، جزوات، بروشورها و کاتالوگ ها بسیار پرکاربرد است.
  • A3: این سایز برای چاپ پوستر، نقشه، نمودار، گواهینامه و تقویم استفاده می شود.
  • A2: این سایز برای چاپ پوسترهای بزرگ، بروشورهای چند صفحه ای و نقشه های مهندسی کاربرد دارد.
  • A1: این سایز برای چاپ پوسترهای بسیار بزرگ، تابلوهای تبلیغاتی و نقشه های دقیق استفاده می شود.

کاغذ سری B

  • B4: این سایز برای چاپ کتاب های کوچک، مجلات و بروشورهای خاص استفاده می شود.
  • B3: این سایز برای چاپ کتاب های بزرگتر، مجلات و پوسترهای دیواری کاربرد دارد.
  • B2: این سایز برای چاپ پوسترهای بزرگ، تابلوهای تبلیغاتی و نقشه های مهندسی استفاده می شود.

کاغذ سری C

  • C4: این سایز برای چاپ پاکت نامه های A4 استفاده می شود.
  • C5: این سایز برای چاپ پاکت نامه های A5 و بروشورهای کوچک کاربرد دارد.
  • C6: این سایز برای چاپ کارت پستال، کارت ویزیت و بروشورهای تک صفحه ای استفاده می شود.

سایزهای پرکاربرد:

  • SRA3: این سایز برای چاپ کتاب های بزرگ، مجلات و پوسترهای دیواری کاربرد دارد.
  • SRA4: این سایز برای چاپ اسناد و جزوات به صورت دو رو استفاده می شود.
  • Ledger: این سایز برای چاپ اسناد حقوقی، نقشه های مهندسی و نمودارهای بزرگ کاربرد دارد.

انتخاب سایز مناسب کاغذ به نوع کار چاپی و نیاز مشتری بستگی دارد. سایز کاغذ باید به گونه ای باشد که محتوا به طور کامل در آن جا شود. باید حاشیه های کافی در اطراف محتوا در نظر گرفته شود. سایز فونت و محتوا باید به گونه ای باشد که به راحتی قابل خواندن باشد. سایزهای بزرگتر کاغذ معمولاً گرانتر هستند.

خرید انواع سایز کاغذ در فروشگاه لوازم التحریر برایتو

فروشگاه اینترنتی برایتو به آدرس www.beraito.com مجموعه ‌ای پیشرو در زمینه خرید لوازم التحریر و اداری است که امکان خرید انواع سایز کاغذ را به صورت آنلاین و حضوری برای مشتریان خود فراهم کرده است. فروشگاه لوازم تحریر برایتو، طیف وسیعی از کاغذها را در سایزهای مختلف  A، B، C  و همچنین سایزهای غیر استاندارد ارائه می‌دهد. تنوع برندهای معتبر داخلی و خارجی در این فروشگاه، حق انتخاب گسترده‌ای را برای مشتریان فراهم می‌کند.