نکاتی که درباره خرید لنت ترمز خودرو باید بدانید

برای همه ما روشن است که لنت ترمز در خودرو چه میزان اهمیت دارد و این قطعه کوچک نقش بسیار مهمی را برای متوقف کردن خودرو عهده‌دار است. از سویی دیگر سلامت راننده و سرنشینان خودرو همگی در گرو عملکرد درست سیستم ترمز است تا در شرایط مختلف و زمان اندک سرعت خودرو به واسطه اصطکاک مناسب کمتر شده و خودرو به مانعی برخورد نکند و حوادث ناگواری به بار نیاید. بر این اساس در انتخاب نوع لنت ترمز خودرو خود نهایت دقت را به خرج دهید تا با انتخاب نوع بی‌کیفیت و تقلبی آن جان خود و دیگران را به خطر نیاندازید. در این مقاله سعی شده نکاتی که در انتخاب این قطعه اهمیت دارد را برای شما بازگو نماییم تا بتوانید با آگاهی بیشتری اقدام به خرید کنید.

عملکرد سیستم ترمز در خودرو

با فشار پدال ترمز توسط راننده، روغن ترمز به داخل کاسه لنت هدایت شده و لنت‌ها را به سمت جلو به حرکت در می‌آورد. با فشار ایجاد شده بین لنت و دیسک، اصطکاک به وجود آمده از این فشار، نیروی گرمایی را تولید می‌کند که در نهایت سبب کاهش سرعت و توقف خودرو می‌شود. اختلال در هر یک از این مراحل عملکرد نادرست توقف خودرو را موجب می‌شود بنابراین توصیه می‌کنیم در بررسی‌های خودروی خود تمامی قطعات سیستم ترمز را که قابل مشاهده هستند نیز بررسی نمایید.

2

انواع لنت ترمز

در گذشته لنت ترمز از مواد آزبست تهیه می‌شد که اصطکاک بالایی را ایجاد می‌کرد اما این این مواد در زمان ساییده شدن غباری را تولید می‌کند که استنشاق آن سرطان‌زا است بنابراین مواد آلی جایگزین آزبست برای تولید لنت‌ها شد. لنت ترمزهای آلی از مواد طبیعی چون شیشه، لاستیک و رزین ساخته می‌شوند و نرم‌تر هستند. همین موضوع سبب شده است تا در زمان ترمزگیری چسبندگی بیشتری ایجاد کنند و عمل توقف خودرو به خوبی انجام شود. از سویی دیگر نرم بودن ساختار آنها موجب شده است تا این نوع لنت‌ها سرو صدای کمتری نیز داشته باشند. لنت‌های آلی برای خودروهای کوچک مناسب‌ترند و به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

لنت ترمز ارگانیک: این نوع لنت‌ها نسبت به سایرین از قیمت پایینی برخوردار بوده اما طول عمر کمتری نیز دارند.

لنت ترمز کم فلز: لنت کم فلز اگر چه عمر طولانی‌تری به نسبت لنت‌های ارگانیک دارد اما سرو صدایی که در زمان استفاده از آنها تولید می‌شود سبب شده تا کمتر مورد توجه قرار گیرند.

لنت ترمز نیمه فلزی: لنت‌های نیمه فلز به واسطه موادی که در آنها به کار رفته است دوام و طول عمر بالایی دارند و در اغلب ماشین‌ها نیز از این نوع لنت ترمز استفاده می‌شود. همچنین این نوع لنت‌ها از قیمت مناسبی نیز برخورداند که به طور کلی قیمت مناسب و دوام بالا موجب شده در خودروهای سواری بیشتر از این نوع استفاده گردد. تنها ایرادی که بر لنت‌های نیمه فلز وارد است وزن بالای آنهاست که مشکلاتی را به وجود خواهند آورد اما با وجود این مشکلات باز هم لنت‌های نیمه فلز از انواع دیگر برای خودروهای سواری مناسب‌تر خواهند بود.

لنت ترمز سرامیکی: لنت‌های سرامیکی وزن سبکی دارند، دیر ساییده می‌شوند و همچنین قدرت توقف بالایی دارند اما در مقابل از قیمت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. کارایی این نوع لنت‌ها بیشتر در خودروهای مناسب اتومبیل‌رانی دیده می‌شود که در سرعت بالا و توقف‌های ناگهانی کاملا دوام آورده و مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

عوامل موثر بر طول عمر لنت خودرو

بدون شک نوع لنت ترمز در طول عمر آن تاثیر بسزایی دارد اما جدای از نوع لنت عوامل متعدد دیگری هم هستند که در طول عمر لنت ترمز دخیل می‌باشند در ادامه به تفصیل به این عوامل اشاره شده است.

مکان رانندگی: محلی که هر روز در آن رانندگی می‌کنید در طول عمر لنت ترمز شما اثر گذار خواهد بود. بدون شک رانندگی در داخل شهر و با وجود تقاطع‌ها و ترافیک‌هایی که وجود دارد سبب می‌شود تا شما بیشتر پدال ترمز را فشار دهید در نتیجه استفاده بیشتری نیز از لنت‌ها خواهد شد اما در مقابل رانندگی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها با توجه به استفاده کمتر از ترمز باعث شده تا تعویض لنت به تعویق افتد.

مسافت طی شده: به طور معمول طول عمر لنت‌ها 40 هزار کیلومتر است که البته این مقدار بسته به شرایط دیگر کمتر و بیشتر خواهد شد. در مجموع اگر مسافتی که روزانه طی می‌کنید زیاد باشد طول عمر لنت‌ها کمتر شده و در مقابل با طی مسافت کمتر عمر لنت‌ها بیشتر خواهد شد.

تعداد سرنشینان: به هر اندازه که تعداد سرنشینان خودرو یا به عبارتی دیگر وزن خودرو افزایش یاید عمر لنت‌ها نیز کاهش میابد. پس اگر می‌خواهید در فواصل طولانی‌تری لنت‌ها را تعویض کنید وزن خودروی خود را کاهش دهید و وسایل غیر ضروری را از داخل آن خارج کنید.

خرید لنت ترمز مناسب

با در نظر داشتن موارد ذکر شده حال نوبت به خرید لنت ترمز می‌رسد. شاید همیشه در خرید بهترین لنت ترمز مناسب خودروی خود دچار تردید هستید و نمی‌دانید چه لنتی را تهیه نمایید که ضمن داشتن دوام بالا از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد. شرکت‌های تولید کننده خودرو پس از آزمایش‌های مختلف و در نظر داشتن شرایط مختلف رانندگی قطعاتی مناسب برای آن مدل خودرو را انتخاب می‌کنند. بهتر است در هنگام خرید لنت ترمز جدیدی برای خودروی خود نوعی از لنت را خریداری کنید که شرکت تولید کننده خودرو از آن استفاده کرده است اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید نوع لنت خود را عوض کنید حتما مواردی چون نوع لنت، مکان رانندگی، مسافت طی شده، تعداد سرنشینان را مد نظر قرار دهید. در نظر داشتن این موارد کمک می‌کند با توجه به استفاده از خودروی سواریتان لنت ترمز مناسب را خریداری کنید.

نکته دیگر در خرید این قطعه نوع برند است. در بازار قطعات خودرو با برندهای متنوعی عرضه می‌شوند برای مثال لنت ترمز پلاتینیوم، کیو، ام اچ کو، آفورتیس و تکستار و بسیاری دیگر، از برندهای معروفی هستند که لنت ترمزهای مختلفی را عرضه می‌کنند که در این میان با اطمینان می‌توان گفت لنت ترمز تکستار و لنت ترمزهای کیو یکی از بهترین آنهاست که می‌توانید نوع لنت مناسب خودروی خود را از این برندها تهیه نمایید.

نتیجه‌گیری

همکاری قطعات مختلف خودرو و سلامت هر قطعه سبب حرکت بهتر و استفاده آسان‌تر از خودرو می‌شود. پس از خرید لاستیک بدون شک عضو مهم دیگری که در خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است لنت ترمز آن است. این قطعه با عملکرد صحیح و درست خود کمک می‌کند که راننده به موقع خودروی خود را متوقف نماید. اگر در زمان ترمزگیری صدای سوت یا خرخر از لنت‌ها شنیده می‌شود یا اگر در هنگام فشار بر روی پدال لرزش احساس می‌کنید، زمان تعویض لنت‌ها فرا رسیده است. توصیه می‌کنیم پس از انتخاب لنتی مناسب و با کیفیت برای خودرویتان در فواصل زمانی مشخصی سیستم ترمز ماشین را بررسی کنید تا از بروز حوادث ناخوشایند جلوگیری شود.