طلاق توافقی

اختیار طلاق و پایانِ­ دادن به پیوندِ نکاح در شرع و حقوق ایران اصولاً با مرد است. یعنی مرد است که تصمیم می­گیرد که به این پیوند پایان دهد یا نه؛ از همین روست که طلاق اصطلاحاً یک «ایقاع» است و نه عقد یا قرارداد. اما هم شرع و هم قانونِ امروزِ ایران امکانِ طلاق توافقی را پذیرفته­ اند. یعنی پذیرفته­ اند که طرفین با یک مبادله و از راه توافق با یکدیگر (طلاق توافقی) به این پیوند پایان دهند. هر چند باید توجه داشت که  طرفین را نمی­توان مجبور به انجام طلاق توافقی نمود.

چنان­که از واژه­ ی توافق در طلاق توافقی مشخص است در این نوع از طلاق همه چیز تابعِ توافق طرفین (زوجین) است و در واقع آنها هستند که مشخص می­کنند با چه شرایطی به پیوندِ نکاح پایان دهند. پس در طلاق توافقی نمی­توان شرایط مشخص و معینی را برای زوجین از پیش بیان نمود. بنابراین، باید گفت که ویژگی مثبتِ طلاق توافقی همین جاست. یعنی در این نوع از طلاق اصولاً تنش و درگیریِ کمتری بین زوجین وجود دارد و طرفین در تصمیم ­گیری در مورد مهریه، جهیزیه، حضانت اطفال و دیدار با اطفال پس از طلاق راحت­تر به نتیجه می­رسند. بر خلاف طلاق یک­جانبه که تصمیم­ گیری در مورد این مورد یک­سویه، قاهرانه بوده و با دادگاه است. خلاصه آنکه در طلاق توافقی هر توافقی که زوجین در مورد مهریه، جهیزیه، حضانت اطفال و دیدار با اطفال بکنند (و خلاف قواعد آمره نباشد) برای دادگاه محترم است و دادگاه آن را می­پذیرد.

وکیل طلاق توافقی

در هر حال باید توجه داشت که تحققِ طلاق توافقی نیز مستلزم مراجعه به دادگاه به عنوان مرجع قضایی است و مراجعه به دادگاه نیز اصولاً مستلزم تنظیم و تقدیم دادخواست است. بنابراین خواهان در طلاق توافقی نیز باید دادخواست را تکمیل و سپس به مرجع قضایی تقدیم کند. امروز با ایجاد و گسترش دفاتر خدمات الکترونیکِ قضایی اصولاً دادخواستِ طلاقِ توافقی را باید به یکی از این دفاتر تقدیم کرد تا پس از ثبت دادخواست نسبت به ارسال آن برای یکی مجتمع­ هایی قضایی در تهران یا یکی از دادگاه­ها در سایر شهرستان­ها اقدام شود. پس از ارسال دادخواست به دادگاه، پرونده به یکی از شعبِ آن مرجع قضایی ارجاع می­گردد و به این شکل رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی آغاز می­شود، به دلیل پیچیدگی های خاص این موضوع معمولا زوجین تصمیم میگیرند این کار را به وکیل طلاق توافقی بسپارند زیرا وکیل طلاق توافقی به خوبی این مسیر را طی میکند و زوجین درگیر دادگاه ها نمی شوند .

آیا طلاق توافقی قابل رجوع است ؟

آنچه در ارتباط با طلاق توافقی مهم است و ممکن است برای زوجین مسأله ­ساز شود امکان «رجوع زوجه به بذل» است. اصولاً در صورتی که زن در زمان طلاق مدخوله نباشد (یعنی دوشیزه یا باکره باشد) و یا این­که به دوره­ی یائسگی وارد شده باشد طلاق قابل رجوع نیست یعنی مرد نمی­تواند در مدت عده به زوجه رجوع کند. اما طلاق­های توافقی از این نوع نیست و اصطلاحاً «طلاق خُلعی» هستند. در این نوع از طلاق زن تمام مهریه یا بخشی از آن را یا حتی چیزی غیر از مهریه را به مرد می­بخشد (به همین دلیل به آنچه بخشیده شده بذل یا فدیه می­گویند) و مرد نیز در مقابل او را طلاق می­دهد. در این حالت، اگر زن باکره یا یائسه نباشد می­تواند در مدت عده به آنچه بخشیده است (بذل یا فدیه) رجوع کند. پس از رجوع زن طلاق به نوع دیگری از طلاق یعنی طلاق رُجعی تبدیل می­گردد و پس از آن شوهر هم می­تواند به پیوند نکاح و زوجیت رجوع کند و دوباره رابطه­ ی زن و شوهری برقرار گردد. چنین واقعه­ ای (یعنی بازگشت زن به ازدواج) ممکن است برای بسیاری مطلوب نباشد و نخواهند که خود را درگیر چنین رفت و برگشتی کنند و مجبور به پرداخت مهریه شوند. جلوگیری از بازگشت زن به بذل امکان­ پذیر است ولی شرایط خاصی دارد. طلاق­های توافقی­ ای که در گروه وکلای ره جویان عدالت توسط وکیل طلاق توافقی صورت می­گیرند در صورت تمایل طرفین می­تواند به شکل تنظیم و انجام شود تا از رجوع زوجه به آنچه بخشیده است جلوگیری شود.