گیربکس حلزونی و چه کاربردهایی دارد؟

این نوع گیربکس ها از نوع دو دنده ای می باشند و بخش های اصلی آن شامل مارپیچ و دنده می باشد که در گیربکس حلزونی بسیار حائز اهمیت است.  در ادامه در رابطه با کاربرد گیربکس خورشیدی نیز برای شما خواهیم گفت.

بیشتر این مدل از انواع گیربکس ها از بدنه ای حلزونی شکلی از جنس فولاد را دارد و همچنین در بیشتر موارد جنس دنده آن از برنز می باشد.

زاویه اصلی و خروجی گیربکس حلزونی به صورت 90 درجه می باشد و به همین دلیل نام گیربکس 90 درجه را نیز برای این مدل در نظر گرفته اند. یکی از دلایل با اهمیت بودن این نوع گیربکس ها کاربرد های بسیار متنوع آن می باشد که می تواند به راحتی در کارهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه استفاده از گیربکس ها برای انتقال توان الکترونیکی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. این دو مدل از گیربکس ها می توانند با داشتن قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالا به خوبی سرعت دورانی و گشتاوری مورد نیاز یک سیستم مکانیکی را برطرف کند. تنوع گیربکس ها در بازار بسیار زیاد می باشد و هر کدام از این موارد دارای شرایط کاری خاص خود هستند و می توانند در یک سیستم مکانیکی عمل خاصی را انجام دهند. تنوع گیربکس ها بسیار بالا می باشد و این موضوع می تواند تا حدود بسیار زیادی باعث سردرگمی افراد مختلف در هنگام خرید شود.

1

مزایای استفاده از گیربکس حلزونی چیست؟

این نوع از گیربکس ها در انواع مختلفی شامل؛ فلنچ دار، هالو شافت و پایه دار طراحی شده است و می توان گفت که بیشتر اوقات جنس پوسته آن از آلومینیوم می باشد که مقاومت بسیار خوبی در مقابل ارتعاشات به همراه دارد و می تواند در بخش های مختلف و شرایط های کاری خاص مورد استفاده قرار گیرد. از مزایای دیگر این گیربکس می توان به داشتن گشتاور بسیار بالا و همچنین سروصدای بسیار اشاره کرد که هر کدام می تواند بسته به نیاز کاری بسیار مناسب و کاربردی باشد.

 

گیربکس خورشیدی چیست ؟

اگر بخواهیم یکی از گیربکس های بسیار کاربردی که دارای راندمان کاری بسیار بالایی می باشد و می تواند به خوبی برای عملکرد های خاص و بسیار حساس مورد استفاده قرار بگیرد. گیربکس خورشیدی در صنایع پمپ سازی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و به عنوان گرداننده پمپ های اصلی در این صنعت بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. وجود مکانیزم انتقال نیروی بالا در گیربکس خورشیدی به خوبی می تواند سرعت و گشتاور بسیار زیادی را در حدود بین 800 تا 5/0 دور خروجی را برای انجام عملکرد های مختلف ایجاد کند.

2

یکی از ویژگی های حائز اهمیت این گیربکس در دوام و استحکام بسیار بالای آن نهفته شده است و دلیل اصلی این موضوع نیز توانایی تقسیم فشار بار بر روی بخش های مختلف گیربکس می باشد که می تواند راندمان کاری آن را تا حدود زیادی افزایش دهد.

وجود چند چرخ دنده در این ابزار به خوبی توانسته نیاز کاری مناسبی را برای کاربران خود فراهم سازد و به دلیل داشتن پیچیدگی های کمتر در طراحی قیمت بسیار مناسب تری را نسبت به سایر رقبا در بازار ایران به خود اختصاص داده است.

مزایای استفاده از گیربکس خورشیدی چیست؟

مهم ترین دلیل استفاده از این نوع گیربکس وجود فلنج در ورودی آن می باشد که همین موضوع می تواند این دستگاه را با انواع الکترو موتورها و گیربکس های صنعتی دیگر همراه سازد. سرعت متوسط یک گیربکس خورشیدی در بیش از 3000 دور در دقیقه می باشد که می تواند گشتاور مناسب برای کارهای صنعتی را به خوبی ایجاد کند. شاید دلیل اصلی کاربرد بسیار بالای گیربکس خورشیدی در ایران هزینه های تعمیر و نگهداری آن مهی باشد که به دلیل سادگی و همچنین استحکام بسیار بالا، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.حتی در بسیاری از مدل ها می توان به راحتی قطعات این گیربکس ها را تعویض کرده و بخش های آن را تعمیر نمود.

3

یکی از نکات منفی این گیربکس را شاید می توان در تولید صدای بیشتر نسبت به سایر رقبا در بازار دانست، این موضوع باعث شده است تا این گیربکس بیشتر در بخش هایی چون خط تولید نورد صنایع فولاد، طراحی و استفاده آنها در آسیاب ها و همچنین انواع میکسرهای قیر مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: fiam.ir