آیا معدل در لیسانس در پذیرش داوطلبان فوق لیسانس تاثیرگذار است؟

طبق گزارش اعلام شده از سازمان سنجش و آموزش کشور، حتی اگر داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد قصد تغییر گرایش داشته باشند معدل ۲۰ درصد تاثیرگذار در پذیرش نهایی این آزمون خواهد داشت.

از انتصاب این قانون چند سالیست می گذرد و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد جهت گزینش نهایی خود به ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل مقطع قبلی خود ( لیسانس ) نیاز خواهند داشت.

این قانون وضع شده براساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون تحصیلات تکمیلی بالطبع تاثیر بسزایی در نوع فارق التحصیلی داوطلبان در مقطع لیسانس خواهد داشت و شرط معدل علاوه بر تاثیری که بر استخدام در ارگان های دولتی دارد در ادامه تحصیل نیز نقش بسزایی را ایفا خواهد کرد.

تاثیر معدل در شاگردان برتر مقطع لیسانس

برای داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد که مقطع پیشین خود را با رتبه برتر گذرانده اند یک ظرفیت مازاد بعنوان سهمیه در نظر گرفته میشود. این قانون بدین صورت وضع میگردد که علاوه بر تاثیر ۲۰ درصد حاصل از معدل مقطع پیشین در صورتی که ۹۰ درصد از نمره قبولی فرد آخر آن دانشگاه را کسب نموده باشد حتما در آن دانشگاه پذیرفته و قبول خواهد شد. بدین سان اهمیتی که شرط معدل برای شاگردان برتر دانشگاهی وجود دارد به شدت مشهود و پراهمیت می باشد.

پرسش بسیاری مهمی که برای بسیاری از داوطلبان مطرح می باشد اینست که آیا تنها بررسی عاملی مانند شرط معدل برای سنجش شرکت کنندگان در مقطع کارشناسی ارشد ملاک خوبیست؟ پاسخ این پرسش قطعا نه می باشد. چرا که سطح کیفی دانشگاه ها متفاوت از یکدیگر بوده و میان دانشگاه های سراسری و آزاد بسیار تفاوت وجود دارد و نیاز است تمامی جوانب در اعمال این شرط در نظر گرفته شود. حال سازمان سنجش برای قضاوتی عادلانه سعی بر آن داشته ساز و کاری خاص را برای ترازبندی معدل داوطلبان، تحت نظر داشته باشد. در ادامه بیشتر به شرح این موضوع خواهیم پرداخت.

 

بررسی نحوه تاثیر معدل در پذیرش نهایی داوطلبان

همانگونه که بر همگان پوشیده نیست سطح کیفی که در دانشگاه های روزانه و برتر کشور وجود دارد بسیار متفاوت با دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور می باشد. در نتیجه قطعا بایستی بابت نوع ترازبندی معدل ها در این دانشگاه ها و نمرات اکتسابی داوطلبین آنها ضریبی در نظر داشت. در همین راستا سازمان سنجش و آموزش کشور ضریبی را در معدل داوطلبان کارشناسی ارشد مطابق دانشگاه تحصیلیشان در نظر داشته و معدلی طراز شده به حساب می آید. این معدل که بنام معدل موثر شناخته می شود در پذیرش نهایی کارشناسی ارشد بسیار حائز اهمیت می باشد.

مراحلی که در پذیرش در کنکور نیاز است طی شود

داوطلبان جهت قبولی در پذیرش نهایی آزمون کارشناسی ارشد نیاز است مراحل زیر را انجام دهند :

۱) آگاهی از شرایط و ضوابط شرکت در آزمون

۲) ثبت نام بصورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش

۳) شرکت در آزمون و انتظار برای اعلام نتایج قبولی ها در مرحله اول

۴) آماده بودن جهت مصاحبه حضوری بعنوان مرحله دوم ٬ شرکت آزمون دوم در برخی رشته های خاص

۵) ارائه مدارک تحصیلی و کارنامه از جهت اهمیت شرط معدل در پذیرش نهایی

 

در صورتی که پرسش و ابهامی در رابطه با این مقاله دارید می توانید با مشاوران و کارشناسان ارشد تست در تماس باشید همچنین معتبرترین منابع آزمون کارشناسی ارشد ٬ اخبار کارشناسی ارشد و منابع کارشناسی ارشد را از طریق کلیک بر روی ین کلمات دسترسی داشته باشید.