به گزارش افکار نیوز ،"حسن قبلان" عضو هیئت اجرایی جنبش امل لبنان در گفتوگو بافارس در بیروت تاکید کرد نیروهایی سیاسی در لبنان با نقض توافقنامه طائف، با کمک طرفهایی منطقهای و بینالمللی به دنبال فرصتطلبی از بحران سوریه برای انتقامجویی و براندازی بشار اسد هستند.

عضو جنبش امل لبنان تاکید کرد اسرائیل به دنبال هشدار سید حسن نصرالله مبنی بر حمله مقاومت به شمال اسرائیل در صورت مواجه شدن با هر تجاوز احتمالی از سوی این رژیم، برای محافظت از شهروندان خود اقدام به ساخت دیوار حائل در نزدیک‌ترین نقطه مرز با جنوب لبنان کرده است.

حسن قبلان درباره دست‌اندازی اسرائیل به چاه‌های نفتی در آب‌های لبنان گفت دولت لبنان نباید در قبال حتی یک متر از محدوده آبی خود کوتاه بیاید و خطی مرزی دریایی همچون خط آبی در مرز خشکی لبنان و فلسطین اشغالی ایجاد شود تا مانع تجاورات دشمن اسرائیلی شود.



*****آنچه در پی می‌آید متن کامل این مصاحبه است*****

فارس: نظر شما درباره قاچاق سلاح از داخل لبنان به سوریه از طریق مرز شمالی برای ناآرام کردن اوضاع این کشور چیست؟

قبلان: در موضوع قاچاق سلاح به داخل سوریه باید از موفقیت بزرگ دستگاه امنیتی لبنان در توقیف کشتی حامل سلاح در سواحل طرابلس که از آب‌های لیبی به سوی مقصد سوریه در حرکت بود قدردانی کرد و این دستاوردی برای دستگاه اطلاعاتی ارتش لبنان بود.

تردیدی نیست که اکنون در داخل لبنان بر سر این موضوع توافق حاصل شده است که دخالت منفی در امور سوریه از طریق اعزام قاچاقی افراد مسلح، تسلیحات، کمک مالی و فشار رسانه‌ای در وهله اول به ضرر لبنان است چون نقض آشکار توافقنامه طائف به شمار می‌رود که بر حفظ روابط سوریه و لبنان تاکید دارد و درباره هر گونه دخالت نظامی در امور سوریه هشدار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد لبنان پایگاه امنیتی برای توطئه‌چینی علیه سوریه باشد کسانی که اقدام به این کار می‌کنند بحران سوریه را فرصتی برای انتقام‌جویی از مسائل سیاسی با ایجاد حوادثسیاسی در لبنان می‌دانند این امر به نظر من ضربه به توافقنامه طائف است.

این توطئه‌چینی ها دیر یا زود بهای بیشتر آن را باید طرف‌هایی که این گونه اقدامات تحریک‌آمیز مرتکب می‌شوند، بپردازند که از میزان ارتباط اجتماعی، جغرافی، اقتصادی، سیاسی، انسانی و امنیتی بین شمال لبنان با استان‌های سوریه بی‌خبرند و این نشان از توطئه‌ سیاسی مستقیمی است که با دخالت شماری از نیروهای سیاسی لبنان در بازی منطقه‌ای، بین‌المللی و اسرائیلی در سوریه صورت می‌‌گیرد.

نیروهایی در لبنان تحت امر خارجی‌ها اقداماتی را علیه لبنان و کشور سوریه مرتکب می‌شوند با این وجود کشور لبنان با همه نهادهای امنیتی، دستگاه‌ها و نهادهای سیاسی باید با این توطئه‌ها مقابله کند و همه طرف‌های لبنانی را به پایبندی به توافقنامه طائف در ارتباط با مسائل امنیتی بین لبنان و سوریه فراخواند چون هر آنچه که امروز جریان دارد کاملا آشکار شده است که خطوط حمل و نقل لبنان پس از خطوط ترکیه بهترین راه انتقال ابراز تحریک‌، قتل و جرم و جنایت از جمله عوامل انتحاری و تروریست‌ها به سوریه است.

فارس: کشتی حامل سلاح با هماهنگی چه طرفی به سوی لبنان و از آنجا به سوریه در حرکت بود و چه طرفی قرار بوده است که تسلیحات را تحویل بگیرد چرا مناطقی از لبنان[شمال] که برخی تندروها در آنجا ساکن هستند برای قاچاق سلاح انتخاب شده است؟

از زمان حمله به ارتش لبنان در شمال این کشور مراکز تکفیری در برخی مناطق شمال لبنان شکل گرفتند و این دلایل بسیاری دارد از جمله اینکه منطقه شمال و به ویژه طرابلس و اطراف آن به کانونی متفاوت با دیگر مناطق لبنان مبدل شده است و پایگاهی برای حمایت از عناصر خرابکارانه درسوریه بوده است.

کشتی حامل سلاح اولین و آخرین کشتی در نوع خود نبوده است و اسامی کسانی که در قاچاق این تسلیحات به سوریه نقش داشته‌اند فاش شده است اما مهم سطح هماهنگی لبنان و سوریه و کمک‌های خارجی از جمله کنترل هوایی روسیه بوده است.

فارس: در برهه اخیر شاهد چرخش مواضع جنبلاط به سوی غرب بوده‌ایم مواضع وی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قبلان: نیروهای اصلی همپیمان سوریه در لبنان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که اختلاف نظر در پرونده سوریه باید تا حد قبول دیدگاه‌های مختلف باقی بماند اما به طور اجمالی توافق بر ضرورت بقای دولت در لبنان و حفظ سلاح مقاومت تا اجرای کامل طرح راهبردی و دفاعی این کشور است و جنبلاط نیز باید به این موارد پایبند باشد.

فارس: نظر شما درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت دیوار حائل در مرز فلسطین اشغالی با لبنان چیست؟

قبلان: این اقدام اسرائیل نشانه‌های زیادی دارد ساخت دیوار حائل نقض قوانین بین‌المللی است و اقدام مشابه دیگر این رژیم در ساخت دیوار حائل در شمال قدس و کرانه باختری است.

مساله دوم این است است که ساخت دیوار بعد امنیتی دارد چون قرار است این دیوار در گذرگاه کفرکلا جایی که جمعیت انبوهی از شهروندان لبنانی در آنجا ساکن هستند و نزدیک به نوار مرزی است ساخته شود به گونه‌‌ای که نوار مرزی بین فلسطین اشغالی و مرکز کفرکلا کم‌تر از یک یا دومتر است به نظر من اسرائیل تصور جنگ دیگری در آینده را می‌کند که در آن مقاومت به نقطه نزدیک‌تر به مرز لبنان هجوم می‌آورد و اسرائیل سیم‌های خاردار را به عنوان مانع کافی نمی‌داند بنابراین می‌خواهد کاملا مطمئن شود که این دیوار بتنی می‌تواند مانعی در برابر کار مقاومت باشد وگرنه دیر زمانی است که این مکان شاهد درگیری نبوده است بنابراین دلیل اسرائیل برای ساخت دیوار خیالی است چون نیروهای یونیفل در آنجا حضور دارند و درگیری‌ها با پرتاب سنگ مدت‌ها است فروکش کرده است بنابراین دیوار برای اطمینان خاطر دادن بیشتر به شهرک‌نشینان و کارگرانی است که در مزارع مشغولند تا در صورت وقوع هر جنگی در امان باشند.

فارس: آیا تصمیم اسرائیل برای ساخت دیوار حائل پس از اظهارات سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان صورت گرفت که تاکید کرد مقاومت شمال فلسطین را مورد حمله قرار خواهد کرد؟

قبلان: مطمئنا، اگر مرزهای لبنان با شمال فلسطین از منطقه شبعا تا منطقه الناقوره را مورد بررسی قرار دهیم نزدیک‌ترین نقطه تماس با رژیم صهیونیستی همین گذرگاه کفرکلا است که رژیم صهیونیستی قصد حفاظت از این منطقه با ساخت دیوار حائل را دارد.

فارس: ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان با وجود حضور نیروهای یونیفل در این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قبلان: با وجود حضور نیروهای یونیفل تجاوزات رژیم صهیونیستی از زمین و دریا و هوای یکی بیش از دیگری ادامه دارد و حضور نیروهای یونیفل با توجه به خروج نیروهای اسپانیایی و فرانسوی گسترده نیست و این تجاوزات تاکیدی بر درستی منطق مقاومت و ضرورت حفظ قدرت بازدارندگی لبنان است و این در حالی است که در سایه تجاوزات اسرائیل که نهاد بین المللی یونیفل قادر به بازداشتن آن نیست، ۱۴ مارس وجود سلاح مقاومت را بی‌دلیل می‌خواند.

لبنانی‌ها باید از خود و حاکمیتشان و منافع لبنان حمایت کنند.

فارس: اگر اسرائیلی‌ها به دنبال قطع صدور گاز مصر به حفر چاه در آب‌های منطقه‌ای لبنان بپردازند واکنش مقاومت چه خواهد بود؟

قبلان: دولت لبنان در حفظ حقوق نفتی این کشور تعلل می‌کند نبیه بری دیرزمانی است پیگیر این پرونده است و برای اجرای مراحل قانونی آن بسیار تلاش کرده است اما دولت لبنان باید هر چه سریع‌تر برای حمایت از مرزهای آبی خود اقدام کند و در قبال حتی یک متر از محدوده آبی خود کوتاه نیاید و خط مرزی همچون خط آبی در مرز خشکی لبنان و فلسطین اشغالی ایجاد شود تا مانع تجاورات دشمن اسرائیلی شود.

لبنان و مقاومت طی یک سال گذشته تاکنون بارها تاکید کرده‌اند که هرگز به اسرائیل اجاره وارد شدن به آب‌های لبنان را نمی‌دهند

این امر امکانپذیر نیست که ثروتهای نفتی و گازی در شمال فلسطین در دست اسرائیلیها باشد و ما از استفاده از ثروتهای خود منع میشویم هر گونه تجاوز اسرائیل به ثروتهای لبنان درگیری بزرگ در منطقه به راه خواهد انداخت.