خطرناک‌ترین گاز‌های شیمیایی که در طول تاریخ علیه بشریت استفاده شده‌اند

 استفاده از گازهای شیمیایی یکی از مسائلی بوده که همواره در طول تاریخ معاصر مسأله ای بحث برانگیز بوده است.

«اتحاد جماهیر شوروی» نسل جدیدی از سلاح‌های شیمیایی را تولید کرد که باعث فشار خون غیر طبیعی، تاری دید، گرفتگی قفسه سینه، گیجی، سرفه، اسهال، تعریق زیاد، خواب آلودگی، درد چشم، افزایش شدت سردرد، افزایش ادرار، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، افزایش ضربان قلب سریع، ضعف عمومی، تشنج، از دست دادن هوشیاری، فلج و نارسایی تنفسی بود.

درباره این مواد شیمیایی مخفی اطلاعات زیادی در دست نبود تا اینکه «میرزایانوف»، شمیدان روسی در سال ۱۹۹۲ آن‌ها را در مسکو نیوز افشا کرد که این اسلحه‎‌های شیمایی موجب کشته شدن میلیون‌ها نفر در جنگ شدند. میرزایانوف به دلیل این اقدام متهم به خیانت شد. در این گزارش قصد داریم شما را با خطرناک‌ترین گاز‌های شیمیایی که در طول تاریخ علیه بشریت استفاده شده‌اند، آشنا کنیم.

گاز BZ-۱

محققان در ارتش آمریکا به دلیل تأثیر این گاز در کاهش عملکرد سیستم عصبی مرکزی و ایجاد اختلال در ابزار‌های شناختی مانند حافظه، توجه و درک، تأثیری همانند برخی از توهم زا‌ها، آن‌ها را بررسی کردند، ارتش آمریکا به مدت ۳ روز پی‌درپی از این گاز در جنگ علیه مردم ویتنام و مردم عراق استفاده کرد که بعد‌ها به دلیل استفاده از این گاز به آن اسم جنگ روانی را داده بودند.

عوارض اصلی این گاز بر بدن سرگیجه، از دست دادن کنترل حرکات بدن، استفراغ، خشکی دهان، تاری دید، گیجی، احساس بی حسی، توهم است.

گاز خردل

از این گاز شیمیایی برای اولین بار در خلال جنگ جهانی اول استفاده شد، این گاز بی رنگ است و ۲۴ ساعت دوام می‌آورد، البته بیشتر قربانیان گاز خردل طی چند هفته بهبود می‌یابند.

عوارض اصلی این گاز سوزش پوست، سوزش چشم، چشم درد، تورم چشم، حساسیت به نور، کوری موقتی، آبریزش بینی، عطسه مکرر، گرفتگی صدا، درد سینوس، تنگی نفس، سرفه، درد شکم، اسهال، تب، حالت تهوع، استفراغ و کاهش توانایی در تشکیل سلول‌های خونی است.

گاز کلر

بعضی از مورخین اعلام کرده‌اند آلمان‌ها از این گاز برای اولین بار در خلال جنگ جهانی اول  (سال۱۹۱۵) برای بمباران سرباز‌های فرانسوی و الجزائری استفاده کردند که موجب کشته شدن هزاران نفر شد، چرا که به محض برخود گاز کلر با چشم‌ها، حلق یا ریه‌ها این گاز با آب واکنش نشان داده و موجب ایجاد «اسید هیدروکلریک» شده و به همین دلیل فرد دچار خفگی می‌شود.

عوارض این گاز تاری دید، سوزش شدید در چشم‌ها، بینی و حلق، اسهال، تنگی نفس، درد در قسمت سینه، استفراغ، ترک خوردن پوست و مشکلات شدید ریوی است.

گاز فسژن

از گاز فسژن به عنوان بزرگترین قاتل جنگ جهانی اول یاد می‌شود، این گاز یک فرمول سمی و شیمیایی است که در سال ۱۸۱۲ بوجود آمد و در خلال جنگ جهانی اول موجب کشته شدن بیش از ۸.۵  میلیون نفر شد بطوری که ۸۵% از کسانی که در معرض این گاز قرار گرفته بودند، جان خود را از دست دادند.

عوارض اصلی این گاز سرفه، سوزش در چشم یا گلو تاری دید، مشکل تنفسی، حالت تهوع، استفراغ، آلرژی پوستی، مشکلات شدید ریوی، افت فشار خون و نارسایی قلبی است.

گاز سارین

گاز سارین یکی از رایج‌ترین گاز‌هایی است که برای تأثیر بر روی اعصاب استفاده می‌شود که از نظر نحوه حمله به بدن انسان بسیار خاص است؛ زیرا به اعصابی که بین اندام‌ها و مغز متصل شده‌اند حمله می‌کند و تا زمانی که فرد از هوش برود، به اختلال در سیستم عصبی ادامه می‌دهد و در عرض چند ثانیه فرد را می‌کشد. متأسفانه آن رنگ، طعم و بو ندارد، اما خوشبختانه به سرعت تبخیر می‌‎شود. این یک سلاح بسیار قدرتمند و در عین حال بسیار فوری است. سارین در سال ۱۹۳۸ برای اولین بار به عنوان یک حشره کش آلمانی ظاهر شد، ولی اخیرا در حمله آمریکا به عراق و حملات تروریست‌ها به سوریه برای کشتن مردم این ۲ کشور استفاده شد.

عوارض اصلی این گاز آبریزش بینی، چشم درد، تاری دید، تعریق زیاد، سرفه، تنگی قفسه سینه، مشکل تنفسی، اسهال، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، گیجی، خواب آلودگی، ضعف، ضربان قلب آهسته یا سریع، فشار خون پایین یا بالا، از دست دادن هوشیاری، تشنج، فلج و نارسایی تنفسی است.