بحران در جریان 14 مارس

روزنامه الاخبار لبنان امروز (جمعه) نوشت که « سعد الحریری » رئیس حزب «التیار المستقبل» (بارزترین عضون جریان ضد مقاومت ۱۴ مارس) و نخست‌وزیر اسبق لبنان تصمیم گرفته است که در انتخابات پارلمانی ۲۷ مارس ۲۰۲۲ ( هفتم فروردین ۱۴۰۱) شرکت نکند و از این رو رهبران حزب در شوک به سر می‌برند.

به نوشته این روزنامه، « سعد الحریری » همچنین تصمیم گرفته است که به نام حزب المستقبل فعالیت سیاسی نکند و این مسأله مشکلات عدیده‌ای برای این جریان سیاسی به وجود می‌آورد و برخی افراد داخل حزب از جمله «بهیه الحریری» عمه سعد الحریری و پس او «احمد» برای به دست گرفتن رهبری حزب اقدام خواهند کرد و از سوی دیگر «فؤاد سینوره» نخست‌وزیر اسبق نیز تلاش خواهد کرد تا سهم خود را از حزب المستقبل گرفته و به شکل مستقل وارد انتخابات شود.

بحران در جریان 14 مارس

به گفته منابع لبنانی، سعد الحریری در ابوظبی با «بهیه الحریری» و پسرش «احمد» دیدار کرده و به آن‌ها گفته است که دیگر تمایل ندارد که برای حضور در انتخابات پارلمانی ثبت نام کند. او همچنین خواسته است تا هیچ لیست انتخاباتی به نام المستقبل تشکیل نشود. حریری در ادامه گفته که موضع خود را در خصوص جریان‌های سیاسی و حمایت یا عدم حمایت از آن‌ها را اعلام خواهد کرد.

الاخبار در ادامه نوشت که بدنه حزب المستقبل با احتیاط و به آرامی برای ورود به انتخابات پیش رو آماده می‌شود و عمده آن‌ها منتظر بازگشت سعد الحریری از ابوظبی به بیروت هستند تا حقیقت مسائل گفته شده را از خود او جویا شوند. گفته می‌شود که الحریری قصد دارد از این پس بیشتر به فعالت اقتصادی و تجاری بپردازد.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود به درگیری‌های درونی سعد الحریری با خود پرداخت و نوشت که برخی افراد که از فرانسه بازگشته‌اند می‌گویند که از نظر مقامات فرانسوی، «سعد الحریری» ابتدا باید با خودش به توافق برسد و سپس به فکر تفاهم و توافق با دیگران باشد.

تصمیم الحریری برای عدم حضور در انتخابات در حالی است که او در دوره اخیر مأمور تشکیل کابینه بود، اما اختلافات گروههای سیاسی و سهم خواهی‌ها و اختلاف میان سعدالحریری با جریان ملی آزاد به رهبری «جبران باسیل» و همچنین اختلاف با میشل عون باعث شد تا سعد الحریری هیچ گاه موفق به تشکیل کابینه نشود. او ۲۴ تیر ماه پس از این که لیست وزرای مورد نظر خود را به میشل عون داد و با مخالفت وی مواجه شد از تشکیل دولت کناره‌گیری کرد. برخی محافل نیز مخالفت ریاض با نخست‌وزیری حریری و اعلام عدم حمایت از وی را دلیل ناتوانی او برای تشکیل دولت اعلام کردند، به خصوص اینکه پس از بازگشت از قاهره مطمئن شده بود که جریان سعودی از وی حمایت نخواهد کرد.

چندی پیش نیز وبگاه النشره نوشته بود که انتخابات آینده پارلمانی (در بهار ۲۰۲۲) برای سعد الحریری آسان نخواهد بود زیرا قرار است در حالی که نخست‌وزیر نیست و بدون قرار گرفتن در موقعیت مخالفان، وارد گود انتخابات شود. وی همچنین «برگ خدمات» و «تشدید علیه حزب‌الله» را که در تمام انتخابات پیشین بر روی آن تکیه می‌کرد از دست داده، حزب‌اللهی که در کنار جنبش «امل» ایستاد و حامی اصلی آن در تمام مرحله تشکیل دولت بود.