کرونا؛ ویروسی که جان بیش از ۵ میلیون را گرفت

ویروس کرونا هنوز در جهان می‌تازد؛ افراد بیشتری به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، کشورها تدابیر تازه‌ای را برای مقابله با بیماری اتخاذ می‌کنند و کشورهای بیشتری گرفتار موج ابتلا با سویه امیکرون می‌شوند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی نگاهی به تازه‌ترین تحولات مرتبط با کرونا در سراسر جهان داشته است.

بیش از ۵ میلیون و ۶۴۰ هزار جان باخته

بر پایه آمار خبرگزاری فرانسه تا دیروز (شنبه ۲۹ ژانویه/ ۹ دی ماه) از اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۸) تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۶۴۰ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده اند و ۳۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

آمریکا با ثبت ۸۳ هزار و ۸۶۴ جان باخته پیش از برزیل با ۶۲۶ هزار و ۵۲۴ و هند با ۴۹۳ هزار و ۱۹۸ قربانی قرار دارد.

سازمان جهانی بهداشت با اشاره به موارد مرگ و میری که مستقیم و یا غیر مستقیم با ویروس کرونا ارتباط دارد، شمار جان باختگان این همه‌گیری را دو تا سه برابر آمار رسمی اعلام شده می‌داند.

موج ششم کرونا در ایران

مقامات رسمی ایران از موج تازه ابتلا به ویروس کرونا خبر داده و از «موج ششم» همه گیری سخن می‌گویند. وزارت بهداشت در ایران شمار جان باختگان کووید-۱۹ را از آغاز همه‌گیری ۱۳۲ هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرده است.

اعتراض کامیون‌داران در کانادا

مخالفان طرح اجباری تزریق واکسن در کانادا دیروز به خیابان آمدند. هزاران نفر و صدها کامیون در مرکز اوتاوا تجمع کردند تا اعتراض خود را به تدابیر اجباری دولت جاستین ترودو اعلام کنند.

این اعتراضات ابتدا با نارضایتی کامیون دارانی آغاز شد که برای عبور از مرز کانادا مجبور به پذیرش قوانین کانادا شده اند. از اواسط ژانویه (دی ماه) کانادا و ایالات متحده واکسیناسیون را برای کامیون دارانی که از مرز بین ایالات متحده و کانادا عبور می کنند، اعمال کرده اند. این مرز به طول ۹ هزار کیلومتر طولانی ترین در جهان است.

شکست رکورد ابتلای روزانه در روسیه

نرخ ابتلای روزانه به کووید-۱۹ در روسیه روز شنبه برای نخستین بار از رقم ۱۰۰ هزار مورد فراتر رفت تا قدرت موج تازه ابتلا را که سویه بسیار مسری اُمیکرون مسبب آن است، نمایان کند.

روز شنبه ۱۱۳ هزار و ۱۲۲ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شدند و این کشور با ۹ روز پیاپی شکستن رکورد ابتلا شمار قربانیان ویروس کرونا را از آغاز همه گیری ۳۳۰ هزار و ۱۱۱ نفر اعلام کرد.

افزایش ابتلا در جزایر سلیمان

گروهی از پزشکان استرالیایی روز شنبه وارد جزایر سلیمان شدند تا به مسئولان این جزائر در مقابله با همه‌گیری کمک کنند.

تا هفته گذشته این کشور با ۷۰۰ هزار سکنه و به دلیل نداشتن ارتباط زمینی با دیگر کشورها هیچ موردی از مرگ در اثر ابتلا به کرونا را ثبت نکرده بود و شمار مبتلایان نیز تنها ۳۱ نفر اعلام می شد. اما روز جمعه روند ابتلا ناگهان اوج گرفت و بااعلام ثبت ۹۰۰ مورد ابتلا، ۵ تن نیز جان باختند.

باز هم تظاهرات مخالفان واکسن در فرانسه

فرانسه عصر شنبه بار دیگر همانند هفته های گذشته صحنه اعتراض مخالفان واکسن بود. اعتراضات این بار به اجباری شدن ارائه گذرنامه واکسن معطوف بود.

پاریس که از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی با افزایش چشم گیر ابتلا به ویروس کرونا مواجه شده ، به تازگی تدابیر سختگیرانه تری برای پیشگیری وضع کرده است. در تازه ترین اقدام، مجلس ملی فرانسه لایحه ای را قانونی کرد که بر مبنای آن ارائه «گواهی واکسن» برای استفاده از خدمات عمومی در این کشور اجباری شد.

با اجرای این طرح از این پس فرانسویان باید برای دسترسی به فعالیت های تفریحی، رستوران ها، نمایشگاه ها یا سیستم حمل و نقل عمومی بین منطقه ای، گواهی تزریق واکسن ارائه کنند و دیگر آزمایش منفی کرونا موسوم به گواهی سلامت برای دسترسی به امکانات و خدمات بهداشتی کافی نخواهد بود. 

کرونا؛ ویروسی که جان بیش از ۵ میلیون را گرفت

پاریس امیدوار است با اعمال محدودیت های جدید برای مخالفان واکسن، افراد بیشتری را به تزریق واکسن ترغیب کند.

پنج مورد مثبت کووید-۱۹در کاروان ورزشی کانادا

تست پنج عضو از کاروان ورزشی کانادا که برای حضور در المپیک زمستانی وارد پکن شدند، مثبت اعلام شد.

کمیته المپیک کانادا این خبر را روز جمعه و بدون اشاره به اینکه این موارد به ورزشکاران اختصاص دارد یا مربیان و سرپرستان، منتشر کرد.

بر پایه آمار منتشر شده از سوی کمیته برگزارکننده بازی‌های المپیک ۲۰۲۲، از ۵ هزار و ۹۲ تست کرونا بعمل آمده از ورزشکاران و اعضای تیم ها، ۲۳ مورد مثبت بوده است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری بتدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد. به تازگی سویه جدیدی از این ویروس در جهان شایع شده که مسری‌تر از سویه‌های قبلی است و سازمان بهداشت جهانی جمعه (۵ آذر) واژه یونانی اومیکرون را برای آن برگزید.