رایزنی رئیس مجلس سنای ازبکستان با هیئت پارلمان ملی ترکیه

«تنزیلا ناربایوا» رئیس مجلس سنای ازبکستان با هیئت پارلمان ملی ترکیه به سرپرستی «فاطمه آکسال» در شهر «تاشکند» دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس مجلس سنای ازبکستان در این دیدار با اشاره به اصلاحات سیاسی و اجتماعی – اقتصادی در دست انجام در این کشور تاکید کرد که در سال‌های اخیر همکاری‌های متقابل بین ازبکستان و ترکیه در تمام زمینه‌ها از جمله بین پارلمان‌ها به یک مرحله جدید وارد شده است.    

طرفین در این دیدار چگونگی و چشم انداز همکاری‌های بین پارلمانی بین دو کشور را بررسی و حمایت از منافع زنان تبادل نظر کردند.  

«آکسال» اظهار داشت: ازبکستان به موفقیت‌های بزرگ دست یافته، روابط برادرانه بین کشورهای ما بیش از پیش توسعه می‌یابد. امروز ازبکستان و ترکیه همکاران راهبردی مورد اعتماد هستند.

طرفین در این دیدار در مورد گسترش همکاری‌های موثر از طریق اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مشترک با هدف تحکیم همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری و دیگر حوزه‌ها، برقراری همکاری‌های متقابل در ابعاد اولویت‌دار از جمله در زمینه اجرای امکانات اقتصادی زنان، برقراری روابط مستقیم بین مناطق دو کشور به توافق رسیدند.

ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ازبکستان در منطقه محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در 9 ماه سال 2021 میلادی در سطح 2 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.

رایزنی رئیس مجلس سنای ازبکستان با هیئت پارلمان ملی ترکیه

هم اکنون در ازبکستان بیش از 1611 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند.

امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی از جمله تولید فناوری‌های پیشرفته، ایجاد زیربناهای مدرن انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود. 

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.