پلوسی فردا شب وارد تایوان می‌شود

« نانسی پلوسی » رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که امروز در هاله‌ای از ابهام به سنگاپور رفته بود و سؤالات زیادی درباره سفر جنجالی وی به تایوان مطرح بود، ظاهراً فردا شب طبق گزارش رسانه تایوانی وارد این جزیره می شود.

شبکه تایوانی «تی وی بی اس» گزارش کرد، پلوسی اخیراً هیأتی از نمایندگان کنگره را برای آغاز سفر به آسیا رهبری می‌کند و طبق گزارش‌های رسانه‌های خارجی، هواپیمای ویژه‌ای که ظاهراً پلوسی در آن سوار شده است، اوایل صبح امروز (دوشنبه) در سنگاپور فرود آمد.

این شبکه تایوانی ادامه داد، توقف بعدی وی مالزی خواهد بود و گرچه تایوان در برنامه سفر عمومی پلوسی گنجانده نشده است، «جاش راگین» گزارشگر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد نوشت که پلوسی احتمالاً پس از سفر به مالزی به تایوان خواهد رفت و زمان این سفر احتمال در عصر روز دوم یا صبح روز سوم سفرش خواهد بود.

شبکه تی وی بی اس گزارش کرد که اگر پلوسی فردا وارد تایوان شود احتمالاً شب را در آن جا در هتل گراند هیت در منطقه شینیی یا یک هتل پنج ستار در داژی خواهد گذراند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه تایوان در خصوص احتمال سفر پلوسی به این جزیره به خبرنگاران گفت: «هیچ اطلاعات بیشتری برای اشتراک‌گذاری با رسانه‌ها وجود ندارد و هیچ اظهارنظر بیشتری صورت نمی‌گیرد».

در هفته های اخیر برنامه «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تایوان به یک موضوع جنجالی تبدیل شده است به طوریکه پکن چندین بار تهدید به تقابل نظامی کرد و طی روزهای اخیر دوبار رزمایش نظامی برگزار کرد و در نهایت روز گذشته (یکشنبه) خبری منتشر شد مبنی بر این که پلوسی به تایوان نمی‌رود.

با این حال، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش کرده است، پلوسی عازم سنگاپور می‌شود اما هنوز درباره سفر به تایوان سکوت پیشه کرده است.

طبق این گزارش، مشاوران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند که انتظار می‌رود رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا برنامه سفر به تایوان را پیش ببرد که چشم‌انداز چنین چیزی برانگیختن خشم پکن و حتی واشنگتن است.

از طرف دیگر، وزارت خارجه چین با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نقض حاکمیت پکن خواهد بود، گفت اگر این سفر انجام شود، ارتش چین نیز بیکار نخواهد ماند.

وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت: «سفر احتمالی پلوسی به تایوان نقض حاکمیت ما خواهد بود و بر روابط ما با واشنگتن تأثیر منفی خواهد گذاشت».

پلوسی فردا شب وارد تایوان می‌شود

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

سفر  پلوسی به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره خواهد بود. گفته می‌شود ارتش آمریکا در حال بررسی حرکت ناوهای هواپیمابر یا ارسال جنگنده‌ها برای پشتیبانی نزدیک هوایی به عنوان بخشی از این سفر است.