روند حذف دلار از اقتصاد جهانی حتمی است

«ولادیمیر پوتین »، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه گفت که روند حذف دلار از اقتصاد جهانی حتمی است.

پوتین در نشستی دولتی در مسکو پیشنهاد کرد که بودجه سه سال آینده روسیه باید بر توسعه، اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ و تحریک فعالیت‌های اقتصادی متمرکز شود.

رئیس جمهور روسیه همچنین افزود که در شرایط مدرن اقتصادی، ما با یک فرآیند شناخته شده و اجتناب ناپذیر دلارزدایی روبرو خواهیم بود.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که روسیه با اطمینان با فشارهای خارجی و تهاجم مالی و فناوری برخی کشورها مقابله می‌کند.

پوتین همچنین گفت: تمام اقدامات با هدف حفظ اشتغال و مشاغل و همچنین ارائه کمک‌های هدفمند به شهروندان روسیه، به ویژه خانواده‌های دارای فرزند و بازنشستگان صورت گرفته است و در نتیجه اجرای این مجموعه اقدامات، اجازه نزول شدید اقتصاد را ندادیم، تورم نیز به سرعت تثبیت شد و پس از تورم ۱۷.۸ درصدی در فروردین، این نرخ امروز به ۱۴.۱ درصد کاهش یافت و پیش بینی شده نرخ تورم تا پایان سال حدود ۱۲ درصد خواهد بود.

به گفته پوتین پویایی شاخص‌های کلیدی به صورت ماهانه نشان می‌دهد که اقتصاد به تدریج در حال تثبیت، یکسان شدن و ورود به مسیر رشد است و بنگاه‌ها به وضعیت عادی کار باز می‌گردند. وی خاطرنشان کرد: در مردادماه بانک‌ها کار خود را افزایش دادند که این نشانه خوبی است که رشد فعالیت‌های اقتصادی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: سیاست‌های کلان مسئولانه‌ای که در سال‌های گذشته دنبال می‌شد در بحران اقتصادی اخیر نتیجه داد و اکنون وضعیت بودجه روسیه بسیار بهتر از اقتصاد کشورهای گروه ۲۰ و بریکس است و بنابراین لازم است این مسیر دنبال شود.

روند حذف دلار از اقتصاد جهانی حتمی است

دو هفته پیش نیز بر اساس توافقی دو جانبه میان روسیه و چین؛ دو کشور پول ملی خود را مبنای پرداخت تبادل گازی خود قرار دادند و شرکت روسی گازپروم اعلام کرد که این شرکت روس و یک شرکت چینی توافق‌هایی را به امضا رساندند که براساس آن زین پس پرداخت‌های مربوط به صادارت گاز به چین به روبل و یوان تغییر پیدا می‌کند.

این شرکت روسی در حساب کاربری خود در تلگرام آورد که الکسی میلر، مدیر عامل گازپروم و رئیس هیئت مدیره این شرکت چینی طی مذاکرات دو جانبه، طیف وسیعی از زمینه‌های تعامل میان دو شرکت را مورد بحث قرار دادند و قراردادهای مربوط به خرید و فروش بلندمدت گاز به امضا دو طرف رسید.

بنا به اعلام شرکت گازپروم، پرداخت‌های مالی مربوط به تأمین گاز چین از سوی روسیه نیز با روبل و یوان، ارزهای ملی کشورها نهایی شد.

گازپروم تاکید کرد: سازوکار پرداخت جدید راه حلی سودمند، به موقع، قابل اعتماد و عملی است. محاسبات را ساده می‌کند، به نمونه‌ای عالی برای سایر شرکت‌ها تبدیل می‌شود و به توسعه اقتصاد انگیزه بیشتری می بخشد.

روسیه اندکی پس از شروع جنگ در اوکراین اعلام کرد تنها به کشورهای صادرات گاز صورت می‌دهد که گاز بهای خود را به روبل پرداخت کنند.