هشدار نفتالی بنت نسبت به وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نفتالی بنت ، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی بر وجود خطر واقعی بروز جنگ داخلی تاکید کرد و گفت، دولت و اپوزیسیون باید یک هفته از پارلمان و تظاهرات فاصله بگیرند و در مورد اصلاحاتی که یاریو لوین، وزیر دادگستری این رژیم برای قوه قضائیه پیشنهاد داده، مذاکره کنند.

وی افزود، در خصوص اصلاحات قوه قضائیه می توان به توافق رسید، برخی جوانب نیاز به اصلاح و تغییر دارند؛ اما نیازی به دگرگونی این قوه نیست. اکثریت خواهان اصلاح هستند نه تغییر قوه قضائیه‌.

بنت نسبت به رسیدن بی‌دلیل به جنگ داخلی هشدار داد و گفت، در مورد بروز جنگ داخلی نگرانی وجود دارد.

وی این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت، این رژیم در لبه پرتگاه قرار دارد و در صورت تصویب اصلاحات پیشنهادی به سوی نابودی می‌رود.

آویگدور لیبرمن، عضو کنست هم گفت، دولت نتانیاهو و آریه درعی، رهبر حزب شاس در خطر هستند. آن دو تلاش می‌کنند با تصویب قوانینی که به دیوان عالی ضربه می‌زند خودشان را از مخمصه قضایی نجات دهند.

رئیس سابق شاباک هم به نتانیاهو درباره یک "واقعیت خشونت آمیز" هشدار داد و تاکید کرد که "هیچ فرصتی برای گفت‌وگو در مورد اصلاحات قضایی وجود ندارد."

انتقادات و حملات علیه طرح اصلاح دستگاه قضایی که لوین پیشنهاد داده تشدید شده است بخصوص که روز دوشنبه کمیسیون قانون اساسی کنست دو بند از این طرح را در بررسی اولیه تصویب کرد.

هدف از این طرح کنترل کامل دولت بر انتصاب قضات است و قدرت دیوان عالی را برای لغو قوانین کم می‌کند و کنست می‌تواند تنها با اکثریت ۶۱ رای قانونی که دیوان رد کرده دوباره تصویب کند.

هشدار نفتالی بنت نسبت به وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی

مخالفان این طرح را "کودتا" توصیف کردند، در حالی که نتانیاهو از آن دفاع کرد و گفت که "هدف آن بازگرداندن تعادل بین سه قوه است.".

اپوزیسیون بر این باور است که هدف اصلی اصلاحات پیشنهادی ائتلاف حاکم، «تبرئه نتانیاهو از اتهامات فساد در سه پرونده‌ای است که علیه او باز است» و علاوه بر این، درها را برای متحدش درعی باز می‌کند تا با وجود محکومیت او به کلاهبرداری مالیاتی و سرقت برای بار دوم تصدی یک وزارتخانه را برعهده بگیرد. اپوزیسیون معتقد است هدف از این طرح پایان دادن به نقش قوه قضاییه به عنوان یک نظام مستقل است.

همزمان با تشدید اختلافات سیاسی میان دولت جدید رژیم صهیونیستی و اپوزیسیون و تبادل اتهامات در مورد مسؤولیت وقوع جنگ داخلی، اعتراضات علیه این طرح در اراضی اشغالی همچنان ادامه دارد.