ایران و عراق، بحران مشترک آبی را حل می‌کنند

عباس العلیاوی وزیر کشاورزی عراق امروز شنبه تأکید کرد که باید برای بحران آب با کشورهای منطقه، راهکارهای مناسبی پیدا کرد.

العلیاوی در جریان همایش بین‌الملل بحران آب به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: این همایشها، زمینه گسترده‌ای از مطالعات را فراهم می‌کند که مشکل آب و راه حلهای آن را مشخص می‌کند.

وی تأکید کرد که برای وضعیت بحرانی آب در عراق برای کشاورزی و مصارف خانگی، باید راهکارهای مناسبی پیدا کرد.

علی صالح پور نماینده وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم به واع گفت: به اینجا آمده‌ایم تا به حل بحران آب دو کشور کمک کنیم و تلاش کنیم که فهم بهتری از مشکلات داشته باشیم.

صالح پور خبر داد که جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد با یک نگاه غیر سیاسی و با هدف حفظ منافع منطقه‌ای برای ایران و عراق، برای حل مشکل آب تلاش کند. لذا وضعیت را می‌توان با مشارکت سازنده بین دو کشور، ساماندهی کرد.

عون ذیاب عبدالله، وزیر منابع آب عراق هم ششم اسفند ماه جاری، در این زمینه گفت:  از لحاظ فنی، ارتباط زمینی عراق و جمهوری اسلامی ایران یک ارتباط بسیار وسیع است و ما هزاران کیلومتر مرز مشترک داریم. در این راستا پروژه‌های مشترکی در راستای به‌کار‌گیری و استفاده مشترک از آب با توجه به این ارتباط وسیع دیده نمی‌شود.

وی افزود: باید موضوع آب به یکی از عوامل گسترش ایجاد وحدت، انسجام و دوستی میان دو ملت ایران و عراق باشد. این مسئله نیازمند، ورود متخصصان دو کشور به این موضوع است و باید با مسئولیت وارد این مسئله شویم. همچنین پیش‌روی خودمان فواید و مزیت‌های دو جانبه را مد نظر قرار دهیم.

عون ذیاب با اشاره به اینکه دیدار بسیار مفید و طولانی با وزیر نیروی ایران گفت: ما در این دیدار موضوعات متفاوتی را بحث کردیم و به توافقاتی مهمی در رابطه با موضوعات پیش‌رو دست‌ یافتیم و آرزومندیم‌ انشاالله که این دیدار در مقدمه خیر باشد و همچنین استمرار داشته باشد.

این مقام عراقی در بیان محورهای گفت‌وگو با وزیر نیروی ایران گفت: در حقیقت، ایده‌های متفاوتی در رابطه با سوال شما مطرح شد، از جمله این موارد می‌توان به مسئله تعریف پروژه‌های مشترک آبی در حوضه‌های آبریز مرزی اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین تعریف مطالعات مشترک میان ایران و عراق در موضوع اروندرود از دیگر ایده‌های مطرح شده در این نشست از سوی ما بود.

وزیر منابع آب عراق گفت: همچنین، با توجه به توان فنی و مهندسی ایران، تمایلی از سمت ما برای فعالیت شرکت‌های قدرتمند ایرانی حوزه آب در عراق مطرح شد و ما از این موضوع استقبال کرده و همچنین آمادگی خود برای این موضوع را اعلام کردیم.

 روز پنجشنبه ۴ اسفند سال ۱۴۰۱، سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری حوزه آب منطقه غرب آسیا در تهران شروع به کار کرد. یکی از مهمترین محورهای طرح شده در این اجلاس این بود که آب باید محور وحدت برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور‌های عضو باشد و زمان آن رسیده که در حوزه آب هم یک گام بلند در مدیریت و حکمرانی منابع آب داشته باشیم.

این هدف تعیین شده برای اجلاس شورای حکام آب یعنی وحدت‌بخشی کشورهای منطقه با محوریت آب، در تقابل با فعالیت همیشگی کشورهای غربی در قالب طرح مباحثی از جمله جنگ آب است که زمینه تفرقه‌افکنی میان ملت‌ها را فراهم می‌کند.