دستگیری دیپلمات‌های عربستانی به اتهام فساد

 سازمان کنترل و مبارزه با فساد اداری عربستان اعلام کرد که ۴ نفر از شهروندان بنگلادشی که در این کشور  به طور غیرقانونی مشغول تجارت ویزا بوده‌اند، دستگیر شده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس»، و با توجه به نتایج تحقیقات انجام‌شده، شهروندان بنگلادشی اعتراف کردند که با همدستی کارمندان سفارت عربستان سعودی در کشورشان مشغول این کار غیرقانونی بوده‌اند.

در این گزارش آمده است: با توجه به آنچه از نتایج فاش شده، رئیس بخش کنسولی سفارت عربستان در بنگلادش، «عبدالله فلاح مداحی الشمری» معاون سابق سفیر و «خالد ناصر عایض القحطانی» معاون بخش کنسولی سفارت ریاض در بنگلادش در ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌اند.

دلیل دستگیری آن‌ها تبانی با شهروندان بنگلادشی بوده و طی تحقیقات ثابت شده که در زمان کار در سفارت ریاض مبلغ ۵۴ میلیون ریال در قبال کمک به صدور ویزای کار در عربستان دریافت کرده‌اند. آن‌ها اقرار کرده‌اند که بخشی از آن مبالغ در داخل پادشاهی را توسط افراد مقیم دریافت کرده و بقیه آن‌ها را در خارج از عربستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

پیش‌تر یک منبع رسمی در سازمان کنترل و مبارزه با فساد اداری عربستان اعلام کرده بود که با همکاری وزارت امور داخلی سعودی دو کارمند این وزارتخانه را بازداشت کرده است. اتهام این دو کارمند، اجبار شهروندان سعودی به امضای تعهد مالی ۲۳ میلیون ریالی به نفع یک سرمایه‌گذار خارجی بوده و حالا فعالیت این سرمایه‌گذار هم به حالت تعلیق درآمده است.

در جزئیات فاش شده از این فساد اداری، آمده است که آن دو کارمند متخلف، در ازای دریافت مبلغ ۶۰هزار ریال از سرمایه گذار با تاجران ویزا در عربستان همکاری کرده‌اند؛ یکی از ماموران امنیت دادگاه و دیگری از نیروهای ویژه پلیس ریاض بودند.

دستگیری دیپلمات‌های عربستانی به اتهام فساد

با بازرسی محل سکونت این شهروندان بنگلادشی ساکن سعودی، مبلغ ۲۰ میلیون ریال وجه نقد، اشیاء باستانی، شمش طلا و چند خودروی لوکس کشف و مشخص شده که حاصل فروش ویزا در عربستان هستند. 

این در حالی است که طی چند ماه گذشته سازمان کنترل و مبارزه با فساد اداری عربستان اعلام کرده بود تعداد ۲ هزار و ۳۶۴ پرونده از سوی سازمان حسابرسی و مبارزه با فساد عربستان سعودی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا از ۳۰۷ تحقیقات به عمل آمده و از میان آن‌ها ۱۴۲ نفر به زندان افتاده‌اند که برخی از بازداشت‌شدگان به قید کفالت آزاد شده‌اند.