اوکراین باخموت را گلوله‌باران کرد

شهر باخموت واقع در شمال استان دونتسک اوکراین روز شنبه توسط یگان‌های ارتش روسیه و گروه واگنر به طور کامل تصرف شد.

 

نیروهای اوکراینی پس از آزادسازی کامل شهر توسط نیروهای روسی در تلاشی آشکار برای پائین کشیدن پرچم روسیه که بر فراز یکی از ساختمان‌های بلندمرتبه این شهر به اهتزاز درآمده بود، آن منطقه را با استفاده از خمپاره هدف گلوله‌باران خود قرار دادند.

یکی از نیروهای گروه واگنر در منطقه سامولت (آخرین منطقه باخموت که توسط روسیه تصرف شد) به خبرنگار اسپوتنیک، گفت: فرماندهان ما دستور دادند تا به محض تصرف ساختمان‌های ۹ طبقه این منطقه، با نصب پرچم روسیه به تمام جهان نشان دهیم که باخموت به طور کامل تصرف شده است.

وی افزود: روز شنبه که پرچم خود را بر روی ساختمان ۹ طبقه نصب کردیم، نیروهای اوکراینی بلافاصله تصمیم گرفتند که آن را با استفاده از خمپاره‌های ۱۲۰ و ۸۲ میلی‌متری سرنگون کنند.

نیروهای روسی پس از ۲۲۴ روز نبرد سنگین، بلوک به بلوک، روز شنبه تصرف باخموت را به پایان رساندند. این شهر که قبل از جنگ جمعیتی حدود ۷۰ هزار نفر داشت، یک مرکز مهم حمل و نقل منطقه‌ای است و از سال ۲۰۱۵ توسط نیروهای اوکراینی به قلعه‌ای به ظاهر تسخیرناپذیر تبدیل شد که با هزاران تن بتن مستحکم و مین گذاری شده بود.

نبردهای خانه به خانه شهری، باخموت را به جهنمی برای نظامیان و غیرنظامیان محلی تبدیل کرده بود.

نیروهای روسی شرکت کننده در نبرد باخموت تخمین زده‌اند که بیش از ۳۰ هزار سرباز اوکراینی و مزدور خارجی در نبرد برای دفاع از این شهر که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین زمانی آن را «قلعه روحیه‌بخش ما» نامیده بود، جان باخته‌اند.

زلنسکی روز شنبه تائید کرد که باخموت از دست رفته و گفت که این شهر ویران شده و اکنون «فقط در قلب ما» باقی مانده است.

با این وجود، دفتر مطبوعاتی زلنسکی اطمینان داد که سخنان رئیس جمهور اوکراین اعتراف به تسلیم شدن شهر نیست.

از سوی دیگر هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین مدعی شده است که درگیری‌ها ادامه دارد و نیروهای اوکراینی برخی تأسیسات صنعتی و زیرساختی و محله‌های باخموت در منطقه سامولت را کنترل می‌کنند.

ارتش روسیه روز شنبه تائید کرد که تصرف شهر باخموت در نتیجه عملیات آفندی گروه‌های تهاجمی واگنر با پشتیبانی توپخانه و نیروی هوایی روسیه به پایان رسید.

اوکراین باخموت را گلوله‌باران کرد

یوگنی پریگوژین فرمانده گروه شبه نظامی واگنر شنبه شب در پیامی تصویری که در تلگرام منتشر شد، گفت که تمام شهر باخموت ظهر امروز شنبه توسط نیروهای واگنر تصرف شده است.

پریگوژین ادامه داد که این عملیات با نام «چرخ گوشت باخموت» در ۸ اکتبر سال گذشته آغاز شد و به مدت ۲۲۴ روز ادامه داشت.

شهر باخموت که در شمال شهر دونتسک قرار دارد، در ماه‌های گذشته کانون اصلی درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین بود.

این شهر کانون مهم حمل و نقل است که مسیرهای زیادی در منطقه دونباس از آنجا عبور می‌کند.

باخموت در ابتدای شروع جنگ به عنوان یک مرکز حیاتی برای تامین نیازهای نیروهای اوکراینی مستقر در منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت.