نشست آستانه اول تیر در قزاقستان برگزار می‌شود

وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که بیستمین دور نشست آستانه درباره حل و فصل بحران سوریه روز‌های ۲۰ و ۲۱ ماه جاری ژوئن (۱ و ۲ تیرماه) با حضور هیات‌های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه و نمایندگان دولت و مخالفان سوری برگزار می‌شود.

به گزارش العربی الجدید، وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه خود آورده است: سازمان ملل و کشور‌های اردن، لبنان و عراق به عنوان ناظر در این نشست حضور خواهند داشت و طرف‌های شرکت کننده قرار است تغییرات وضعیت منطقه‌ای پیرامون سوریه و آخرین تحولات میدانی را مورد بحث قرار دهند.

دور گذشته نشست آستانه روز‌های ۲۲ و ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی برگزار شده بود.

پیش از این، «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی ۲۲ خردادماه جاری با «بشار اسد» رئیس جمهور و «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه به طور جداگانه دیدار و در پایان این رایزنی‌ها گفت که نشست کارشناسان ارشد روند آستانه درباره سوریه هفته آینده برگزار می‌شود.

چهارشنبه گذشته نیز، «میخائیل بوگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشور‌های آفریقایی گفته بود طرح روسیه درباره نقشه راه (حل مشکلات و عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا) آماده است و ماموریت ما، رایزنی با شرکاء و گام برداشتن در این مسیر است و امیدواریم که پیشرفتی جدی در نشست آستانه حاصل شود.

وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه ۲۰ اردیبهشت در بیانیه‌ای مشترک پس از برگزاری نشستی در مسکو، بر تعهد خود به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم و همچنین بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه تأکید کرده بودند.

در بیانیه مشترک این نشست چهارجانبه آمده است که با نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی در این کشور و لزوم اعمال حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه بر سراسر خاک این کشور تأکید و آمادگی خود را جهت رفع موانع موجود برای تحقق این اصول اعلام کردند.

نشست آستانه اول تیر در قزاقستان برگزار می‌شود