هشدار روسیه به لهستان

« دیمیتری مدودف » معاون شورای امنیت ملی روسیه روز شنبه هشدار داد در صورتی که آمریکا در لهستان تسلیحات هسته‌ای مستقر کند امکان بروز جنگ هسته‌ای وجود دارد.

اوایل هفته جاری، «ماتئوس مواراویسکی، نخست وزیر لهستان از ناتو خواسته بود تا ورشو را نیز در بلوک برنامه اشتراک هسته‌ای قرار دهد.

مدودف با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود، به درخواست خبرگزاری تاس برای پاسخ به این خواسته لهستان جواب داد.

رئیس جمهور سابق روسیه با انتقاد شدید از مقامات لهستانی، گفت استقرار تسلیحات هسته‌ای در لهستان به معنای آن است که آنها ممکن است در آینده از آن استفاده کنند. 

پیش از این نیز «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود ناتو از واشنگتن خواسته اشتباه نکند و از اعزام نیروهای ناتو به اوکراین خودداری کند. 

این دیپلمات ارشد روس به شبکه «راشا تودی» گفت: «اگر این کار را بکنند، اشتباه بزرگ تاریخی خواهد بود ... بنابراین، شدیداً به ایالات متحده که ناتو را کنترل می‌کند هشدار می‌دهیم». به گفته وی، صرف‌نظر از این که چه کسی به نمایندگی از کشورهای این اتحاد غربی صحبت می‌کند، همه چیز در واشنگتن تصمیم‌گیری می‌شود.

«آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل سابق ناتو اوایل ماه میلادی جاری گفته بود در صورتی که کشورهای عضو ائتلاف ناتو از جمله ایالات متحده در نشست آتی این ائتلاف در «ویلینوس» پایتخت لیتوانی ضمانت‌های امنیتی ملموسی به کی‌یف ارائه ندهند، گروهی از کشورهای ناتو احتمالاً تمایل داشته باشند نیروی زمینی برای مبارزه با روسیه به اوکراین اعزام کنند.

اظهاراتی که واکنش شدید «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه را در پی داشت و او هشدار داد در آن صورت مسکو ممکن است به کشورهای اروپایی حمله کند.