احیای شبکه جاسوسان سیا در چین

 اظهارات «ویلیام بِرنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) مبنی بر احیای شبکه جاسوسان در چین ، با واکنش دولت پکن همراه شد.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه نسبت به بازسازی شبکه مأموران اطلاعاتی و جاسوسان آمریکایی در این کشور قویاً ابراز نگرانی کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، مائو در این‌باره گفت:‌ «ما گزارش‌های مربوطه را مورد توجه قرار داده و در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌ایم. از یک سو آمریکا دائماً اطلاعات نادرست در مورد حملات جاسوسی چین منتشر می‌کند و از سوی دیگر آشکارا تمایل خود را برای انجام فعالیت‌های اطلاعاتی گسترده در چین اعلام می‌کند».

وی ضمن اشاره به متناقض بودن این اظهارات و آشکار ساختن دروغگویی آمریکا، تاکید کرد: «چین تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از امنیت ملی خود انجام خواهد داد».

پیش از این برنز طی سخنرانی در اندیشکده امنیتی «اَسپِن» گفته بود: «سرویس اطلاعاتی [سیا] در سال‌های اخیر بسیار سخت کار کرده تا شبکه ماموران در چین را، که توسط افسران ضد جاسوسی محلی به‌شدت آسیب دیده بود، احیا کند و در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته است».

احیای شبکه جاسوسان سیا در چین

رسانه‌های آمریکایی پیشتر نیز مدعی شده بودند هکرهای چینی ایمیل سفیر واشنگتن در پکن و همچنین دستیار وزیر خارجه آمریکا در شرق آسیا را هک کرده و به حداقل صدها هزار نامه الکترونیکی دولتی دست یافته‌اند.