نگرانی آمریکا نسبت به تحولات صنعت اتمی چین

 کشور آمریکا به عنوان دارنده بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای و تنها استفاده‌کننده از بمب اتمی علیه یک کشور دیگر، نسبت به تحولات صنعت هسته‌ای نظامی چین ابراز نگرانی کرد.

«آنتونی کاتن» رئیس فرماندهی راهبردی در وزارت دفاع آمریکا شامگاه چهارشنبه گفت که واشنگتن نگران تمام تحولات در حوزه تسلیحات اتمی چین است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کاتن مدعی شد که چین این فرصت را دارد که به تجربه چندین ساله آمریکا و روسیه برای ایجاد سامانه‌های تسلیحات اتمی تکیه کند.

وی که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، اظهار داشت که چین در موقعیتی است که می‌تواند بیشتر سیستم‌هایی را که توسط دو قدرت اتمی بزرگ جهان، در حال تولید یا ارتقا هستند، بسازد.

این مقام ارشد پنتاگون در پاسخ به این سوال که وزارت دفاع آمریکا بیشتر از همه نگران کدام سیستم اتمی چین است، گفت: «تمام آنها».

طبق این گزارش، کاتن توضیح داد: «ما هفتاد سال است که این کار را انجام می‌دهیم و آنها فکر می‌کنند که می‌توانند از صفر شروع کنند و بهترین پیشرفت‌ها را ببرند. آنها می‌توانند، برای مثال، بیشتر سیستم‌هایی را که در حال تولید هستند، بسازند».

به نوشته اسپوتنیک، وی با بیان اینکه چین به گسترش نیروی نظامی اتمی خود ادامه داده و آهسته هم نمی‌شود، ادعا کرد که پکن با قرار گرفتن در کنار روسیه، تهدید دوگانه‌ای برای بازدارندگی راهبردی آمریکا نسبت به درگیری اتمی شده است.

نگرانی آمریکا نسبت به تحولات صنعت اتمی چین

آمریکا در حالی نسبت به تحولات صنعت اتمی نظامی چین ابراز نگرانی می‌کند که خود به‌عنوان دارنده بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان با ۳۷۰۸ سلاح اتمی شناخته شده و تاکنون ۱۰۵۴ مرتبه آزمایش و  انفجار هسته‌ای انجام داده است.

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرده بود که پکن به اصل عدم استفاده از سلاح‌های اتمی به عنوان اولین طرف پایبند است.