سفیر جدید آمریکا در نیجر

 وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد،‌ «کتلین فیتزگیبونز» ، سفیر جدید دولت واشنگتن در نیجر وارد شهر نیامی شده اما به دلیل آنچه که این وزارتخانه «بحران سیاسی کنونی» در این کشور غرب آفریقا خواند استوارنامه خود را تحویل نخواهد داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد، ورود فیتزگیبونز به نیجر «بازتاب دهنده تغییر در موضع سیاسی ما نبوده بلکه پاسخی به نیاز رهبران ارشد هیات دیپلماتیک ما در زمانی چالش برانگیز است.»

کشور نیجر، چهاردهم مردادماه، شاهد کودتای نظامیان بود. «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع نیجر به اتهام فساد به همراه همسر و پسرش در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد.

پس از سرنگونی بازوم، شورای نظامی نیجر به رهبری «عبدالرحمن تچیانی» در این کشور قدرت گرفت. جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» تحت فشار فرانسه و آمریکا اعلام کردند چنانچه نیروهای نظامی نیجر، محمد بازوم را به قدرت بازنگردانند، کشورهای عضو این گروه در نیجر مداخله نظامی خواهند کرد. 

میلر در ادامه بیانیه خود نوشت: «تمرکز دیپلماتیک فیتزگیبونز بر حمایت از یک راه حل دیپلماتیک که نظم قانون اساسی را در نیجر حفظ کرده و منجر به آزادی فوری محمد بازوم و خانواده او و دیگر بازداشتی‌های غیرقانونی شود، خواهد بود.»

سفیر جدید آمریکا در نیجر

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس»، شامگاه جمعه، در بیانیه‌ای از مشخص شدن زمان مداخله نظامی در نیجر خبر داد.

اکواس اعلام کرد: «اعضای گروه متعهد شده‌اند موارد لازم برای مداخله نظامی در نیجر را فراهم کنند و ما برای هرگونه تصمیمی که در این زمینه اتخاذ شود، آماده هستیم. تمام گزینه‌ها روی میز است و تلاش‌های میانجی‌ها برای گفت‌و‌گو درباره نیجر را می‌پذیریم.»

مجلس سنای آمریکا در ماه ژوئیه فیتزگیبونز، یک دیپلمات پرسابقه، را حدود یک سال بعد از معرفی او توسط دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به سمت سفیری در نیجر تایید کرد.