پوتین: آماده همکاری با اعضای جدید بریکس هستیم

رئیس‌جمهور روسیه بعد از آن که رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در نشست سران «بریکس» اعلام کرد شش کشور ایران، عربستان سعودی ، امارات عربی متحده، مصر و آرژانتین از اول ژانویه ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲) به‌عنوان اعضای جدید به این گروه می‌پیوندند، برای همکاری با اعضای جدید و علاقه‌مندان به تعامل با بریکس اعلام آمادگی کرد. 

«ولادیمیر پوتین» گفت: «مذاکره درباره بیانیه نهایی (نشست بریکس) از جمله در مورد گسترش آن آسان نبود. پذیرش اعضای جدید در بریکس اولین مرحله از روند گسترش بلوک است». رئیس‌جمهور روسیه همچنین تاکید کرد: به گسترش نفوذ بریکس در سراسر جهان ادامه خواهیم داد. 

پوتین

وی در ادامه گفت رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی مهارت دیپلماتیک خود را در بحث درباره گسترش بلوک نشان داد. پوتین همچنین درباره موضوع استفاده از ارزهای ملی بجای دلار و تعیین واحد پولی مشترک گفت: ارز واحد (بریکس) برای پرداخت‌ها موضوع بسیار پیچیده‌ای است اما به این سمت حرکت خواهیم کرد. 

امروز پنجشنبه (۲۴ اوت، دوم شهریور) رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به عنوان میزبان نشست سران بریکس خبر داد که این گروه از شش کشور ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و آرژانتین برای عضویت دعوت کرد. 

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» هم گزارشی درباره نشست بریکس در ژوهانسبورگ منتشر کرد و نوشت: آرژانتین، ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات عربی متحده و اتیوپی از اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲) به عضویت کامل درخواهند آمد.

«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی همچنین گفت رهبران بریکس معتقدند زمان استفاده از ارزهای محلی و نظام‌های پرداخت جایگزین (دلار) فرارسیده است. وی افزود رهبران بریکس به وزرای دارایی دستور می‌دهند تا ارزهای داخلی و ابزارهای پرداخت را در نظر بگیرند.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای کنونی گروه بریکس هستند و نام این گروه از حروف ابتدایی نام این پنج کشور گرفته شده است. مهمترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده و لذا به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است. 

دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی، توسعه روابط با سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای را نیز در دستور کار خود قرار داده است. سرعت بخشیدن به فرآیند عضویت در سازمان همکاری شانگهای، تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فعال‌تر کردن همکاری‌ها با سازمان اکو و… بیانگر تقویت سیاست چندجانبه‌گرایی است. 

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران به دعوت رسمی سیریل رامافوزا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی برای شرکت در پانزدهمین نشست سران بریکس بامداد امروز به وقت محلی، وارد شهر پرتوریا شد. رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست «بریکس پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند، با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.