سارکوزی برای دریافت ۵۰ میلیون یورو از قذافی محاکمه می‌شود

 دادستان‌های فرانسه اعلام کردند که «نیکلا سارکوزی » رئیس‌جمهور پیشین این کشور اروپایی برای اتهاماتی مربوط به دریافت ۵۰ میلیون یورو پول نقد از «معمر قذافی » دیکتاتور سابق لیبی برای کارزار انتخاباتی‌اش، در دادگاه محاکمه خواهد شد.

شبکه الجزیره در این خصوص گزارش کرد، این محاکمه که دادستان‌ها روز جمعه اعلام کردند، برای شنیدن شواهدی است که نشان می‌دهد سارکوزی به همراه ۱۲ متهم دیگر برای گرفتن پول نقد از رهبر لیبی به منظور تأمین بودجه غیرقانونی مبارزات انتخاباتی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۷ فرانسه، توطئه کرده‌اند.

طبق این گزارش، سارکوزی که از زمان ریاست‌جمهوری تک دوره‌ای خود با مشکلات حقوقی متعددی مواجه بوده است، اتهامات فساد در پرونده لیبی را که جدی‌ترین پرونده‌ای است که با آن مواجه می‌باشد، رد کرده است.

این سیاستمدار ۶۸ ساله سابق فرانسه تاکنون دوبار محکوم شده است، یک بار برای فساد و اعمال نفوذ که شامل تلاش برای نفوذ بر یک قاضی بوده است و بار دیگر، برای شکستن محدودیت‌های هزینه‌های انتخاباتی در جریان تلاش برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه در رقابت‌های ۲۰۱۲ بوده است که سارکوزی علیه هر دو حکم اعتراض کرده است.

بر اساس این گزارش، این تحقیقات با افشاگری‌های وب‌سایت تحقیقاتی Mediapart آغاز شد که سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد قذافی موافقت کرده است تا ۵۰ میلیون یورو (۵۴ میلیون دلار با نرخ فعلی) به سارکوزی بدهد.

سارکوزی و قذافی از روابط به شدت صمیمانه‌ای برخورار بودند به طوریکه رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به قذافی اجازه داد در سفر خود به فرانسه درست چند ماه پس از پیروزی سارکوزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، چادر بادیه‌نشین خود را مقابل کاخ الیزه برپاکند.

سارکوزی برای دریافت ۵۰ میلیون یورو از قذافی محاکمه می‌شود

سارکوزی در هفته‌های اخیر پس از انتشار جلد دوم خاطراتش به صدر اخبار فرانسه بازگشته است و همچنین اخیراً پیشنهاد داده است که مناطقی از اوکراین که در عملیات نظامی روسیه در اوکراین،‌تحت کنترل مسکو درآمده است بعنوان قلمروهای روسیه به رسمیت شناخته شود.

وی همچنین تصریح کرده است که شبه‌جزیره کریمه که پس از همه‌پرسی به روسیه الحاق شده است، در اختیار روسیه باقی بماند و همچنین تأکید کرد که «هرگونه بازگشت به حالت قبل، یک توهم است».