بایدن: حمایت آمریکا از اوکراین قطع نمی‌شود

پس از اینکه کنگره آمریکا به طور ناگهانی مسیر خود را تغییر داد و اعلام کرد که یک لایحه مناسب و توقف موقت را برای تامین مالی دولت تا ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ ارائه خواهد کرد و مانع از تعطیلی دولت خواهد شد، مشخص شد مبلغی برای کمک به اوکراین در این بودجه موقت در نظر گرفته نشده است.

به گزارش پولیتیکو، مقامات آمریکا از نتیجه این تغییر مسیر کنگره به دلیل در نظر نگرفتن اوکراین ناراضی هستند. اما این نه تنها ضربه‌‌ای برای بایدن که برای ولودیمیر زلنسکی نیز بود. رئیس‌ جمهور اوکراین هفته گذشته با رئیس‌ جمهور آمریکا و قانون‌گذاران دیدار کرده بود تا بار دیگر برای دفاع از کی‌یف بودجه بیشتری را مطرح کند.

با این وجود در داخل دولت، مقامات تلاش کردند تا این مسئله را کم اهمیت جلوه دهند. یک مقام کاخ سفید گفت: «مک کارتی  حمایت خود را از کمک به اوکراین اعلام کرده است.» و بایدن نیز تاکید کرد که انتظار دارد تلاش دیگری برای تصویب کمک به اوکراین در کوتاه مدت صورت گیرد.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که رئیس مجلس و اکثریت قاطع کنگره در حمایت خود از اوکراین ثابت قدم بوده‌اند، هیچ بودجه جدیدی در این توافق برای ادامه این حمایت وجود ندارد. ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم اجازه دهیم حمایت آمریکا از اوکراین قطع شود. من کاملاً انتظار دارم که رئیس مجلس به تعهد خود نسبت به مردم اوکراین  در این لحظه حساس پایبند باشد.»

بایدن: حمایت آمریکا از اوکراین قطع نمی‌شود

از سویی دیگر چاک شومر، رهبر اکثریت سنا (که در دست دموکرات‌هاست)، اطمینان داد که تأمین مالی برای کمک به اوکراین همچنان در اولویت است. او در این خصوص گفت: ما از مبارزه برای کمک اقتصادی و امنیتی بیشتر به اوکراین دست نخواهیم کشید. اکثریت در هر دو حزب از کمک‌های اوکراین حمایت می‌کنند و انجام آن برای امنیت آمریکا و دموکراسی در سراسر جهان حیاتی است.

دفتر مک کارتی هنوز هیچ پاسخی به درخواست‌ها نداده است. با این حال، پولیتیکو روز شنبه گزارش داد که او برای گنجاندن کمک به اوکراین در لایحه بودجه موقت آماده بود، اما نتوانست به موقع این مسئله را نهایی کند.