درخواست وزیر اسرائیلی برای حمله اتمی به غزه

«آمیخای الیاهو»، وزیر میراث فرهنگی اسرائیل روز چهارشنبه بار دیگر درخواست خود برای بمباران اتمی غزه را تکرار کرد.

روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از این وزیر راست‌گرای افراطی نوشت: «حتی در لاهه موضع من را می‌دانند.»

روزنامه اسرائیلی نوشته الیاهو این اظهارنظر جدید را در جریان بازدید از شهر «الخلیل» واقع در کرانه باختری مطرح کرد. اشاره او به درخواست قبلی‌اش برای استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ساکنان غزه بود.

درخواست وزیر اسرائیلی برای حمله اتمی به غزه

او در ماه نوامبر در مصاحبه‌ای گفته بود که استفاده از سلاح هسته‌ای در غزه «یکی از گزینه‌های اسرائیل» است. الیاهو علاوه بر این خواستار آن شد که مردم غزه این باریکه را ترک کنند.

در جریان جلسه استماع مربوط به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل بابت نسل‌کشی در غزه در دادگاه لاهه که در روزهای 11 و 12 ژانویه برگزار شد از اظهارات الیاهو به عنوان یکی از شواهدی یاد شد که نشان می‌دهد تل‌آویو به دنبال ارتکاب نسل‌کشی فلسطینی‌ها است.

تحلیلگران اظهارات الیاهو را به منزله پایانی بر سیاست «ابهام» رژیم اسرائیل در خصوص در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای می‌دانند.

اسرائیل تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است. مقام‌های اسرائیلی در پاسخ به این سوال که آیا سلاح هسته‌ای در اختیار دارند یا خیر گفته‌اند که اولین طرف استفاده‌کننده از سلاح اتمی نخواهند بود.