افکار

- ادامه تنشها در سوریه و مالی سبب شده که موضوع تحولات این دو کشور صدر مسائل مهم اجلاس سران کشورهای اسلامی در قاهره قرار گیرد.

روز گذشته وزیران خارجه کشورهای اسلامی بیانیه پایانی را بررسی کردند و ریاست اجلاس از سنگال تحویل مصر داده شد.

این روزنامه در ادامه به برخی سران کشورهای حاضر در اجلاس سران اسلامی اشاره کرده است: در این اجلاس شیخ صباح الاحمد امیر کویت، سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان، عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه، حمد بن خلیفه امیر قطر، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران(نخستین رئیس جمهوری ایران که پس از انقلاب ۱۹۷۹ به مصر می رود)، ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان، منصف المرزوقی رئیس جمهور تونس و نوری المالکی نخست وزیر عراق حضور دارند.

مفاد احتمالی بیانیه پایانی؛

این روزنامه به نقل از آنچه منابع آگاه خواند، نوشت: بیانیه پایانی اجلاس قاهره که از سوی وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تقدیم سران شده شامل تاکید بر آغاز " گفتگوهای جدی " میان دولت و مخالفان سوری است با این توصیه که در این گفتگوها جریانهای معتقد به حل سیاسی بحران حضور داشته باشند. همچنین این جریانها نباید در اقدامات خشونت آمیز سوریه نقش آفرینی کرده باشند.

موضوع مهم دیگر بررسی شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی خواهد بود. اسلام هراسی، وضعیت اقلیتهای مسلمان به ویژه در میانمار و همکاری اقتصادی میان کشورهای عضو از جمله دیگر مسائلی خواهد بود که در بیانیه پایانی مطرح خواهد شد.