علویان از دولت آنکارا ناراضی‌اند

به گزارشافکارنیوز، «حسن مشلی» رئیس بنیاد مرکز فرهنگی حاج بکتاش ولی علویان ترکیه در ترکیه با اشاره به نامگذاری پل سوم تنگه بسفر که قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند، با نام «یاووز سلطان سلیم» یکی از امپراطوران عثمانی که با قتل عام علویان و شیعیان شناخته می‌شود، اظهار داشت که از منظر علویان ترکیه این فرد بعد از معاویه و فرزند ناخلفش یزید منفورترین فرد در عالم است و به همین دلیل علویان ترکیه خواهان تغییر این نام هستند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی تشکل های علوی در ترکیه نسبت به این نامگذاری معترضند، در ادامه تصریح کرد که جامعه بیست میلیونی علویان ترکیه از این تصمیم دولت اردوغان رنجیده خاطر شده‌اند.

مشلی خاطرنشان کرد که یاووز سلطان سلیم بعد از اینکه در سال ۱۵۱۲ میلادی به قدرت رسید بدون هیچ گونه دلیل موجهی صدها هزار تن از علویان ساکن در سرزمین آناتولی را قتل عام کرد و جای بسی تاسف است که برخی از نویسندگان تاریخ این مطلب را تکذیب می کنند.

وی پیشنهاد کرد به جای نام یاووز سلطان سلیم قاتل علویان ترکیه، از نام مشاهیری مانند حاج بکتاش ولی، یونس امره و یا مولانا برای نامگذاری پل جدید تنگه بسفر استفاده شود.