پس از استقرار نیروهای آمریکایی در ولایت «هلمند» در جنوب افغانستان، قرار است ۱۰۰ نظامی آمریکایی نیز در ولایت غزنی این کشور مستقر شوند.

به گفته‌ یک منبع در وزارت کشور افغانستان، مقامات نظامی آمریکا در مورد این تصمیم با مقامات افغانستانی گفتگو کرده‌اند.

«جاوید سالنگی» سخنگوی فرماندار غزنی اعلام کرد: مقامات نظامی نیروهای ائتلاف و مقامات نظامی ارتش افغانستان به غزنی آمده‌اند تا وضعیت را بررسی کنند.

«جان نیکلسون» فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز ماه گذشته گفته بود که صدها نظامی آمریکایی علاوه بر ۸۴۰۰ نظامی مستقر در افغانستان خارج از این کشور آماده هستند تا هر زمانی که لازم باشد، عازم افغانستان شوند.

وی افزود که حدود ۴۰۰ نظامی دیگر در خارج از افغانستان به‌عنوان بخشی از تعهد واشنگتن به ماموریت کمکی و مشاوره‌ ناتو مستقر می‌شوند.

فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در افغانستان همچنین گفته بود که مهم نیست که این نظامیان در کجا مستقرند، مهم این است که در صورت نیاز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

وی تصریح کرد: حدود ۳۰۰۰ نظامی آمریکایی به‌عنوان مشاور، ۲۱۵۰ نظامی در مأموریت مبارزه با تروریسم و ۳۳۰۰ نظامی به‌عنوان نظامیان حمایتی در افغانستان فعالیت می‌کنند.

  همه اینها در حالی مطرح میشود که تصمیم استقرار تعدادی نظامی خارج از افغانستان سؤالاتی را در مورد کاهش واقعی نیروهای آمریکایی به وجود آورده است.