اتحادیه اروپا از حاکمیت اوکراین حمایت می کند

 «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در جریان کنفرانس خبری از حاکمیت اوکراین حمایت کرد.

وی با توجه به ناآرامی‌های اخیر در این منطقه که به کشته شدن شماری منجر شد همچنین گفت که اروپا همچنان حاکمیت روسیه بر شبه‌جزیره کریمه و سواستوپول را به رسمیت نمی شناسد و در نشست امروز هم درباره افزایش اقدام‌ها به منظور دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز برای حل بحران در این منطقه به وسیله اجرای درست توافق مینسک بحث شده است.

موگرینی همچنین از توافق در زمینه اعطای کمک مالی به اوکراین خبر داد.

به دنبال درگیری‌های سال 2014 در اوکراین که با حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا انجام شد، سرانجام «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور طرفدار روسیه مجبور به خارج شدن از کشورش شد و پس از آن دولت حامی غرب در کی‌یف به قدرت رسید.

به دنبال این تحولات بود که روس‌گراها در شرق اوکراین ضمن مخالفت با دولت جدید و غربگرا، با نیروهای این دولت جنگیدند؛ جنگی که عملا به جدایی این مناطق از مناطق تحت کنترل کی‌یف انجامید و بحران اوکراین آغاز شد.

در همین بین بود که در شبه جزیره کریمه هم درگیری‌ها و ناآرامی‌ها سبب شد که مقامات محلی که اکثر جمعیت آن روس‌تبار هستند، شروع به اعتراضات کردند و در نهایت با برپایی همه‌پرسی در این منطقه، ساکنان آن به جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه رای دادند.

مقامات غربی بارها بدون توجه به خواست اکثریت مردم شبه‌جزیره کریمه، الحاق این منطقه به روسیه را غیرقانونی خوانده و حتی به همین دلیل تحریم‌هایی علیه افراد و شرکت‌ها اعمال کردند.