تصویر شفافی از سیاست به جوانان ارائه دهید

مهر: پاپ بندیکت شانزدهم رهبرکاتولیکهای جهان روز جمعه ۲۵ آذر ماه هشدار داد که احترام به کرامت بشری به واسطه نگرانی بر سر سود و منافع و دارایهای مادی به طور جدی تهدید می‌شود.

رهبرکاتولیکهای جهان گفت: در زمانی که بحران اقتصادی حس ناامیدی در جامعه را افزایش می دهد جوانان باید با التزامات اخلاقی برای به دست آوردن عدالت و صلح آموزش ببینند.

پاپ نگرانی خود را طی یک پیام مکتوب به مناسبت روز جهانی صلح در کلیسای کاتولیک که سالانه اول ژانویه برگزار می شود ابراز کرده و طی آن اظهار داشته که به نظر می رسد سایه ای دوران ما را تحت الشعاع قرار داده و مارا از دیدن نور روز محروم کرده است.

وی همچنین یادآور شده که اعتقاد دارد جوانان با اشتیاق و ایده آل گرایی خود می خوانند امید جدیدی را به دنیا ارائه کنند. در این میان بندیکت از سران سیاسی خواست به جوانان تصویر شفافی از سیاست به عنوان یک خدمت برای خیر بشریت ارائه کنند.

رهبر کاتولیکها در این پیام یادآور شده است که به رغم وجود نیات خیر اما ارزش انسانها، کرامت انسانها و حقوق بشر به شدت از سوی تمایل درحال گسترش برای به دست آوردن سود و منافع مادی مورد تهدید قرار گرفته است.

براساس اعلام واتیکان قرار است موعظه پاپ در مراسم عشای ربانی سال جدید روی همین موضوع تمرکز داشته باشد.

کالاهای صهیونیستی در بریتانیا تحریم می‌شود

یک بنیاد خیریه در بریتانیا به عنوان بخشی از تلاشهای خود در ستاد صلح عادلانه از تمام طرفداران و اعضای خود خواسته تمام کالاهای تولید شده از سوی شهرک نشینان صهیونیستی در سرزمینهای اشغال شده فلسطین را تحریم کنند.

پل نورتوب رئیس بنیاد خیریه گرین بلت اظهار داشت: ما خواستار تحریم کالاهای شهرکهای غیرقانونی صهیونیستی در سرزمینهای اشغال شده فلسطین هستیم و اگرچه در این میان فعالیتهای ستاد سه ساله صلح عادلانه خاتمه می یابد اما ما به تلاشهای خود برای برقراری صلح عادلانه خاتمه می دهیم.

فراخوان بنیاد خیریه گرین بلت به دنبال ابراز نگرانی بسیاری از نهادهای همکار این بنیاد، سازمانهای حقوق بشر و بسیاری از رهبران اجتماعی صورت گرفته است. یکی از نهادهای همکار این بنیاد در راستای تحریم کالاهای شهرک نشینان کلیسای متودیست است که پیش از این نیز فراخوان تحریم این کالاها را صادر کرده بود.

بنیاد خیریه امداد مسیحی نیز از دولت بریتانیا خواست مانع ورود این کالاها به کشور شوند چرا که اقدامات شهرک نشینان براساس قوانین بین المللی غیرقانونی تلقی می شود.

پل نورتوب یادآور شد: در دهه ۱۹۸۰ این بنیاد برای تحریم کالاهای آفریقای جنوبی به نشانه اعتراض به بی عدالتی رژیم آپارتاید به مردم سراسر جهان پیوست. این بنیاد با شکل جدید از تحریمها خواستار حمایت از عدالت در جامعه مدنی سراسر جهان است.

تحریم رژیم صهیونیستی و کالاهایی که به کشورهای دیگر صادر می کنند در میان جوامع دینی اسلام و مسیحیت پیش از این نیز متداول بوده است، شورای مشورتی کلیسای انگلستان، صاحبان مسلمان فروشگاه های گلاسکو، روحانیون هندوستان از جمله نهادها و گروه هایی هستند که تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی را مطرح کرده اند.

اسقف اعظم توتو از جنبش وال استریت حمایت کرد

اسقف اعظم دزموند توتو از آفریقای جنوبی با حمایت از جنبش تسخیر وال استریت از کلیسایی در نیویورک خواست با درخواست برپایی چادرهای تظاهرات کنندگان در محوطه متعلق به این کلیسا موافقت کند.

کلیسای ترینیتی، به عنوان یک ساختمان شاخص در تقاطع خیابن وال استریت و برادوی این امکان را برای تظاهرکنندگان جنبش وال استریت فراهم کرده تا آنها از دفاتر، اتاقهای همایش و مرکز اجتماعی این کلیسا استفاده کنند، اما کلیسای ترینیتی با درخواست تظاهرکنندگان برای برپایی چادر روی زمینی که قصد دارد در آن یک مدرسه بنا کند امتناع کرده است.

اسقف اعظم دزموند توتو، به عنوان یک اسقف بازنشسته انگلیکن طی نامه ای از هم‌کیشان خود در این کلیساخواسته از کوچکترین تنشی با جنبش تسخیر وال استریت پرهیز کند و فضای لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

اسقف اعظم دزموند توتو فعالان صلح و رهبران جنبش آپارتاید آفریقای جنوبی که در سال ۱۹۸۴ برنده جایزه صلح نوبل شد در این نامه آورده است: از چالشهای شما مطلع هستم و از درخواست شما از کلیسای ترینیتی برای پناه دادن به شما حمایت می کنم و امیدوارم که افراد نیکوکار و خیر این کلیسا با درخواست شما موافقت کنند و شرایط دسترسی ساده تری را برای شما فراهم کند تا بدون هیچ خشونت و یا ترس از دستگیری در زمین این کلیسا اقامت داشته باشید.

خستگی مفرط رهبر کاتولیکها در آستانه کریسمس / شرط استعفای پاپ

زمانی که پیروان کلیسای کاتولیک به روزهای کریسمس و مناسبتهای مذهبی نزدیک می شود، به نظر می رسد رهبر کاتولیکهای جهان که به روزهای پرمشغله کاری نزدیک شده نیروی خود را از دست داده است.

رهبر ۸۴ ساله کاتولیکهای جهان که نسبت به روزهای ابتدایی فعالیت خود بی رمق شده دیگر دیدارهای شخصی با اسقفهای مهمان در واتیکان ندارد و چون چند هفته پیش هنگام برگزاری مراسم عشای ربانی در کلیسای باسیلیکای سنت پیتر از یک سکوی متحرک استفاده می کند تا از طی کردن مسیر ۱۰۰ متری این کلیسا معاف شود.

گفته می شود پاپ از سلامتی کامل برخوردار است و برنامه های مستمر و برنامه ریزیهای پی در پی این خستگی را موجب شده است، اما این امر در برنامه های پاپ برای ایام کریسمس که دو هفته حضور عمومی را در پی دارد به خوبی مشخص خواهد شد.

با درنظر گرفتن شرایط کنونی و وضعیت پاپ در آینده می توان این پرسش را درباره وضعیت آینده رهبر کاتولیکهای جهان و استعفای پاپی که نمی تواند وظایف خود را انجام دهد مطرح کرد.

برخی کارشناسان واتیکان اعتقاد دارند مسئله خستگی بندیکت شانزدهم شاید برای سن وی امری طبیعی است. براساس قوانین کلیسا پاپها می توانند استعفا کنند اما تا کنون تعداد بسیار معدودی چنین اقدامی را انجام داده اند، آخرین پاپ مستعفی پاپ گریگوری دوازدهم بود که در سال ۱۴۱۵ استعفا کرد.

بندیکت نیز طی مصاحبه درباره کتاب " نور جهان " که نوامبر سال گذشته میلادی منتشر شد مسئله استعفای پاپ را مطرح کرد و گفت: اگر خیلی بیمار یا بسیار پیر باشد که نتواند وظایف خود را ادامه دهد استعفا خواهد کرد.

رهبر کاتولیکهای جهان زمانی که انتخاب شد ۷۸ سال داشت که می توان وی را مسن ترین پاپی دانست که طی ۳۰۰ سال گذشته رهبری کاتولیکهای جهان را در دست داشته است.

گفتگوی مستمر در روابط میان فرهنگی ضروری است

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که روابط بین فرهنگی در زوجهایی که از دو فرهنگ متفاوت هستند می‌تواند مهارتهای ارتباطی را در آنها بهبود بخشد.

گفتگوی مستمر و توافق زوجها با فرهنگهای مختلف درباره محل زندگی، چگونگی تربیت فرزندان، اعتقادات دینی آنها، سنتها، نقشها، نقش دختران و پسران، تعطیلات و دوستان می تواند نقش مهمی در بهبود مهارتهای ارتباطی آنها ایفا کند.

کرین کولز این نظریه را تحت عنوان " دیالکتیک ارتباطی در روابط زوجهای بین فرهنگی " در دانشگاه جیواسکیلا ارائه کرده است. وی محقق ارشد این دانشگاه بوده و تأکید کرده است که در روابط میان فرهنگی هیچ چیز نمی تواند مسلم تلقی شود حتی موضوعات ابتدایی در معرض مذاکره مستمر هستند. گاهی توافق سر یک موضوع می تواند برای یک زوج سخت باشد و حتی گاهی علم به اینکه باید این بحثرا دوباره و دوباره مطرح کنیم تا به یک توافق برسیم فشار عصبی به همراه می آورد.

کول یادآور شد: بحث و گفتگو بسیار مهم است چرا که موجب می شود دو طرف به درک بیشتری رسیده و رضایت خود را در چارچوب رابطه بهبود بخشند. گفتگوهای مستمر این احساس را به همراه می آورد که هر دو طرف در برخی موضوعات به موفقیتهایی دست یافته اند.