احداث بزرگترین میدان بجنورد در اما واگر

میدان امام رضا (ع) بجنورد ۱۷ ماه قبل و درزمان تصدی شهردار سابق این شهر با عنوان اینکه قرار است این میدان پس از اصلاح هندسی به بهترین و بزرگ‌ترین میدان بجنورد تبدیل شود با گذشت ۱۷ ماه بدون هیچگونه اقدامی در خروجی این شهر به شکل نامناسبی رها شده و میلیون‌ها مسافر و زائری که طی این مدت از مسیر این استان تردد کردند به ویژه مسافران نوروزی ۹۴ و ۹۵ این میدان را در دو عید پیاپی با نامناسب‌ترین وجه نظاره کردند.

پس از تخریب این میدان در اوایل آذر ماه ۹۳ شهرداری بجنورد با صدور فراخوانی از معماران، طراحان و هنرمندان خواستند تا با ارئه طرح‌های پیشنهادی خود دراین فراخوان شرکت کرده و طرح‌های خود را به دفتر معاونت عمرانی شهرداری ارسال کنند.

در این فراخوان ۲۰ روزه قرار شد تا پس از داوری طرح‌ها، به سه طرح برگزیده توسط هیات داوران که متشکل از اعضای کمیته فنی شهرداری بود جوایز نقدی شامل سکه طلا و لوح یادبود اهدا شود.

انتخاب طرح‌های برتر

با پایان یافتن مدت فر اخوان، روح الله براتیان شهردار سابق این شهر اعلام کرد که از میان ۴۵ اثر ارسالی در جلسه‌ای با حضور اساتید دانشگاهی ومتخصص در رشته‌های هنری سه اثر برتر انتخاب شد.

وی از طراحان خواست تا در یک فرصت سه روزه به دفاع از طرح‌های خود از مبانی نظری پرداخته و سپس با برآورد هزینه، جانمایی سازه، متریال ساخت بهترین اثر اجرایی شود.

براتیان تمام توان خود را به کار گرفت تا طراحی و المان این میدان متناسب با باورهای مذهبی و معرف بارگاه علی بن موسی الرضا (ع) به گونه‌ای باشد که این میدان به یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین میدان شهر تبدیل شود.

نهایی شدن طرح المان میدان امام رضا (ع)

با گذشت قریب به ۹ ماه از تخریب این میدان و انتخاب طرح المان میدان امام رضای بجنورد، در مردادماه ۹۴ معاون عمرانی شهردار بجنورد در جمع خبرنگاران با اشاره به نهایی شدن این طرح گفت: این المان در میدان امام رضا (ع) بجنورد به گونه اجرا خواهد شد تا به عنوان نمادی برای خراسان شمالی تبدیل شود.

حمید کشمیری با اشاره به وضعیت سابق این میدان و مشکلات ترافیکی آن تصریح کرد: مشکل هندسی ترافیک این میدان برطرف شده و اکنون به دنبال اجرای المان این میدان با حال و هوای باب‌الرضا هستیم تا این مفهوم در قالب این المان به مسافران آستان قدس رضوی القا و انتقال یابد.

با گذشت ۱۷ ماه بدون هیچگونه اقدامی در خروجی این شهر به شکل نامناسبی رها شده و میلیون‌ها مسافر و زائری که طی این مدت از مسیر این استان تردد کردند به ویژه مسافران نوروزی ۹۴ و ۹۵ این میدان را در دو عید پیاپی با نامناسب‌ترین وجه نظاره کردند

او در تشریح این المان گفت: ارتفاع این سازه در ابتدا ۱۹ متر بود که با تعدیل به ۱۵ متر کاهش یافته و به زودی اجرای این طرح بزرگ از سوی دو پیمانکار بجنوردی و مشهدی آغاز خواهد شد.

معاون عمرانی شهردار بجنورد اعتبار اجرایی ساخت این میدان را ۱۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار امیدواری کرد که طرح در سال ۹۶ اجرا و تکمیل شود.

اما و اگرهای ساخت میدان

قریب به چهار ماه از اعلام نظر معاون عمرانی شهردار بجنورد نگذشته بود که زمزمه اما و اگرهای ساخت میدان امام رضا (ع) بجنورد آغاز شد و بار دیگر کشمیری در آذرماه ۹۴ در بیان علت تاخیر اجرای این طرح اعلام کرد که با توجه به تغییر تصیمات اتخاذ شده در مورد اسکلت این میدان از نوع سنگی به فولادی اجرای این طرح به تاخیر افتاده است.

وی از انعقاد قرارداد با پیمانکار خبرداد و گفت: مراحل ساخت این المان آغاز شده و هزینه ساخت آن نیز از ۱۰ میلیارد ریال به ۷۵۰ میلیون ریال کاهش یافته و بر اساس آن با توجه به تغییر تکنولوژی ساخت، زمان اتمام این طرح سه ماهه خواهد بود.

البته او تاکید کرده بود که تکمیل این پروژه و نصب المان بستگی به نقدینگی دارد که در صورت تامین این مبلغ این پروژه تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

سخنان معاون عمرانی شهرداری بجنورد در حالی مطرح می‌شد که روح الله براتیان شهردار وقت بجنورد پایان ساخت المان میدان امام رضا را آذرماه ۹۴ اعلام کرده بود.

طی ماه‌های پایانی سال گذشته، آسفالت و اصلاح هندسی میدان امام رضا (ع) انجام و اطراف این میدان با نصب کرکره‌های پلاستیکی تا نصب نهایی المان آن محصور شد.

اعلام مقدمات نصب المان

دی ماه ۹۴ روح الله براتیان در خبری امیدوار کننده اعلام کرد که مقدمات نصب المان میدان امام رضا (ع) بجنورد آغاز شد.

وی با بیان اینکه پی ریزی فنداسیون این المان از یک هفته گذشته آغاز شده است عنوان کرد که سازه این میدان هم اکنون در تهران در حال ساخت است که پس از اتمام، به بجنورد انتقال و به زودی نصب خواهد شد.

براتیان این طرح را شامل هشت طاق و ایوان، مشابه ایوان و رواق‌های حرم امام رضا (ع) عنوان کرد و گفت این طرح که تداعی کننده یاد امام هشتم (ع) خواهد بود به گونه‌ای ساخته شده که قابلیت جابه جایی خواهد داشت.

ابطال قرارداد ساخت المان میدان امام رضا(ع)

متأسفانه به رغم همه این ادعاها، در بهمن ماه سال گذشته و با گذشت ۱۵ ماه از تخریب این میدان، در یکی از جلسات شورای اسلامی شهر که با حضور شهردار بجنورد، معاون حقوقی و اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، مشخص شد که به دلیل اختلافات شورا با شهردار سابق بجنورد در موضوع برگزاری مناقصه این طرح، هنوز بودجه‌ای از سوی شهرداری برای این طرح اختصاص نیافته و شورای شهر هیچ مصوبه‌ای برای ساخت میدان نداشته است.

اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد با اکثریت آرا، به ابطال قرارداد ساخت المان میدان امام رضا (ع) به دلیل عدم انجام تشریفات قانونی مناقصه از سوی شهرداری رای دادند

شهردار بجنورد در آن جلسه مدعی شد که تا کنون برای اجرای این طرح هیچ‌گونه هزینه‌ای نشده و اگر شورا موافق نیست این طرح متوقف شود.

در همان جلسه اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد با اکثریت آرا، به ابطال قرارداد ساخت المان میدان امام رضا (ع) به دلیل عدم انجام تشریفات قانونی مناقصه از سوی شهرداری رای دادند.

در این جلسه علی اکبر هاتفی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر مدعی شد که متأسفانه انجام مراحل قانونی برگزاری مناقصه توسط شهرداری رعایت نشده و حتی استعلام‌های گرفته شده صوری بوده است.

 

برگزاری مناقصه المان میدان امام رضا (ع) در فرودین ماه ۹۵

پنج روز مانده به نوروز ۹۵، در حالیکه روح الله براتیان در پی یک استعفای غیرمنتظره و موافقت ۱۱ عضو شورای اسلامی شهر، از سمت شهرداری بجنورد کنار گذاشته می‌شود؛ معاون عمرانی شهرداری بجنورد مجدداً از برگزاری مناقصه ساخت المان میدان امام رضا (ع) خبر می‌دهد و می‌گوید این مناقصه در نخستین روزهای فروردین ماه سال ۹۵ برگزار می‌شود.

کشمیری در جمع خبرنگاران اظهار می‌کند که در دوره مدیریت شهردار پیشین، فرآیند انتخاب پیمانکار برای ساخت المان میدان امام رضا (ع) مبتنی بر مصوبه کمیسیون ماده ۱۴ و از طریق ترک تشریفات مناقصه انجام شده و شهرداری پس از اخذ این مصوبه، متأسفانه نسبت به اخذ مصوبه شورای شهر بجنورد اقدام نکرده است.

کشمیری: در دوره مدیریت شهردار پیشین، فرآیند انتخاب پیمانکار برای ساخت المان میدان امام رضا (ع) مبتنی بر مصوبه کمیسیون ماده ۱۴ و از طریق ترک تشریفات مناقصه انجام شده و شهرداری پس از اخذ این مصوبه، متأسفانه نسبت به اخذ مصوبه شورای شهر بجنورد اقدام نکرده است

وی عنوان می‌کند که به همین دلیل شورای اسلامی شهر بر فرآیند انتخاب پیمانکار ساخت این المان ایراد وارد کرده و ساخت این میدان در سال گذشته بلاتکلیف مانده است.

​کشمیری از اصرار شورای شهر بجنورد بر اجرای ساخت این المان خبرمی دهد و می‌گوید که شهرداری بجنورد اعتبارات ساخت این المان را در بودجه سال ۹۵ پیش بینی کرده و بر همین اساس برگزاری مناقصه این پروژه در نخستین روزهای فروردین ماه سال ۹۵ انجام خواهد شد.

به گفته او مدت فرایند برگزاری این مناقصه دو ماه اما زمان ساخت المان کوتاه خواهد بود.

البته کشمیری بار دیگر تاکید می‌کند که باید شهرداری نقدینگی ساخت این پروژه را در اختیار داشته باشد تا به محض انتخاب پیمانکار بتواند بخش عمده‌ای از هزینه‌های سازه را بپردازد.

انتخاب شهردار جدید و آینده اجرای المان

بر اساس اعلام شورای شهر بجنورد، شب گذشته و بر اساس قولی که رئیس شورای اسلامی شهر داده بود شهردار جدید این شهر مشخص شده و کیوان دژهوت شهردار سابق این شهر که قبل از روح الله براتیان مسئولیت شهرداری بجنورد را بر عهده داشته است به این سمت انتخاب شده است.

​ بدون شک شهردار جدید بجنورد در مورد ساخت میدان امام رضا (ع) دیدگاه و نظر متفاوتی خواهد داشت و ساخت این میدان بار دیگر به اما و اگرهای دیگری گره خواهد خورد و معلوم نیست سرانجام این میدان به کجا خواهد انجامید.

اما پیشنهاد می‌شود تا تعیین تکلیف قطعی این میدان با هزینه‌ای اندک کار جدول گذاری و چمن کاری این میدان انجام و میدان امام رضای بجنورد از وضعیت نامناسب فعلی هرچه زودتر خارج شود.

 شهر ۲۱۰ هزار نفری بجنورد هم اکنون از سوی سه شهرداری منطقه یک، دو و شهرداری مهر اداره می‌شود.