افزایش ۹۰ درصدی تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به دولت

 حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره اقدامات نظارتی مجلس یازدهم در ۶ ماه فعالیت خود ارائه کرد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی مجلس یازدهم توجه بیشتر و اولویت دادن به ابزارهای نظارتی نسبت به امور تقنینی بود و آمار و ارقام هم نشان دهنده آن است که مجلس در این ۶ ماه از ابزارهای نظارتی خود به خوبی استفاده کرده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: در ۶ ماه نخست دوره یازدهم مجلس بالغ بر هزار و ۵۲۰ تذکر کتبی به رئیس جمهور و وزرا داده شد، در حالی که در ۶ ماه نخست دوره دهم مجلس تعداد تذکرات کتبی ۷۹۸ مورد بود و بر این اساس تاکنون ۹۰ درصد استفاده از این ابزار نظارتی افزایش یافته است.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: تاکنون هزار و ۱۳۶ سوال از دولتمردان داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه مجلس دهم ۱۲۷ درصد رشد داشته است، چرا که مجلس دهم در ۶ ماه نخست فعالیت خود فقط ۴۹۹ سوال از وزیر داشت.

وی اظهارداشت: تعداد تحقیق و تفحص‌ها در مجلس یازدهم تاکنون ۸۲ مورد بوده و نسبت به ۶ ماه نخست دوره دهم مجلس ۱۴۸ درصد افزایش یافته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس از ابزارهایی مانند ماده ۲۳۴ و ماده ۴۵ هم استفاده کرده و کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی این موضوعات هستند تا به نتیجه نهایی برسد.

حاجی دلیگانی گفت: ماده ۲۳۵ و ۲۳۸ آیین نامه داخلی مجلس در خصوص چهار وزارتخانه‌ای که گزارش عملکرد هفت ماه سال ۹۸ و پنج ماهه سال ۹۹ خود را به مجلس ارائه کردند، در حال پیگیری است و کمیسیون‌های مربوطه در حال رسیدگی به این موضوعات هستند.