بهترین راهکار برای دور زدن تحریم ها/ ضرورت حذف دلار از مبادلات تجاری شانگهای

محمد علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، با تاکید بر ضرورت حذف دلار از تعاملات تجاری کشور‌های سازمان همکاری شانگهای، اظهار داشت: مقامات آمریکا از دلار برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند و ما عملاً می‌بینیم که آنان از دلار به عنوان ابزاری جهت خصومت علیه کشور‌های دنیا و ایران استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: تا زمانی که خرید و فروش نفت و تعاملات اقتصادی کشور‌های جهان با دلار باشد، قاعدتاً آمریکا از این ابزار برای تحت فشار قرار دادن کشور‌هایی که در مقابلش می‌ایستند، استفاده می‌کند.

بهترین راهکار برای دور زدن تحریم ها/ ضرورت حذف دلار از مبادلات تجاری شانگهای

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای مثال بیش از ۷ میلیارد دلار از اموال کشور ما در کره جنوبی بلوکه شده است و مقامات آمریکا حتی معتقد هستند که در نقل و انتقال اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی هم باید نظر آنان اخذ شود.

علیپور تاکید کرد: سازمان همکاری شانگ‌های قدرت اقتصادی زیادی دارد و باید حکمرانی دلار را کنار بگذارد و از رده خارج کند و کشور‌های عضو شانگ‌های باید سعی کنند که تبادلات اقتصادی شان را بر اساس ارز خودشان و یا دیگر ارز‌های رایج جهان به غیر از دلار انجام دهند.

وی ادامه داد: باید حاکمیت و سلطه طلبی آمریکا از آنان گرفته شود که حذف دلار از مبادلات تجاری یکی از گام‌های مهم در این زمینه است. از سوی دیگر ما نباید منتظر غربی‌ها بمانیم و باید تعاملات خود با کشور‌های همسایه و منطقه را افزایش دهیم.

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید از ظرفیت ارتباط با کشور‌های همسو و بلوک شرق نهایت استفاده را ببریم و لازم است این کشور‌ها اتحاد و همکاری را بین خودشان بیشتر کنند و هرچقدر قوی‌تر شوند، میزان سلطه آمریکا بر دنیا تضعیف می‌شود و قطعاً دیگر نمی‌توانند از ابزار‌های اقتصادی و تحریم برای تحت سلطه درآوردن کشور‌ها استفاده کنند و این ابزار به مرور زمان ناکارآمد و خنثی می‌شود.

علیپور تاکید کرد: ما باید به دنبال انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای باشیم تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و مشکلات اقتصادی کشور را حل و فصل کنیم.