قدرت منطق و منطق قدرت

1- جهان در هزاره سوم شاهد جابه‌جایی قدرت در 5 قاره جهان است. افول قدرت در آمریکا و انزوای آن در جهان به‌ویژه غرب آسیا و فکر مقاومت در برابر زورگویی آمریکا، منشأ اصلی این جابه‌جایی است .

2- ایران یک قدرت منطقه‌ای ، فرامنطقه‌ای و یک کنشگر فعال در جهان و دست به ماشه است . این کنش سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی، معادلات  قدرت در جهان را تغییر داده است . جهان در حال عبور از یک گردنه و پیچ تاریخی است . هر قدرتی از این معبر بخواهد عبور کند نمی‌تواند علائم اسلام، انقلاب و ایرانی را که در جای‌جای این معبر دیده می‌شود، نادیده بگیرد .

3- تغییر معادلات قدرت در جهان، تابع یک منطق است. این منطق باید عقلانی، عادلانه، واقع‌گرایانه و درعین‌حال ریشه در تاریخ انسان و جهان داشته باشد. این قدرت باید دارای یک پیوست گفتمانی قوی باشد تا بتواند به همه نیازهای امروز بشر به‌ویژه نیازهای فطری و روحی او پاسخ دهد . انقلاب اسلامی طی  چهار دهه گذشته نشان داده که از مختصات اصلی این منطق برخوردار است و سرّ مانایی و شکست‌ناپذیری آن‌هم در این رمز و راز نهفته است .

4- منطق قدرت در قرن بیستم با وقوع دو جنگ جهانی که میلیون‌ها انسان را به کام مرگ کشاند و هزاران شهر را به ویرانه تبدیل کرد. ریشه ظهور  چنین قدرتی «غلبه»، «زور»، «تجاوز»، «فریب» و  ... بود. پیوست گفتمانی این قدرت سه مکتب الحادی «فاشیسم» ، «کمونیسم» و «لیبرالیسم» بود . جهان در آستانه ورود به هزاره سوم شاهد پیوستن آن دو مکتب به موزه تاریخ  بود  و در دهه اول و دوم هزاره سوم صدای شکستن استخوان‌های «لیبرالیسم» را می‌تواند به یمن شکل‌گیری مقاومت به گوش خود بشنود . کسانی که زور را منطق قدرت می‌دانند، امروز پیوست گفتمانی خود را ازدست‌داده‌اند .

5- آمریکایی‌ها در «سند راهبردی امنیت ملی 2022» اعتراف کرده‌اند قرن 21  قرن آمریکایی‌ها نیست . آن‌ها اعتراف کرده‌اند ایران در نظم جهانی آینده، سهم تعیین‌کننده‌ای دارد . آن‌ها دیگر از ائتلاف جهانی سخن نمی‌گویند چون با چین و روسیه دیگر نمی‌توانند کار کنند و امروز علنا با روسیه وارد جنگ شده‌اند .آمریکایی‌ها امروز با این پرسش روبه‌رو هستند که کدام ایدئولوژی نظم آینده جهان را می‌سازد و سهم نظریه «نواوراسیاگرایی» در این نظم چیست؟ نظم روسی و نظم چینی به کجا می‌انجامد و نسبت نظم اسلامی با این دو نظم چگونه تعریف می‌شود ؟

6- ایده تا به ساخت مادی و تکنولوژیک در انواع آن به‌ویژه نظامی تبدیل نشود، قدرت نمی‌آفریند . امروز در اندیشکده‌های نظامی جهان روی قدرت نظامی جمهوری اسلامی متمرکز شده‌اند و روزی نیست درباره تعداد موشک‌ها، ناوها و پهپادها، توانایی‌های فکری و انسانی ما چرتکه‌اندازی نکنند و آن‌ها معتقدند نه‌تنها زمان حمله به ایران هیچ‌وقت فرا نخواهد رسید بلکه آن‌ها از مدار بازدارندگی نیز  گذشته‌اند .باید منتظر اقدام پیشدستانه بود. آن‌ها از سال 2006 تاکنون در جنگ‌های چندروزه با هم‌پیمانان ایران در خط مقاومت این حقیقت را تست کرده‌اند .

قدرت منطق و منطق قدرت

7- اخلال در مناسبات دولت-ملت ، بی‌ثباتی در نظم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ، دوقطبی  سازی‌های کاذب داخلی و ... برای این است که تمرکز نخبگان جامعه را از نقش‌آفرینی در نظم جدید جهانی منحرف کنند . اگر از نقش ایران در نظم جدید جهانی غفلت کنیم از همین ناحیه ضربه خواهیم خورد .

8- اخیرا آمریکایی‌ها توسط برخی، پیام‌هایی برای مذاکره مستقیم فرستادند . هر پیامی که از سوی خصم می‌آید قبل از اینکه آن را رد یا قبول کنیم باید به سه پرسش کلیدی پاسخ دهیم . «چیستی مذاکره»، «چرایی مذاکره» و «چگونگی مذاکره» اگر پاسخی برای آن‌ها نیافتیم تن به مذاکره ندهیم. تجربه مذاکرات برجام برای دیپلماسی ایران با آمریکا و اروپا کافی است. آمریکایی‌ها فقط مذاکره را برای مذاکره می‌خواهند. آن‌ها  فقط به برد خودشان فکر می‌کنند و در برابر مطالبات ما «نم» پس نمی‌دهند .

9- رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران حج با تأکید روی نگاه جهانی و فراسرزمینی به حج فرمودند: «هدف از اجتماع حج، ارتقاء امت اسلامی است. اجتماع حج اعلام قدرت و سینه سپر کردن در مقابل قدرت‌های استکباری است. طوری فرهنگ‌سازی کنید تا اسم حج می‌آید جوان به یاد مفاهیمی چون تمدن سازی و اتحاد جهانی بیفتد.»

 ایام حج یک فرصت طلایی برای قدرت‌نمایی مسلمانان و غنی‌سازی قدرت منطق قرآن و رونمایی از منطق قدرت اسلام است. سهم حجاج در تولید قدرت جهانی اسلام در این میعاد جهانی تعیین‌کننده است. حق این سهم را ادا کنیم.

محمدکاظم انبارلویی