ورود ایران به سازمان شانگهای تهدید جدیدی برای غرب

 روزنامه جروزالم پست در گزارش خود با بررسی رویکرد غرب در قبال پیوستن کامل ایران به سازمان همکاری شانگهای که در نشست هفته گذشته سران این نهاد بین‌المللی به‌طور رسمی انجام گرفت، آن را یک‌ نگرانی فزاینده برای غرب توصیف کرد.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: این نگرانی غرب در درجه اول به دلیل پیامدهای چندوجهی روابط نظامی رو به رشد ایران با روسیه و چین است. این موضوع با پایان از پیش تعیین شده محدودیت‌های سازمان ملل در رابطه با آزمایش و انتقال موشک‌های بالستیک ایران در اکتبر آینده نگران کننده‌تر هم می‌شود.

 این امر به ایران دست بازتری برای تجارت تسلیحات با روسیه و چین و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواهد داد که نتیجه آن گسترش نفوذ ایران در منطقه است. بنابراین، غرب باید به دقت پیامدهای این توسعه استراتژیک مهم را در نظر بگیرد.

 با بیان اینکه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به توسعه اقتصادی و دیپلماتیک این کشور کمک می‌کند، نوشت: در حقیقت، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای نشان می‌دهد که سایر کشورهای عضو نیز برای تعامل با آن آماده هستند. جمهوری اسلامی برای بهبود اقتصاد تحریم‌شده خود از سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند.

به نوشته این روزنامه، هدف ایران در اینجا این است که از سازمان همکاری شانگهای به عنوان ابزاری برای جایگزینی آمریکا در تجارت جهانی برای دور زدن تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده استفاده کند. برای این منظور، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد ایجاد یک ارز جدید برای معاملات با چین، روسیه و سایر اعضای سازمان همکاری شانگهای را مطرح کرده است. در صورت تحقق، این طرح تجارت بین ایران و سایر کشورهای سازمان همکاری شانگهای را تسهیل می‌کند و نیاز به دلار آمریکا و به دسترسی به سیستم مالی جهانی تحت کنترل ایالات متحده را از بین می‌برد.

جروزالم پست همچنین نوشت: آنچه که نگرانی بیشتری را ایجاد می‌کند، قصد جمهوری اسلامی - در کنار روسیه و چین - برای استفاده از سازمان همکاری شانگهای به عنوان سکویی برای کاهش نفوذ نظامی غرب و به چالش کشیدن قدرت نظامی آمریکا و اروپا است. برخی رسانه‌های ایران با قاطعیت این جنبه را از عناصر مهم عضویت در سازمان همکاری شانگهای دانسته و خاطرنشان کرده‌اند که چهار دهه تلاش مستمر غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای منزوی کردن ایران با عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای به عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی باطل شده است.

این رسانه صهیونیستی در ادامه گزارش خود به همکاری نظامی میان ایران و روسیه اشاره و تاکید کرد که تهران و مسکو در حال حاضر نیز به یکدیگر بسیار نزدیک هستند و دو کشور از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۹ رزمایش نظامی مشترک برگزار کرده‌اند.

ورود ایران به سازمان شانگهای تهدید جدیدی برای غرب

جروزالم پست سطح همکاری‌های نظامی ایران و چین را نیز نگران کننده توصیف کرد و نوشت: در مارس ۲۰۲۱، ایران و چین یک توافقنامه همکاری ۲۵ ساله امضا کردند که بر اساس آن متعهد شدند روابط نظامی را از طریق آموزش و تمرینات مشترک، تحقیقات مشترک و توسعه تسلیحات تقویت کنند. چین و ایران همزمان با روسیه، رزمایش دریایی مشترکی را در اقیانوس هند انجام دادند و بر گسترش همکاری‌ها در زمینه امنیت دریایی، ایجاد جامعه دریایی با آینده مشترک و بهبود همکاری‌های دفاعی راهبردی توافق کردند.

همکاری نظامی نزدیک بین این کشورها پیامدهای عمده‌ای برای حضور ایالات متحده در خلیج فارس و تسلط آن بر بخش‌های وسیعی از اقیانوس هند دارد. چین و ایران بر روی یک قرارداد بزرگ تسلیحاتی کار می‌کنند که همزمان با پایان محدودیت‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران پیش می‌رود.

به نوشته این روزنامه، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به این کشور برای گسترش همکاری نظامی خود با هند نیز قدرت خواهد داد. دو کشور که در حال حاضر در یک "مشارکت همه جانبه" حضور دارند، در تلاش هستند تا همکاری نظامی دوجانبه خود را در حوزه‌های جدیدی گسترش دهند که شامل تمرین های دریایی مشترک و تجارت تسلیحات می‌شود.

جروزالم پست خاطر نشان کرد که اهمیت ژئوپلیتیک سازمان همکاری شانگهای در پی جنگ روسیه با اوکراین و مواضع برجسته روسیه و چین در این سازمان در حال افزایش است. با اضافه شدن جدید ایران که به دنبال اهرم سازمان شانگهای به عنوان نیرویی متقابل علیه آمریکا و اروپا است، این سازمان به عنوان یک تهدید بالقوه برای غرب مطرح می‌شود.