شانگهای چگونه می‌تواند به آقایی دلار پایان دهد؟

 سه شنبه 13 تیر ماه بود که در جریان برگزاری بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به شکل مجازی و به میزبانی « هند » برگزار شد، عضویت رسمی به عنوان نهمین عضو اصلی این سازمان منطقه‌ای، پس از طی فرآیند عضویت قطعی و انجام تعهدات رویه‌ای به جمهوری اسلامی ایران اعطا و به تصویب و امضای دیگر اعضا رسید و ایران رسما نهمین عضو اصلی سازمان شانگهای شد.

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در واکنش به این موضوع گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای دستاوردهای اقتصادی زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ما به همراه دارد به‌گونه‌ای که حتی دشمنان ما اعلام کردند که عضویت ایران در این پیمان باعث افزایش مبادلات تجاری ما خواهد شد.

سلیمی درباره اهمیت سازمان شانگهای گفت: تعداد قابل توجهی از جمعیت جهان در کشورهای عضو پیمان شانگهای ساکن هستند و اقتصاد کشورهای عضو این پیمان از اقتصاد قاره اروپا قوی‌تر است.

این عضو هیات رئیسه مجلس معتقد است که چنین پیمانی می‌تواند در عرصه اقتصادی دستاوردهای زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه داشته باشد و عضویت ما در این پیمان از نظر اقتصادی منافع زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برایمان به دنبال خواهد داشت.

سلیمی با تأکید بر تعیین پول واحد برای کشورهای عضو پیمان شانگهای، خاطرنشان کرد: پول واحد شانگهای به آقایی دلار بر اقتصاد جهان پایان خواهد داد. پول واحد شانگهای باعث می‌شود تا تأثیر دلار بر اقتصاد جهان که آمریکا از آن به عنوان یک اهرم سیاسی علیه کشورها استفاده می‌کند به پایان برسد و دیگر این کشور آقای اقتصاد دنیا نخواهد بود.

شانگهای چگونه می‌تواند به آقایی دلار پایان دهد؟

در نظر گرفتن پول واحد برای کشورهای عضو سازمان شانگهای، پیشنهادی بوده که ایران برای مقابله با سلطه جهانی دلار داشته است تا با افزایش قوای سیستم مالی جهانی تحت سلطه دلار آمریکا مقابله کند.

سازمان همکاری‌های شانگهای در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسماً به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد.