مشکل دریاچه ارومیه پیچیده‌تر از آن است که فکر می‌کنیم

الله‌وردی دهقانی ، نماینده مردم ورزقان و خاورنا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد وضعیت دریاچه ارومیه بیان کرد: درحال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه به کم‌ترین میزان خود در ۶ دهه گذشته رسیده است و عوامل متعددی از سالیان دور در خشک شدن این دریاچه تاثیرگذاز بوده‌اند.

وی افزود: مشکلات دریاچه ارومیه بسیار خاص و پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌کنیم. برخی فکر می‌کنند یکسری تصمیمات ساده موجب این وضعیت شده اما شرایط بسیار پیچیده است و نیاز به هم‌افزایی هستیم.

الله‌وردی دهقانی

*چه اقداماتی منجر به بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه شده است؟

از سدسازی تا چاه عمیق غیرمجاز و آب‌ربایی از مسیر انتقال آب به دریاچه بی‌نوادهقانی با اشاره به سدسازی‌هایی که اطراف دریاچه ارومیه صورت گرفته است، گفت: به‌طورمثال برای واضح شدن شرایط؛ در مسیر رودخانه‌هایی که به دریاچه ختم می‌شوند، سد ساخته شده است و آب دریاچه نیز به صورت سنتی برای کشاورزی مصرف می‌شود.

او ادامه داد: همچنین چاه‌های غیر مجازی اطراف دریاچه وجود دارد که بر مشکل افزوده است و سرعت خشکی را دوچندان کرده است و این افزایش سرعت خشکی موجب حفر عمیق‌تر چاه‌ها توسط چاه‌کنان شده است بلکه به آب برسندنماینده مردم ورزقان همچنین توضیح داد که همین امر به مرور سطح آب دریاچه را کاهش داده است و تغییر اقلیم نیز موثر بوده است. درواقع کمبود بارش و برف و ذخایر منابع آبی نیز از دلایل دیگر است.

دهقانی بیان کرد: اما باید چند راهکار را برای برون‌رفت از این شرایط پیدا کنیم. یکی از راه‌ها انتقال آب به این دریاچه است که باید ببینیم آیا مقدور و قابلیت اجرایی شدن دارد یاخیر.

اکنون کمبود آب شیرین داریم و نیاز ما به آب شیرین و شرب در صنعت و کشاورزی سال به سال بیشتر می‌شود و همین کشور را به خشکسالی بیشتر سوق می‌دهد.

وی تاکید کرد: ازطرف دیگر باتوجه به اینکه اقلیم کشور تغییر کرده و میزان بارش کاهش یافته است، دخالت‌های مصنوعی که توسط کشورهای حوزه مدیترانیه‌‌ انجام می‌شود نیز موجب شده است که ابرهای کم‌بار به طرف کشور ما بیاید.بنابراین باید برای این مسئله فکر اساسی کرد.

این نماینده حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: عده‌ای پیشنهاد می‌دهند آب رود ارس  را به دریاچه ارومیه بیاوریم اما به این آب نیاز داریم و درصورت انتقال موجب مشکل بیشتر می‌شویم. در ماه‌های گذشته انتقال آب از ارش به سمت ارومیه کلید خورد اما عملا آب رودخانه به دلیل مصارف مذکور چاه و آب‌ربایی برای کشاورزی هنوز به ارومیه نرسیده است.

دهقانی درانتها معتقد است که پایدارترین راهکار این است که آب شور به دریاچه ارومیه انتقال دهیم تا در بلندمدت مشکل حل شود. اما نیاز به چاره‌اندیشی هستیم که چطور چنین فکری را عملیاتی کنیم.