بانکها وام مسکن نمی دهند/ عملکرد ضعیف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن

محمد رضا رضایی کوچی ، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد معضل کمبود مسکن  بیان کرد: درسطح کشور فعالیت های عمرانی مختلف و بزرگی درحال انجام است و به صراحت می توان گفت که کشورمان در حوزه عمران فعال است و خدمات خوبی داشته و داریم.

وی افزود: با این وجود کمبودها و تنگناها را انکار نمی کنیم. تمام هدف قوه مقننه کشور این است که با همراهی دولت در برنامه هفتم این نواقص را برطرف کند. یکی از نمودهای این تلاش نیز قانون جهش تولید بود که یکی از لایحه‌های مهم مجلس تلقی می شود. اکنون آن را به دولت ارجاع داده ایم. طبق این لایحه باید سالی یک میلیون مسکن توسط دولت باید ساخته شود.

رضایی کوچی ادامه داد: ازطرفی تمام صاحب نظران و تمام مردم کشورمان می دانند که ما به لحاظ زمین کمبود نداریم و در تامین زمین که بیشتر در محدوده شهر‌ها هستند مشکلی وجود ندارد. با این حال به منظور رونق بیشتر و استفاده بهتر تلاش کردیم 50 درصد از زمین های مورد نیاز برای اجرای این قانون را از زمین هایی که برای دستگاه‌های دولتی است طبق قانون برای ساخت مسکن استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: بنابراین وزارت راه باید از این ظرفیت بیشتر استفاده کند. ما در این قانون مصوب اکنون نزدیک به 1 میلیون 800 هزار واحد نزدیک به ساخت است که حدودا 30 درصد پیشرفت داشته است و چشم انداز روشنی برای تکمیل هرچه سریع تر این واحدها داریم.

نیاز انباشته به مسکن به 6 میلیون واحد رسیده است

او متذکر شد که هرچند تقاضای مسکن در کشور ما بسیار بیشتر از مسکن های درحال ساخت فعلی توسط دولت است. واقعیت این است که به ساخت 6 میلیون واحد مسکن در کشور نیاز داریم.  

رضایی کوچی گفت: همانطور که ذکر شد درحوزه زمین و تامین آن مشکلی نداریم و این مسئله در برنامه هفتم توسعه حل شده، اما مشکل کار، تسهیلات بانکی است. بانک‌ها را مکلف کردیم که سالانه ۲۰ درصد از منابع خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و اگر این کار را انجام ندهند باید مالیات بدهند.

رضایی کوچی درباره مسکن

وی عنوان کرد: اما متاسفانه بیشتر بانک‌ها در راستای این تعهدات هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و  علاقه‌ای ندارند در حوزه مسکن وارد شوند. دراین میان بانک مسکن تنها نزدیک به 70 درصد تعهدات خود را عملی کرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: بنابراین مشکل اصلی ما درحوزه تسهیلات بانک هاست  که باید این کشل را برطف کنیم و ازطرفی نرخ سود بانکی را نیز کاهش دهیم نکته مبرهن این است که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حوزه مسکن اصلا خوب عمل نکرده اند. موضوع دوم مصالح ساختمانی است. اکنون قیمت‌های مصالح ساختمانی بسیار افزایش پیدا کرده است و ورود آن‌ها به بورس نیز باعث افزایش قیمت آن‌ها شده است.

رضایی کوچی درانتها ابراز کرد: اکنون به دولت پیشنهاد دادیم که سیمان و فولاد را از بورس خارج کنیم تا شرایط بهتری را برای مصرف کننده ایجاد کنیم. البته در این امر نظارت زیادی داشته باشیم. اکنون قیمت مصالح ساختمانی نسبت به دو سال گذشته دو برابر شده است.