ایران رهبری جهان اسلام را به عهده می گیرد؟

فضاسازی‌های غربی باهدف متهم کردن ایران به دخالت داشتن در تحولات اخیر دریای‌سرخ در شرایطی ادامه دارد که مقام‌های ایرانی بارها اعلام کرده‌اند تهران نقشی دراین زمینه ندارد و گروه‌های مقاومت در منطقه برای مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، از ایران اجازه نمی‌گیرند.

 با وجود اینکه اخیرا دفتر نمایندگی ایران در سازمان‌ملل، در نامه‌هایی به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، در واکنش به ادعاهای غیرمستند برخی دولت‌های غربی، تاکید کرده‌ جمهوری‌اسلامی در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی دخالت نداشته است، اما فضاسازی‌های سیاسی – رسانه‌ای دراین زمینه همچنان ادامه دارد.

براین اساس هم بود که اندیشکده آمریکایی «نشنال‌اینترست» در تازه‌ترین گزارش خود دراین زمینه با عنوان «جنگ غزه و استراتژی ایران »، با تکرار برخی ادعاهای واهی درباره نقش منطقه‌ای ایران، کوشید با تجویز نسخه‌هایی ازجمله «تحریم» سیاستمداران آمریکایی را به افزایش فشارها بر تهران تشویق کند.

۳ نتیجه تقویت محور مقاومت

دراین گزارش به قلم «جوزف روزن»، متخصص حوزه روابط بین‌الملل، امورآسیایی و امنیت‌ملی که در گذشته با شورای امنیت‌ملی رژیم‌صهیونیستی نیز همکاری داشته، تاکید شده‌است که «شرایط کنونی در خاورمیانه فرصتی برای افزایش فشارهای جهانی به ایران را فراهم کرده‌است».

روزن، که سابقه فعالیت در زمینه توسعه روابط رژیم‌صهیونیستی با قدرت‌های آسیایی را دارد، با تکرار ادعاهای واهی گذشته مبنی براینکه «عملیات ۷ اکتبر حماس، بدون کمک تسلیحاتی، مالی و آموزشی ایران امکان‌پذیر نبوده‌است»، تلاش کرد با نسبت دادن این عملیات بزرگ به ایران، غافلگیری بزرگ تل‌آویو را توجیه کند.

دراین گزارش با اشاره به امتداد گروه‌های مقاومت از ایران تا دریای‌مدیترانه، تاکید شده‌است که «تحقق اهداف منطقه‌ای ایران»، ۳ نتیجه ویژه به‌دنبال خواهد داشت؛ «رهبری جهان‌اسلام را از کشورهای سنی به ایران منتقل می‌کند»، «به حضور آمریکا در خاورمیانه پایان می‌دهد» و «اسرائیل را نابود می‌کند».

تردید در اثربخشی تحریم‌های ایران

جوزف روزن در ادامه این گزارش، وضعیت کنونی حاکم بر خاورمیانه را بهترین فرصت برای افزایش فشارهای جهانی بر ایران ارزیابی و تاکید می‌کند باید با در دستورکار قرار دادن ۲ راهبرد «تکمیل حلقه تحریم‌ها» و «تحریم شرک‌های خصوصی همکار با ایران»، بر علیه ایران فشارهای بیشتری اعمال کرد.

ادعاهای روزن درحالی مطرح می‌شود که او ضمن اعتراف به شکست تحریم‌ها در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، تاکید می‌کند «شبکه مالی سایه» مانع اثرگذاری مناسب تحریم‌ها شده‌است. او همچنین خبر می‌دهد «وزارت امورخارجه آمریکا یک شبکه «بانکداری در سایه» متشکل از ۳۹ نهاد در حوزه‌های متعدد، ازجمله آنهایی که در چین، ترکیه و امارات ثبت شده‌اند را تحریم کرده‌است». روزن ضمن اعتراف به استمرار فشارهای غربی بر ایران، نسبت به «اثربخشی تحریم‌ها» ابراز تردید می‌کند.