مدیر مترو در آستانه خروج از ریل

جریان‌ها و حواشی پیرامون مترو دیگر از خروج واگن از ریل، آتش‌سوزی و توقف قطار گذشته و روز گذشته خبری مبنی‌بر استعفای مدیرعامل متروی تهران منتشر شد.

آن‌گونه که پیداست، ظاهرا التهابات و آشفتگی وضعیت متروی تهران حالا به مدیریت آن رسیده است اما شهرداری تهران همچنان قصد دارد تا وضعیت را آرام جلوه دهد و خرابی‌های مکرر متروی تهران در آستانه سال جدید را نادیده بگیرد. روز گذشته در حاشیه دویست‌وبیست‌ودومین جلسه شورای شهر تهران، هیات‌رئیسه شورای شهر تهران به دلیل خرابی‌های مکرر متروی تهران از مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست کردند که در صحن شورا حضور پیدا کنند و در رابطه با خرابی‌ها و اختلالات اخیر متروی تهران توضیح بدهند.

اما به دلیل عدم حضور مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، مجید رستمی، قائم‌مقام عملیات شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در جلسه امروز شورای شهر تهران حضور پیدا کرد. ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره حضور مجید رستمی، قائم‌مقام عملیات شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، به جای درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، پشت تریبون صحن شورا گفت: «قاعدتا امروز باید مدیرعامل شرکت مترو در صحن شورا حضور پیدا می‌کرد نه قائم‌مقام او.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به امانی گفته که ظاهرا آقای درستی از صحبت‌های اعضای شورای شهر تهران ناراحت شده و استعفا کرده است.

مدیر مترو در آستانه خروج از ریل
همچنین در ادامه جلسه شورای شهر محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران در مورد حوادث اخیر مترو گفته بود: «درمورد اتفاقات در شرکت بهره‌برداری مترو دو گزارش درمورد پله برقی و تجهیزات آماده کردیم و امسال اورهال ۲۹ رام قطار «ای سی» و «دی سی» بوده و تا حالا سه رام «دی سی پلاس» و ۱۹ قطار «ای دسی» هم اورهال شده است اما درمورد قطارهای «دی سی» تجهیزات آنها عمدتا اروپایی است که قابلیت تامین سخت است و باید با واسطه‌های مختلف این کار را انجام دهیم و چون روش تامین محرمانه است، حاضر هستیم در مورد قطعات «دی سی» گزارش را به همه اعضای شورای شهر بدهیم.»

در حمل‌ونقل تهران با یک عقب‌ماندگی روبه‌رو هستیم

هرمزی در ادامه سخنانش در صحن شورا گفته بود بر کسی پوشیده نیست که همت مدیران شهری روی توسعه حمل‌ونقل گذاشته شده اما ما با یک عقب‌ماندگی روبه‌رو هستیم و انبارهای خالی بر کسی پوشیده نیست.

«در چهار سال قبل از ما قطارها اورهال نشده بودند و شاهد انباشتگی حاصل عدم مدیریت صحیح و عدم اختصاص منابع بودیم و در حد بضاعت خودمان اقدام کردیم و باید مشکلاتی که کشور برای خرید خارجی دارد را در نظر بگیریم به‌گونه‌ای که برای یک قطعه باید شش کشور را طی کنیم و منکر مشکلات و کاستی‌ها نیستم. ۱۲۳۸ پله برقی داریم و تا قبل از این دوران هیچ پله‌ای اورهال و سرویس نشده بود. اما در این دوره ۱۶۸ پله جنرال سرویس شد و ۲۵ پله اورهال شده و همه پله‌ها به سیستم توقف خودکار مجهز شده است و تقریبا در این دوره ۴۲۹۷ میلیارد تومان تخصیص شد و درصد زیادی را برای خرید قطعات صرف کردیم اما مشکلات در ثبت قطعات سبب شده که دچار مشکلاتی باشیم و برای سال آینده ۲۵ رام قطار باید اورهال شود.»

خرابی دو شب گذشته مترو خطای انسانی بود

هرمزی در رابطه با خرابی‌های مترو نیز عنوان کرد: «در مورد داستان خرابی‌های اخیر باید بگویم که بخشی به خاطر نقص سیستم و بخشی به علت خطای انسانی است. راهبرهای ما ازخودگذشتگی کردند و دچار خستگی شدند و با تنگناهای اقتصادی، سرویس مضاعف کاری از آنها می‌خواهیم.»

او با بیان اینکه شب گذشته خطای انسانی رخ داد و علی‌رغم اینکه همه راهبرهای ما پای کار هستند اما قطار بر روی سوزن در حال باز شدن حرکت کرده که سبب شده دو چرخ خارج شود که ربطی به سیستم مدیریت نداشت و همه کمک کردند تا مشکل حل شود.

هرمزی اما در رابطه با شایعه استعفای مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو اظهارات عجیبی داشت و گفت: «درمورد موضوع مدیرعامل بهره‌برداری باید بگویم دیروز و امروز سر کار بود اما سرماخوردگی شدید دارد و حتی خود من در سفر به چین، هم در چین و هم ایران در بیمارستان بستری شدم و آقای زاکانی هم زیر سرم رفتند.»

تحریم؛ نشانه حرکت درستِ درستی! 

البته مدیرعامل حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به تحریم درستی از سوی کانادا نیز اشاره کرد و این تحریم را نشانه‌ای از حرکت صحیح درستی می‌دانست.

«جای تبریک دارد که آقای درستی تحریم شدند و نشان می‌دهد که درست حرکت می‌کنیم و در مورد سخنان وی درمورد عدم تخصیص منابع مالی به مترو باید بگویم که من با آقای درستی، موضوع را چک کردم و مصاحبه ایشان را هم دیدم اما در این دوره تخصیص منابع به خوبی بوده و سخنان مدیرعامل بهره‌برداری مترو ناظر به دوره گذشته بوده است. البته ما برای حوزه تجهیزات ثابت و متحرک مقداری هم غیر نقد گرفتیم و تبدیل این هزار میلیارد به نقد زمان‌بر است.» مهدی چمران نیز در جریان سخنان هرمزی، معاون شهردار تهران گفت: «من به سخنان مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در مصاحبه انتقاد کردم و شنیدم که استعفا داده که آقای هرمزی این موضوع را رد کرد.»

در حاشیه جلسه روز گذشته البته برخی رسانه‌ها از انتقادات مهدی اقراریان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز خبرهایی منتشر کردند.

مهدی اقراریان در رابطه با وضعیت متروی تهران و حواشی جلسه روز گذشته مترو در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «من از آقای هرمزی سوالی پرسیدم و آقای هرمزی پاسخ ندادند. نکته‌ای که وجود داشت این است که در چند روز گذشته، وضعیت متروی تهران خوب نبود و با حادثه‌ای که دو شب گذشته رخ داد، واقعیت این است که ما نگران هستیم. از طرف دیگر، ما شاهد مصاحبه‌ای از سوی مدیرعامل بهره‌برداری مترو بودیم. روز گذشته در صحن علنی شورا از آقای هرمزی سوال شد و ایشان اعلام کرد که عدم حضور مدیرعامل بهره‌برداری مترو به دلیل سرماخوردگی است و استعفا نکرده. این چیزی بود که به‌طور رسمی اعلام شد.»

اقراریان در ادامه گفت‌وگو با اشاره به سوالاتش از هرمزی نیز عنوان کرد: «من پرسیدم که سهم مدیریت در حوادثی که الان برای متروی تهران درحال وقوع است، چقدر است؟ همچنین سوال دومم این بود که با توجه به اظهارات آقای زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مبنی‌بر عدم تاثیر تحریم، تحریم‌ها چقدر در شرایط فعلی مترو موثر است؟ این آخرین مباحثی بود که امروز در صحن شورا اعلام شد.»

وضعیت فعلی متروی تهران ناشی از سوءمدیریت زاکانی است

این عضو شورای شهر همچنین در رابطه با عدم اطلاع‌رسانی درخصوص خرابی‌های مکرر مترو گفت: «ارزیابی من درخصوص وضعیت مترو این است که وضعیت فعلی ناشی از سوءمدیریت زاکانی است.

ما شهردار تهران را براساس قانون پاسخگو می‌دانیم. اگر این روند تکرار حوادث در متروی تهران ادامه پیدا کند، قاعدتا بحث سوال از شهردار تهران را دنبال خواهیم کرد و ایشان باید حاضر و پاسخگو شود. من امروز صراحتا اعلام کردم که بعد از گذشت حدود دو سال‌ونیم، دوره کارآموزی آقای زاکانی در شهرداری تمام شده و او باید پاسخگوی تصمیمات و اقدامات خودش باشد.

ما کمتر از سه سال، شاهد جابه‌جایی سه معاون حمل‌ونقل و ترافیک و جابه‌جایی سه مدیرعامل مترو بودیم. همچنین وضعیت خدمت‌رسانی مترو قابل قبول نیست و ما نسبت به جان و سلامتی شهروندان در متروی تهران نگرانیم.»

پس از انتشار خبر استعفای مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، خبرهایی در رابطه با دلیل استعفای او منتشر شد و گفته شد دلیل درستی برای استعفا، حضور حجاب‌بانان در متروی تهران است. اقراریان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در رابطه با این اظهارات گفت: «من این اخبار را از رسانه‌ها دیدم و نمی‌توانم بگوییم که این اظهارات واقعیت دارد یا درست نیست. اما به نظر می‌رسد که مباحث و مسائل مترو، مباحث فنی است و ما نباید در رابطه با مسائل فنی مترو، خودمان و مدیریت‌مان را پشت موضوعات دیگر پنهان کنیم. من احساس می‌کنم اینها بهانه‌ای برای توجیه مشکلاتی است که امروز گریبان متروی تهران را گرفته است.»

من عصبانی نیستم! 

البته حواشی جلسه روز گذشته صحن شورای تهران به همین‌جا ختم نمی‌شود و برخی از رسانه‌ها از عصبانیت مهدی اقراریان نیز نوشتند.

اقراریان در پاسخ به این حواشی اظهار کرد: «امروز عصبانیتی نبود. به نظر می‌آید که این بحث حاشیه‌سازی رسانه‌هایی است که پایگاه و جایگاه‌شان مشخص است. یعنی گروه خاصی از رسانه‌ها، دنبال ایجاد حاشیه هستند.

امروز من تذکری را درخصوص مشکلات و مسائل مردم تهران دادم اما مثل سایر موارد مشابه، جریان حامیان زاکانی در صحن هرگونه تذکری را برنمی‌تابند و مظفر با بیان اینکه من خارج از زمان مورد نظر تذکر دادم، مباحثی را در صحن بیان کردند که خارج از عرف و شأن نمایندگی بود. ما شاهد این هستیم که خود مظفر و سایر همکارانم، متناسب با موضوع تذکر می‌دهند و زمان تذکر را رئیس جلسه اعلام می‌کند. بنابراین اخبار منتشرشده یک سناریو برای برچسب‌زنی بود و درواقع قصد دارند که مزاح بنده با آقای مظفر را حاشیه‌ای کنند.

سوای از مسائل و اختلالات چند وقت اخیر مترو، به نظر می‌رسد که حواشی پیش‌آمده در روز گذشته برای مدیریت مترو بیش از پیش تصویری از آشفتگی در مدیریت مترو در ذهن شهروندان تهرانی ایجاد خواهد کرد. البته که مشکلات جهانی و اثر سوء تحریم‌ها در خرید ناوگان تازه حمل‌ونقل بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما شهرداری تهران نشان داد که در سروسامان دادن وضعیت حمل‌ونقل عمومی و خصوصا مترو، راهکار عملی جدی و سریعی ندارد.