در ایران هیچ کس حق ندارد میان مذاهب امتیاز قائل شود

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در دومین روز از سفر خود به استان آذربایجان غربی، امروز سه شنبه در جمع مردم مهاباد،

 

با اشاره به ظرفیت‌های این منطقه استان آذربایجان غربی اظهار داشت: در طول 37 سال پس از انقلاب اسلامی مردم این خطه هرگز در برابر توطئه‌های دشمنان سرفرود نیاوردند.

وی ادامه داد: مردم غیور و بزرگوار این منطقه از روز اول انقلاب نه تنها حافظ سرزمین خود بودند بلکه مرزبانان غیور سرزمین ایران اسلامی بودند و امروز برای همه جهانیان روشن است که توطئه‌های دشمنان منطقه که همواره به دنبال تفرقه بودند تا از این نفاق به نفع خود و علیه منافع ایران سوء استفاده کنند، مردم هوشیار این منطقه در برابر آن ایستادگی کردند.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: ایران به معنای نظام برگزیده‌ای است که همه اقوام آن از ترک و کرد و فارس و بلوچ باهم برابرند و قبل از موضوع قومیت همه ایرانی هستیم و به آن افتخار می‌کنیم اول ایران سپس اسلام و بعد از آن احترام به هر قومیتی مورد توجه ماست.

رئیس قوه مجریه با ابراز خرسندی از اینکه در استان آذربایجان غربی شاهد همزیستی مسالمت آمیز میان اقوام مختلف هستیم اظهار داشت: امنیت بالندگی سرزندگی و نشاط را بدون درنظر گرفتن مذهب و قومیت فراهم می‌آورد براین اساس در کشورمان هیچ کس حق ندارد بین مذاهب مختلف امتیازی قائل شود تمامی مسلمانان از شیعه و سنی در حقوق شهروندی مساویند و نباید میان آنان تبعیض قائل شد.

روحانی افزود: همواره اصل در مسئولیت‌پذیری‌ها براساس شایستگی است و باید زمینه فعالیت برای افرادی که شایستگی دارند فراهم شود برای من کافی نیست در میان سفرایمان یکی از سفرا از اهل سنت و کردستان باشد و مسئولانی در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارتخانه نفت که امروز در افتتاح پروژه‌ای زیربنای آن توسط آن وزارتخانه ایجاد شده یک معاون کرد وجود داشته باشد براین اساس میان اقوام در گرفتن مسئولیت‌ها هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی گفت: کسانی که در منطقه خصوصا عراق و سوریه فتنه به پا کردند، تروریسم و کشتار را شایع می‌کنند، مردم بی‌گناه را می‌کشند خود را مسلمان لقب می‌دهند و دم از جهاد می‌زنند، آنها نسبتی با قرآن، اسلام و انسانیت ندارند. ما تابع قرآن هستیم که به ما می‌گوید انسان‌ها دارای کرامت، عظمت، عزت و جایگاه بلند دراین سرزمین هستند. خون هیچ بی‌گناهی نباید ریخته شود همه انسان‌ها عبد، مخلوق خداییم و ما مسلمانان برادر یکدیگر هستیم.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ما امروز به درگاه خداوند شکرگزاریم که محبت و برادری را در میان ما مستقر کرده اظهار داشت: در این کشور یک قانون اساسی یک دولت بر مملکت حکمرانی می‌کند و یک رهبری بزرگ پرچمدار نهضت انقلاب اسلامی ایران است ما همه در سایه وحدت و اتحاد می‌توانیم پیشرفت کنیم و باید با کشورهای همسایه رقابت کنیم اما رقابت سالم. 

رئیس قوه مجریه با تأکید براینکه باید با کشورهای همسایه ارتباط دوستانه برقرار کنیم یادآور شد: ارتباط ما با همسایگانمان باید ارتباطی سازنده باشد. آذربایجان غربی با سه کشور مهم منطقه دیوار به دیوار است، با عراق، ترکیه و آذربایجان همسایه است و این یک فرصت بزرگ برای مردم این سرزمین است دولت وظیفه دارد رابطه ایران را با همه کشورهای جهان که قصد خصومت با جمهوری اسلامی ایران ندارند رابطه دوستانه و سازنده بسازد.

روحانی گفت: ما به کمک شما مردم، حمایت و رأی شما در خرداد سال 92 کاری کردیم تا دیوارهای تحریم که بین ملت ایران و ملت‌های دیگر فاصله و جدایی افکنده بود را تخریب کردیم.

وی خاطر نشان کرد: ما در این دولت به فکر آن بودیم که در دنیای امروز هیچ کشوری به پیشرفت والا و بلند نخواهد رسید مگر آنکه با کشورهای دنیا و به ویژه با همسایگان ارتباط دوستانه و سازنده برقرار کرده باشد. اگر ما بتوانیم با عراق، ترکیه، آذربایجان و کشورهای منطقه رابطه‌ای سازنده داشته باشیم نسبت به شغل جوانان تحصیلکرده دانشگاهی در مهاباد نگرانی نخواهیم داشت.

رئیس جمهور کشورمان یکی از وظایف دولت را فراهم ساختن شرایط برای اشتغال جوانان دانست و تصریح کرد: خوشحالم که بزرگترین واحد صنعتی در تاریخ این منطقه برای اولین بار یک واحد عظیم پتروشیمی با 300 هزار تن محصول سالانه باعث رشد و عظمت بیشتر و دروازه‌ای برای صنعتی شدن این منطقه خواهد بود. این پتروشیمی با زحمت فراوان به این منطقه رسیده و 1690 کیلومتر راه برای مسیر گاز و لوله گاز استفاده شده است تا در مناطق غربی کشور و در کرمانشاه و سنندج و میاندوآب، مهاباد و سایر شهرهای این منطقه بتوانند از نعمت بزرگ گاز و پتروشیمی استفاده کنند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به احداث صنعت پتروشیمی در این استان متذکر شد: خط لوله با این طول درمنطقه ما کم نظیر و بی‌نظیر است و این کار عظیم برای این است که کسانی که وسوسه می‌کنند و به دروغ می‌گفتند دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در مناطق کردنشین همواره کشاورزی باشد و هیچگاه صنعت وارد این منطقه نشود آنان با چشم باز ببینند دروغ گفته‌اند و جمهوری اسلامی ایران برای رشد و تکامل و به ویژه برای صنعتی کردن مناطق غربی کشور، کردنشین تمام تلاش و توان خود را به کار خواهد گرفت.

روحانی با تأکید براینکه صنعت پتروشیمی که 300 هزار تن پلی اتیلن تولید می‌کند تازه قدم اول است افزود: آنچه اشتغال ایجاد خواهد کرد صنایع پایین دستی مربوط به همین پتروشیمی است. دولت باید همه توان خود را آماده کند تا صنایع پایین دستی پتروشیمی در این منطقه و سایر مناطق راه برای فعالیتشان باز شود.

وی با بیان اینکه اگر در یک منطقه‌ای یک پروژه عظیم صنعتی را می‌بریم در شرایط مساوی باید از مردم بومی آن منطقه استفاده کرد تصریح کرد: در عین حال یک صنعت پیچیده اولا در زمان ساخت و تجهیزش به طور طبیعی نیاز به متخصصین سراسر کشور دارد، برای دولت و همه مردم باید همه افراد و ابنا این سرزمین با چشم واحد بنگریم، نباید فکر کنیم اگر عده‌ای متخصص و کارآمد امروز میهمان شهر مهاباد خواهند بود به نفع رونق آینده مهاباد خواهد بود و موجب رفت و آمد بیشتر سایر مناطق کشور به این منطقه خواهد شد.

 

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه گردشگری منجر به ایجاد اشتغال می‌شود اظهار داشت: از همین تریبون به مسئولین سازمان گردشگری اعلام می‌کنم که زمینه‌های لازم را برای صنعت گردشگری در آذربایجان غربی از جمله مهاباد فراهم سازد.

 

وی افزود: امروز به همه مردم کشور اعلام می‌کنم اگر این منطقه امنیت توسعه و آرامش می‌خواهد راهی جز مسیر اعتدال و میانه‌روی وجود ندارد افراطی‌گری، خشونت از جمله افراطی‌گری مذهبی، قومی ، سیاسی و جناحی جز ویرانی برای مردم خاصیت دیگری نخواهد داشت.

 

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: امروز وضعیت آشفته کشورهای عراق، سوریه، لیبی، یمن و افغانستان را شاهدید که چگونه با تروریست‌ها در حال مبارزه هستند بر این اساس همگی بدانید در سایه وحدت، برابری، اعتدال و دوری از افراط و خشونت نه تنها می‌توانید امنیت را برای سرزمین‌مان فراهم سازیم بلکه می‌توانیم توسعه برای سرزمین‌مان ایجاد کنیم.

 

رئیس جمهور کشورمان با مورد خطاب قرار دادن نیروهای مسلح اظهار داشت: شما باید امنیت و نظم برای نخبگان این جامعه فراهم سازید امنیت واقعی در سایه محبت، دوستی و توسعه رخ خواهد داد اگر بیکاری و فرهنگ نباشد ناامنی را به همراه دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز باید به سمت صنعتی شدن گام برداشت تصریح کرد: مهاباد مرکز علم و تجارت است بر این اساس باید در جهت صادرات کالاهای غیرنفتی و صنعتی شدن حرکت کنیم و در سایه توسعه اقتصادی فرهنگی و اجتماعی می‌توانیم به امنیت واقعی و ثبات برسیم.

 

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه تبعیض قومیتی را محکوم کرده و نمی‌پسندم خاطرنشان کرد: به مدیران کل کشور اعلام می‌کنم اصل در استخدام باید علم، دانش، تعهد و شایستگی باشد و مسئله قومیت نباید در این زمینه اثرگذار باشد احترام به تنوع قومی و زبان مادری اقوام مختلف از جمله کردها در ایران همواره در اولویت است بر این اساس به دستور بنده مرکزی در دو استان آذربایجان، اردبیل و مناطق دیگر تشکیل شده است.

 

رئیس جمهور کشورمان افزود: پیرو این اقدام در آموزش و پرورش برای تدوین اجرای اصل 15 قانون اساسی در حال مذاکره هستیم.

 

وی با بیان اینکه امروز در حافظه تاریخی بنده یک روز به یاد ماندنی از مهمان‌نوازی مردم دلیر مهاباد ثبت شده است تصریح کرد: بعد از برجام و تحریم فضای بهتری برای رونق اقتصادی فراهم خواهد شد و شاهد توسعه و پیشرفت در سرزمین‌مان خواهیم بود.

 

 

رئیس قوه مجریه در پایان با اشاره به حضور منتخبان جدید این استان در مجلس دهم خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس دهم زمینه‌های زیادی را برای همکاری بیشتر میان دولت و مجلس فراهم سازند و ثمره آن توسعه و آبادانی برای این استان و سرزمین‌مان باشد.