ایران مخالف مدرنیزه شدن نیست بلکه با غرب زدگی مخالف است

نشست مشترک سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مومبای و خانه فرهنگ با عنوان «راهکارهای جدید جهت تقویت روابط ایران و هند» پنج شنبه  ۱۲ اسفند در  بمبئی هند برگزار شد.

در این نشست مسعود خالقی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مومبای، مهدی زارع، رایزن فرهنگی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در مومبای، عباس خامه‌یار، معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا واعظ مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پروفسور زینت شوکت علی،  استاد مطالعات اسلامی کالج سنت زویرز و بنیانگذار بنیاد خرد، یوسف موچالا از وکلای سرشناس مومبای و جمعی از شخصیت‌های سیاسی- علمی و پژوهشی، فرهیختگان، دانشمندان، نخبگان، متفکران، دانشگاهیان، نویسندگان، اصحاب اندیشه و صاحبنظر مسلمان و زرتشتی برگزار شد.

در این نشست زینت شوکت علی، رئیس بنیاد خرد و بخش پژوهش های اسلامی دانشکده سن زویرز به راهکارهایی در راستای ارتقاء هر چه بیشتر همکاری های دو جانبه میان ایران و هند اشاره و بر لزوم توسعه زمینه های فرهنگی و هنری از جمله موسیقی، نقاشی، برگزاری مسابقات میان دو کشور با ایده صلح هم برای زنان و هم مردان، تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت سینمای ایران و تولیدات با کیفیت آن و پیام انسانی این عرصه و مشترکات آن با صنعت سینمای هند و وجود زمینه های فراوان همکاری در این عرصه به تخصیص بهترین جایزه اسکار سال ۲۰۱۷ در زمینه فیلم های خارجی به فیلم فروشنده اصغر فرهادی اشاره نمود و این موفقیت را به سینمای ایران تبریک گفت.

شوکت علی ادامه داد: عدم شرکت اصغر فرهادی و تیم وی در این مراسم در اعتراض به طرح مهاجرتی دولت ترامپ علیه مسلمانان ۷ کشور ستودنی است.

همچنین یوسف موچالا از وکلای سرشناس مومبای، به زوایای پربار زندگی عمرخیام شاعر معروف ایرانی و آشنایی این شاعر به چندین علوم از جمله ستاره شناسی اشاره کرد و گفت: اشعار عمر خیام از لطافت و معنویت خاصی برخوردار است.

موچالا همچنین به ارتباط ادبیات زبان فارسی و زبان اردو و وامدار بودن این زبان به زبان فارسی، اشاره کرد و افزود: ادبیات فارسی قدمتی بیش از ۲ هزار سال دارد، ولی سابقه ادبیات زبان اردو حدود ۴۰۰ است.

وی با بیان اینکه زبان اردو از زبان فارسی مشتق شده تصریح کرد:ادبیات فارسی در ادبیات اردو تاثیرات بسیاری داشته است و آثار فارسی از شعرای نامور هندی از جمله مولانا شبلی نعمانی، اسعد الله خان غالب و علامه اقبال لاهوری وجود دارد.

در این نشست همچنین واعظ مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز بر اهمیت برگزاری چنین نشست هایی که زمینه را برای بهبود و تقویت هر چه بیشتر روابط دو کشور گسترده می کند، تاکید کرد.

عباس خامه یار، معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز  در سخنانی به مقایسه فعالیت های فرهنگی در زمان حال و دوران پیش از انقلاب و افزایش فعالیت زنان در حوزه های فرهنگی و دانشگاهی پرداخت.

در اختتامیه این نشست، مسعود خالقی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مومبای  نیز به اهمیت این گردهمایی و روابط دو کشور اشاره نمود و گفت: ما با مدرنیزه شدن مخالف نیستیم بلکه با غرب زدگی مخالفیم.

وی با اشاره به فرهنگ غنی ایران زمین اظهار کرد: امام راحل آیت الله خمینی (ره) انقلاب اسلامی ایران را انقلاب فرهنگی نامیده بود. پیش از انقلاب ایران حدود ۳۰۰ سال تحت تاثیر دخالت فرهنگ غربی از  طریق رژیم های دست نشانده بود و تاکید نمود که ایران مخالف مدرنیزه شدن نیست، بلکه با غرب زدگی مخالف است، همانگونه که با دموکراسی موافق است.