آمارهای دروغ دولتی ها در آستانه انتخابات/ آمارهای خلاف واقع گمرگی ها کمکی به روحانی نمی کند

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس کل گمرگ مبنی بر اینکه درآمد گمرک در سال 95 به 18 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سه برابر شده است، گفت: وقتی ما به آمار رسمی گمرک که در عملکرد سالانه آن درج شده نگاه کنیم می بینیم که درآمد گمرک در سال 93، 15 هزار میلیارد تومان بوده که سه برابر آن یعنی 45 هزار میلیارد تومان نه 18 هزار میلیارد تومان. بنابراین مشخص است که رئیس کل گمرگ آمار خلاف واقع ارائه می کند.

وی با بیان اینکه ما نمی دانیم که این آمار خلاف واقع چه کمکی به دولت می کند، تصریح کرد: البته در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ظاهرا آقایان ماموریت دارند تا با ارائه اینگونه آمارها رای مردم را جمع آوری کنند اما مردم ایران حقیقت را می فهمند و فریب این ترفندها را نمی خورند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رئیس کل گمرک به دنبال مانور تبلیغاتی آن هم از نوع ناشیانه آن برای دولت است، افزود: همچنین رئیس کل گمرگ در ادامه مصاحبه می گوید که امور گمرکی در گذشته بیش از ۲۶ روز به طول می‌انجامید که هم اکنون روزانه انجام می‌شود، سوال این است که چگونه؟.

کریمی قدوسی با بیان اینکه جواب این سوال کاملا روشن است، گفت: اساساً وقتی طبق اعلام رسمی گمرک که در نشریه گمرک چاپ شده بیش از 70 درصد کالاهای وارده از مسیر سبز و زرد گمرکی یعنی بدون هیچ گونه کنترل فیزیکی خارج می شوند و صاحبان کالا که کاغذ دیواری را تحت عنوان کوکوبیت (خاکه ی نارگیل) و لاستیک ماشین را کائوچو و ظروف کریستال را ضایعات شیشه و درب شیشه ای که حقوق گمرکی آن درصد صفر است، اظهار می دارند و با این تقلب کالایشان در مسیر سبز گمرکی قرار گرفته، تا بدون هیچ کنترل فیزیکی خارج می شود.

وی افزود: وقتی  واحدهای نظارتی برحسب تصادف این کالاها را کشف و متخلفین به دهها کانتینر که به این طریق خارج کردند، اعتراف می کنند، آن وقت نمی توان گفت که امور گمرگی روزانه انجام می شود ضمن اینکه این تقلیل زمان هنر نیست.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ضمن این که همین کاهش زمان ادعایی نیز همانند آمار خلاف واقع می باشد تا عملکرد گمرک مثبت جلوه داده شود.

کریمی قدوسی اضافه کرد: وقتی مدار الکترونیکی بر اساس آمار گمرگ در یک گمرگ به وزن 300 کیلو به ارزش 510 دلار ترخیص می شود یعنی کیلویی یک دلار و 40 سنت اما همین مدار در گمرگ فرودگاه امام راحل و گمرگ تهران به ارزش کیلویی هزار و 207 دلار ترخیص می شود، یعنی باید فاتحه گمرگ و سامانه ارزشی tsc را خواند.