اتحاد به نفع مردم

زهرا طباخی در یادداشت روزنامه وطن امروز نوشت:

حمایت محمدباقر قالیباف، مدیر جهادی برجسته و با اعتبار ایران از حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی خبری است که احتمالا برترین تحلیلگران سیاسی نیز تصورش را نمی‌کردند. قالیباف ۱۲ سال برای تغییر ساختار سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور به نفع مردم، برنامه‌ریزی کرد و برای تک‌تک شعارهایش سرفصل‌های جهادی-عملیاتی تهیه و تدارک دید. با این وجود زمانی که احساس کرد «اتحاد استراتژیک» با دیگر نامزد جریان انقلاب، تامین منافع مردم را تسریع می‌کند، ایثارگری را برگزید.

  برادری قرآنی

توصیه به وحدت و دوری از اختلاف و تفرق، از مهم‌ترین فرامین الهی در قرآن کریم است. از نگاه قرآنی، مؤمنان برادران یکدیگرند. آنان از طینت واحد خلق شده، آینه یکدیگر و شریک دینی همدیگرند. بر همین اساس،  وحدت مؤمنان در جامعه اسلامی، یکی از اصول اجتماعی است که بر پایه اعتقاد دینی بنا شده و الفت و مهربانی مسلمانان در رفتار و گفتار آنان با یکدیگر تکلیف دینی است، چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: اِنَّما یُریدُ الشَّیطانُ اَن یُوقَعَ بَینَکُم العَداوَهَ وَالبَغضاءَ؛ اختلاف و دشمنی بین مسلمانان، خواسته شیطان و شیطان‌صفتان است.

پس مدیری که به‌رغم سابقه مثبت، امکانات برای بقا در اریکه قدرت و دعوت به خود؛ «وفاداری به هدف» به شرط گذشت از خویشتن را برمی‌گزیند، علاوه بر درک مولفه‌های استراتژیک مقابله با نفوذ و تفرقه‌‌اندازی دشمن بیرونی، بر نفس خویش نیز مسلط است. متقی است و به حکم حضرت حق برای تحقق هدف مهم ایجاد تغییر مثبت در زندگی آحاد جامعه توکل پیشه کرده است... «وَمَن یَتقِ الله یَجعَل لَهُ مَخرَجا و یَرزقه مِن حَیث لایَحتسِب» هر کس پرهیزکاری کند، خداوند راه خروجی برای رهایی وی از مشکلات‏ قرار می‌‏دهد و از طریقی که گمان ندارد، روزی‌اش را می‌‏رساند.

  جهاد اکبر

گذشتن از خویشتن در مسیر تحقق اهداف جامعه اسلامی با کمک به برادران ایمانی از اهداف مهم «جهاد اکبر» است که پیروزی در آن از ملزومات «مدیریت جهادی» است.

کما اینکه رهبر فرزانه انقلاب نیز در توصیف «مدیریت جهادی» به تعریف عبارت «جهاد» پرداخته و می‌فرمایند: «جهاد عبارت است از تلاشی که در مقابل یک دشمنی‌ای انجام می‌گیرد، پس هر جور تلاشی جهاد نیست. جهاد عبارت است از آن تلاشی که در برابر یک چالش خصمانه از سوی طرف مقابل صورت می‌گیرد؛ این جهاد است. معنای مدیریت جهادی در اینجاست».

آنکه بر خود مسلط شد می‌تواند در بزنگاه دعواهای سیاسی و قدرت‌طلبی‌ها، فداکاری به نفع مردم را با اتکا به عقل «برتر» ارزیابی کرده و جبهه انقلابی‌ها را تقویت کند.

به کام ملت

با این احتساب انصراف قالیباف را نباید تنها به نفع یک انقلابی بااخلاص حاضر در معرکه مبارزه با غربگرایان به شمار آورد، چرا که قالیباف به نفع تحقق منافع انقلابیون، ایثارگران، زنان بی‌سرپرست، معلمان، مستضعفان، جوانان و همه مردان و زنان خسته از ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های مدیریتی کنار رفت تا توانگری جامعه به شرط تحقق ملزومات اجرای مدیریت جهادی میسر شود. این رفتاری است که در ایام دفاع مقدس فرماندهان جبهه و جنگ و بسیجی‌ها و ارتشی‌های مخلص در معرکه عمل به نمایش می‌گذاشتند و خدا شاهد است آن زمان ناممکن‌ترین ماموریت‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با اتکا به اخلاق اسلامی و مدیریت جهادی به سرانجام می‌رسید.

هر چه از آن روحیات فاصله گرفتیم، هزینه‌ها بیشتر شد و خسارت‌ها بزرگ‌تر! هر گاه به جای توکل بر سنت‌های الهی بر شیطانک‌ها و کدخداهای خودخوانده امید بستیم، ناامید شدیم اما آنجا که دست همت بر زانوی تلاشگری زدیم و خواندیم «مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُهُ» بر سختی‌ها و مشکلات و دشمنی‌ها فائق آمدیم.

پس فکرها را باید اصلاح کرد تا «تغییر» محقق شود. دستگاه فکری مومنان که با «سنت الله» کوک شود، تنظیم ناهنجاری‌ها میسر می‌شود و بساط گورخوابی و فقر و فساد و تبعیض با همت عالی مدیران جهادی برچیده خواهد شد. غیر از این باشد کماکان باید به برنامه «توسعه پایدار» نوسرمایه‌داران زالوصفت تن در دهیم تا فقرای‌مان را عقیم کنند که شکاف اقتصادی در جامعه میان بالا و پایین شهر کمتر به چشم بیاید!

تدبیر انقلابی را که از عرصه مدیریت اجتماعی حذف کنیم، حق و حقوق میلیون‌ها زن سرپرست خانوار که ۷۰ درصد آنها تحت پوشش دریافتی ناچیز از کمیته امداد و بهزیستی هستند، می‌شود مطالبه درجه ۳ و حضور زنان در ورزشگاه مطالبه نخست! و خدا شاهد است برای برطرف کردن همین مطالبه‌ای که خود ایجادش کردند هم هیچ قدمی برنداشتند! کما اینکه امروز هیچ پروژه‌ای توسط زیرمجموعه دولت یازدهم حتی برای احداث سرویس بهداشتی اختصاصی بانوان در ورزشگاه‌ها هم کلید نخورده است! علت این است که هدف از تحریک قومیت و جنسیت و مذاهب حل و فصل مطالبات و مشکلات آنها نیست که اگر بود امروز اهل سنت سیستان و بلوچستان و کردستان از حسن روحانی رضایت داشتند و کسی برای کوله‌بران کرد و بلوچ مرثیه‌سرایی از جایگاه قدرت نمی‌کرد.

مدیریت جهادی منفعت‌طلب نیست! چون مومن بقای درد مردم را ابزار توسعه قدرت سیاسی خود نمی‌کند! مسلمان از خدا می‌ترسد و سرکشی به فقرا را به شب انتخابات وانمی‌گذارد کما اینکه قالیباف و همسرش چنین نکردند و برای تحقق مطالبات بر زمین مانده فراموش‌شده‌های تهرانی به‌رغم همه کمبودها و محاصره‌های اقتصادی شهرداری تهران، برنامه چیدند. همانطور که رئیسی در کمتر از یک‌سال نام آستان قدس را در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستاهای فقیرنشین خراسان زنده کرد، بی‌آنکه هیچ برنامه‌ای برای ریاست بر جمهور داشته باشد.

انقلابی‌گری یک رویه سیاسی نیست مردم! مدیریت جهادی یک نام ویترینی برای شب انتخابات نیست مسلمانان! توصیفی از یک روش کارآمد و مردم‌محور برای حل و فصل دردها و رنج‌هایی است که حتی توانگران و ثروتمندان متعهد را افسرده کرده است. همه خواص برای بازگشت جمهوری اسلامی ایران به ریل انقلابی‌گری برای تحقق اهدافی که برای آن جنگیدیم و فداکاری کردیم هم‌قسم شده‌اند. از خود گذشته‌اند، از آبرو و اعتبارشان مایه گذاشته‌اند و چشم به رای شما دوخته‌اند. یاریگر انقلاب باشیم.