انتقاد شدید آقای دیپلمات از رهبران اصلاح طلب/ معلوم نیست نجفی بتواند حتی یک میخ هم به دیوار بکوبد!

گروه سیاسی- خرازی در گفت و گویی با اشاره به آینده اصلاح طلبی و اینکه آیا در سال 1400 اصلاح طلبان می توانند موفقیت بیشتری داشته باشند گفته: "این موضوع به عملکرد ما بستگی دارد. ما اصلاح‌طلبان عملکرد خوبی نداشتیم. اصلاح‌طلبان نه در آن صبح دوم خرداد و نه در غروب ۸۴ و نه در طلیعه سال ۹۲ و نه اکنون از استراتژی منظمی برخوردار نبودند. ما تاکنون از ظرفیت‌های فردی شخصیت‌ها نان خوردیم."

به گزارش افکارنیوز، اولین انتقاد خرازی از اصلاح طلبان به موضوع تشکیلات بر می گردد، جایی که او و همفکران جوانش سعی کردند با تشکیل حزب ندای ایران این خلاء را بر طرف کنند اما هیچگاه نه تنها مورد استقبال اصلاح طلبان قرار نگرفتند که با واکنش ها و هجمه های تند فعالان و سیاسیون این جریان روبرو شد.

صادق خرازی پیکان انتقادات خود را به سمت رهبران این جزیان سیاسی نیز نشانه گرفته و گفته: رهبران اصلاحات هنوز نتوانسته‌اند مبانی خاص اصلاح‌طلبی را تبیین کنند. احزاب اصلاح‌طلب فاقد فرهنگ تعامل و گفت‌وگو هستند، یک حزبی که کل افرادش در یک مینی بوس جا می گیرد، با حزبی که بیش از چند هزار کنشگر در آن فعال هستند، یک رنگ و یک جور دیده می شوند. این‌ها نکات بسیار تلخ و خطرناکی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، عزت، شرف و موقعیت ما را دچار تعدیل کرده است.

وی برای مصادیق حرف های خود به انتخاب شهردار توسط اصلاح طلبان اشاره می کند و می گوید: "نمونه این موضوع شهرداری تهران است که بعد از گفت‌وگوهای فراوان و مذاکرات مختلف، به آقای نجفی رسیدند. اینکه فرصت را برای ایشان فراهم می‌کنند تا بتواند حتی یک میخ به دیوار این شهر بکوبد یا نه، جای بحث دارد. مشکل خود ما هستیم."

خرازی ادامه می دهد: "زمانی که آقای قالیباف شهردار شد، تمام عناصر و عوامل حاکمیت به او کمک کردند، تمام نیروهای نظام که مجموعه حاکمیت را تشکیل می‌دهند به یاری او آمدند، سپاه، نیروی انتظامی، دستگاه قضا و کذا و کذا. آیا ما یقین داریم که این‌ها به آقای نجفی کمک می‌کنند؟ اینطور نیست که به طور مثال سپاه نمی‌خواهد به آقای نجفی کمک کند بلکه مسئله این است که نمی‌توانند پلی این بین ایجاد کنند."

این فعال اصلاح‌طلب همچنین ضمن انتقاد از نحوه بسته شدن لیست اصلاحات در شورای شهر تهران و روند انتخاب شهردار، گفته است:‌ "جریان اصلاحات به آسیب شناسی جدی نیاز دارد. اصلاحات باید خود را از یکسری پدرخوانده‌ها رها کند. تا زمانی که این پدرخوانده‌ها هستند نمی‌توان خیلی دل بست و خوش‌بین بود. "

سخنان خرازی نشان می دهد او اصلا رابطهخوبی با طیف تکنوکرات کارگزاران ندارد و اینکه حزبی در یک مینی بوس جا می شود و یا عنوان پدر خوانده های اصلاح طلب احتمالا اشاره به کارگزارانی ها دارد که بسیاری از تصمیمات اساسی را برای اصلاح طلبان می گیرند.

حرفهای خرازی نشان می دهد تنش و اختلاف میان طیف های مختلف اصلاح طلب بیش از گذشته شده و جوانان این جریان که زیر خیمه حزب ندای ایرانیان جمع شده بودند مورد بی مهری بزرگان اصلاح طلب قرار گرفته و از این موضوع به شدت دلخور هستند.

این در حالی است که پیش از این نیز خرازی انتقادات تندی را از هم کیشان اصلاح طلب خود بیان کرده بود و گفته بود که " کسانی را یادم هست که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن گرا می‌دادند، من آنها را به عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم، لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد، روزی به مردم ارایه خواهم داد."

همین صحبت ها بود که با واکنش شدید رمضان زاده، پور نجاتی، ابطحی و دیگران روبرو شد و پس از آن سخنان اصلاح طلبان سعی کردند وی را در تصمیم گیری های میان اصلاح طلبان منزوی کنند.

از سوی دیگر سخنان این چهره نام آشنای اصلاح طلبان نشان می دهد اصلاح طلبان نگران دوران پسا قالیباف در شهرداری هستند تا نتوانند عملکردی مانند وی داشته باشند به همین دلیل هر روز از شهردار شدن و یا نشدن شخصی سخنی به میان می آید.

باید منتظر ماند و دید آیا اصلاح طلبان به دلیل انتقادات خرازی آیا او را آماج هجمه های شدید خود قرار می دهند.

مصطفی حسینی